Suplimente

Povestea FAN Courier, cea mai mare companie de curierat din România: „Aş lua-o oricând de la capăt în România. Este ţara în care nu te plictiseşti niciodată“

Antreprenorii şi oamenii de afaceri din Muntenia şi Dobrogea, inspiraţi de Buffet şi optimişti în privinţa viitorului ţării

Antreprenorii şi oamenii de afaceri din Muntenia şi Dobrogea, inspiraţi de Buffet şi optimişti în privinţa viitorului ţării

Autor: Mădălina Dediu Panaete

16.11.2015, 00:06 8279

Adrian Mihai a fondat împreună cu fratele său Neculai Mihai şi cu prie­tenul lor Felix Pă­trăş­canu compania FAN Courier în 1998. Au plecat atunci la drum cu autoturismele Dacia personale, iar în prezent au ajuns la un parc auto de 1.600 de autovehicule cu care compania face livrări în toată ţara. FAN Courier este liderul pieţei de curierat, domeniu în care antreprenorii români reuşesc în pre­zent să facă faţă cu greu asaltului mul­ti­na­ţionalelor. Cum se vede busi­nessul şi piaţa prin ochii unuia dintre „fraţii“ din cea mai mare familie din curierat?

„Anul următor cred că va aduce tot creştere în piaţă. Eu sunt optimist, piaţa din România este încă neformată şi cred că există loc de creştere. Am întâlnit puţini antreprenori pesimişti şi din pă­cate, din cauza gândirii negative, aceştia au ieşit din piaţă. Ca antreprenor îţi vinzi şi casa pentru a băga banii în busi­ness, dar eşti optimist şi continui să crezi în ceea ce faci“, a spus Adrian Mihai, unul dintre fondatorii companiei de curierat. El a fost prezent săptămâna trecută la Gala Campioni în Business din Bucureşti, unde a participat la o discuţie pe teme de antreprenoriat moderată de Irina Anghel-Enescu, fondatoarea şi preşedintele Fundaţiei Triple Helix. FAN Courier a câştigat anul trecut premiul la categoria „Antreprenorul anului“, distincţie care i-a revenit în acest an lui Raul Ciurtin, preşedinte şi acţionar al Alabalact.

În 1992, Adrian şi Neculai Mihai au pus bazele unei companii numite Mihelga, care avea ca obiectiv de activitate colectarea de fier vechi. 

Aceasta a funcţionat până în anul 2000 şi a reprezentat sursa de finanţare a companiei de curierat la început. În acest timp, Felix Pătraşcanu încerca să dezvolte propriul business în curierat.

Ulterior,  cei trei au înfiinţat FAN Courier iar pe 16 ianuarie 1998 au avut prima comandă.

Adrian şi Neculai Mihai şi Felix Pătrăş­canu sunt prieteni din copilărie, fiind vecini în satul natal din Vrancea, un judeţ pus pe harta antreprenoriatului şi de companii din industria textilă sau a vinului. Trăind în aceeaşi comunitate, cei trei antreprenori au crescut cu aceleaşi valori, ceea ce i-a ajutat şi în business.

„Cred că avem aceleaşi valori şi credem în aceleaşi lucruri. Şi asta ne-a ajutat să trecem peste multe lucruri şi perioade negative. Am reuşit să depăşim problemele împreună. De multe ori am avut păreri diferite, dar în final am ajuns să ne înţelegem“, povesteşte Adrian Mihai.  Antre­prenorul spune că ei au avut norocul să se completeze, iar atunci când primul spunea „da“, cel de-al doilea spunea „nu“, al treilea rămânea să arbitreze.

„Fiecare vine cu argumentul lui şi ajungem la o înţelegere.“

Adrian Mihai crede că afacerea se află pe calea către succes şi consideră că „drumul spre succes este unul pe care mergi tot timpul. Nu poţi spune că ai ajuns şi te-ai oprit.“

El îşi aminteşte că un moment de relaxare l-a reprezentat mutarea în sediul de lângă Bucureşti.

„Prin 2007 am fost îngropati sub colete. Românii au trimis atât de multe colete încât depozitul se vedea pe camerele de supraveghere ca şi cum au fost puse cartoane sub camere. Atunci ne-am hotărât să investim într-un spaţiu dotat la cele mai înalte standarde.

Atunci am avut un moment de relaxare, dar destul de scurt.“ Adrian Mihai consideră că România este o ţară în care merită să investeşti, având în vedere că multe sectoare sunt slab dezvoltate şi mai există loc de creştere. El spune că România a fost după Revoluţie o pajişte arsă care acum tot ce creşte, creşte fără întrerupere. Între timp pieţele au evoluat, însă multe din ele nu au ajuns la maturitate. În plus, forţa de muncă este specializată şi calificată. De asemenea, Adrian Mihai spune că faptul că România este membră a Uniunii Europene şi a NATO oferă o garanţie pentru investitori.

„Sunt multe de spus despre Ro­mâ­nia. Este o ţară în care nu te plictiseşti niciodată din foarte multe puncte de vedere. Aş lua-o oricând de la ca­păt în România“, a spus antre­pre­norul, care ar vrea ca expresia „asta-i România“ să fie scoasă din limbajul de zi cu zi al românilor. Adrian Mihai consideră că tinerii care vor să aibă un business trebuie să aibă o dorinţă puternică pentru a reuşi. În plus, trebuie să fie per­se­verenţi, originali şi să facă ce-şi doresc.

Cât depre planurile de viitor, antreprenorul spune că FAN Courier îşi propune să se dezvolte în continuare.

„Suntem lideri din 2006 şi avem foarte multe planuri de pus în practică. Compania o să crească în continuare. (...) Noi am construit o firmă care de acum încolo doar se va dezvolta şi va reuşi să rămână acolo sus. Am încercat să-i punem nişte baze solide şi cred că am reuşit“, mai spune antreprenorul, care este acţionar într-o companie cu afa­ceri de 334 mil. lei (75 mil. euro) anul trecut. Pe piaţa de curierat, evaluată la 350 mil. euro în acest an, activează companii precum FAN Courier, Urgent Cargus, DHL, DPD România sau TNT. 

 

Ce a mai spus Adrian Mihai despre:

Cum a fost anul 2015 pentru compania sa şi pentru piaţă:

Anul acesta a fost mai bun decât mă aşteptam. Am descoperit acelaşi lucru şi la clienţii noştri. 100% din clienţii cu care am vorbit au declarat cifre pe creştere anul acesta şi spun că sunt în plină dezvoltare. M-a bucurat acest lucru pentru că dezvoltarea lor reprezintă şi dezvoltarea noastră.

Eşecuri în afaceri:

Am făcut multe greşeli în business. Eu sunt de meserie profesor de sport. Când am intrat în business nu ştiam foarte multe despre afaceri. Îmi doream doar să fac ceva cu care să ajut clienţii. Am făcut multe greşeli, de la alegerea oamenilor  până la greşeli de la faptul că nu ştiam marketing sau vânzări.

Dacă m-aş putea întoarce în timp, ar fi o greşeală pe care aş schimba-o. Majoritatea tinerilor au impresia că este importantă cariera şi partea financiară. Inclusiv eu aveam această impresie. Pe mine mă interesa să dezvolt firma, să avem creştere, şi am neglijat sănătatea, prietenii şi familia. Şi aici aş schimba câteva lucruri. Puteam construi la fel această afacere şi dacă aveam mai mult echilibru. Noi am avut norocul să intrăm pe o piaţă liberă, care ne permitea să facem mai multe greşeli din care să învăţăm.

De foarte multe ori trebuie să înveţi însă şi din greşelile altora.

Prima întâlnire cu „Campioni în business“:

În urmă cu trei ani am venit pentru prima dată la „Campioni în business“. Aici am cunoscut oameni extraordinari şi companii despre care nu ştiam nimic, dar care erau importante. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO