Suplimente

O piaţă care s-a maturizat: 6.000 de manageri au un MBA „made in Romania“

O piaţă care s-a maturizat: 6.000 de manageri au un MBA...

Autor: Adelina Mihai

17.06.2017, 18:14 2200

În România există 12 programe de MBA sau Executive MBA oferite de şcolile de afaceri, după ce ultimii ani au fost caracterizaţi de o serie de exituri ale unor şcoli din România, dar şi intrarea altora. Piaţa s-a stabilizat, rămânând câţiva jucători de tradiţie, care au mai făcut de-a lungul timpului modificări în programă, dar au apărut şi jucători noi. Chiar anul acesta s-a lansat un program de MBA destinat IT-iştilor, oferit de către University of Sheffield în parteneriat cu SNSPA.

Trei dintre programele de MBA oferite pe plan local au mai mult de 1.000 de absolvenţi. Astfel, MBA-ul Româno-Francez, oferit de şcoala de afaceri din cadrul Academiei de Studii Economice (Bucharest Business School - BBS) în colaborare cu CNAM Paris – International Institute of Management are peste 1.700 absolvenţi din 1991 încoace. De asemenea, programul de Executive MBA oferit de ASEBUSS în parteneriat cu Kennesaw State University din SUA  are aproape 1.300 de absolvenţi din 1993 până în prezent. O comunitate numeroasă de absolvenţi are şi programul de MBA Româno-Canadian, oferit de ASE/ Bucharest Business School în parteneriat cu UQAM – Universite du Quebec a Montreal, ESG – Ecole des Sciences de la Gestion, care are circa 1.000 de absolvenţi din 1993 încoace.

În ceea ce priveşte costurile pentru finanţarea studiilor unui astfel de program, acestea variază între 5.000 (MBA Româno-Francez) şi 35.000 de euro (EMBA WU Executive Academy), cu un preţ mediu al pieţei de 15.000 de euro. În continuare, multe dintre şcolile de afaceri oferă burse celor care vor să se înscrie la aceste programe. Spre exemplu, EMBA-ul oferit de University of Hull la Cluj- singurul astfel de program din afara Capitalei – acordă 4 burse integrale, în timp ce WU Executive Academy acordă burse de până la 35% din valoarea programului (burse de merit, burse pentru femei lider, burse pentru antreprenori sau burse pentru angajaţi ai ONG-urilor şi IMM-urilor).

În ultimul an, circa 150 de manageri au absolvit cursurile celor 9 programe de MBA care au avut absolvenţi, având în vedere că trei dintre programe (EMBA University of Hull, Chartered Banker MBA - Bangor University Business School şi MBA Marymount California University) vor avea primele generaţii de absolvenţi anul acesta.

Totdată, datele centralizate de ZF pe baza informaţiilor de la şcolile de afaceri arată că, în prezent, peste 200 de manageri sunt studenţi în cadrul programelor de Executive MBA şi MBA oferite în România. Prin urmare, piaţa locală a programelor de educaţie managerială de tip MBA sau EMBA se ridică undeva la valoarea de 3 – 4 milioane de euro anual.

Legat de profilul şi motivaţia celor care se mai înscriu la un program de MBA, reprezentanţii şcolilor de afaceri spun că majoritatea sunt antreprenori, viitori antre­prenori, dar şi executivi cu ambiţii de lideri.

„Unii însă vor considera că ştiu deja multe lucruri despre management şi vor alege doar nişte cursuri punctuale, nişte specializări, mergând astfel spre o zonă mai fragmentată, mai ieftină şi mai puţin consumatoare de timp. Cred în ciclicitate şi aici, cicluri de 15- 20 de ani: după ce lumea se duce mai mult spre soft skills şi emoţii, ne trezim peste 20 ani că majoritatea nu mai ştie să calculeze nişte lucruri de bază. Never ending story“, este de părere Ovidiu Dîmbean, decanul şcolii de afaceri ASEBUSS.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO