Suplimente

Promovare şi calitate: Cum a ajuns Cehia, o fostă ţară comunistă, printre economiile dezvoltate ale lumii

Promovare şi calitate: Cum a ajuns Cehia, o fostă...

Autor: Bogdan Cojocaru

26.09.2014, 00:07 1283

Cehia este una dintre puţinele state foste comuniste din Europa de Est care sunt incluse de Fondul Monetar Internaţional şi de Banca Mondială în grupul economiilor avansate sau dezvoltate.

Economia nu ar fi putut ajunge aici dacă nu ar fi avut jucători de business puternici. Nume precum CEZ şi Zentiva sunt bine cunoscute în România şi la nivel internaţional, însă businessul ceh este puternic reprezentat atât în România, cât şi în alte ţări, şi la nivelul afacerilor mici şi mijlocii.

Acestea au reuşit să pătrundă pe pieţele străine, inclusiv pe cea românească, în parte ajutate de diplomaţii cehi, de promovarea pe care ambasadele o fac acestora.

„În 75% din timpul de muncă mă ocup de promovarea intereselor economice ale Cehiei“, spune Jiri Sitler, ambasadorul Republicii Cehe în România.

Poate că aceste eforturi diplomatice explică de ce România are, cel puţin din 2008, un deficit comercial enorm cu Cehia. Însă exporturile României către Cehia s-au dublat din 2008, semn că începe să se mişte ceva şi la noi, iar domnul Sitler asigură că oamenii de afaceri români au şansele lor pe piaţa cehă.

Promovare şi consistenţă în calitate, sunt pricipiile despre care ambasadorul spune că trebuie să le respecte un producător pe o piaţă străină, inclusiv pe cea ceahă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO