Suplimente

Soluţii mici şi ieftine pentru probleme mari

Soluţii mici şi ieftine pentru probleme mari

Autor: Bogdan Alecu

21.12.2017, 00:06 183

Luna noiembrie a adus o adevărată „revoluţie“ în materie de trafic în cartierul Colentina - linia tramvaiului 21 a fost delimitată cu ajutorul unui gard de calea de rulare a maşinilor şi implicit viteza de deplasare a acestuia s-a dublat iar timpul de deplsare s-a redus considerabil.

Această măsură evidenţiază faptul că nu întotdeauna este nevoie de un proiect mare, scump şi greoi pentru a rezolva o problemă de trafic.

Aceeaşi soluţie poate fi implementată pe mai multe linii de tramvai, iar multe dintre ele pot fi asfaltate pentru ca autobuzele să poată circula în paralel cu tramvaiele. Aşa s-ar rezolva spre exemplu şi lipsa scuarurilor pentru staţiile de autobuz, iar viteza de deplasare ar creşte semnificativ.

Tot în ceea ce priveşte circulaţia în Bucureşti, Primăria Capitalei poate implementa un sistem de semafoare care să afişeze culoarea galbenă înainte de verde, pentru a atenţiona şoferii şi implicit ca aceştia să plece de pe loc când este cazul. 2-3 maşini trecute în plus prin intersecţie poate goli mult mai repede un bulevard.

Principala problemă a Capitalei rămâne în continuare lipsa locurilor de parcare. Acestea lipsesc pentru că puţini sunt cei care doresc să plătească pentru unu. În cazul proiectelor rezidenţiale noi aproape niciun dezvoltator nu respectă „la literă“ legea de a construi câte un loc de parcare pentru fiecare apartament sau două pentru cele de peste 100 mp alături de a avea 20% locuri de parcare pentru vizitatori. De obicei mulţi construiesc chiar mai puţine locuri, iar pe acestea le taxează chiar şi cu 10.000 - 20.000 de euro. Rezultatul? Fiecare parchează unde crede, iar de cele mai multe ori acest lucru înseamnă blocarea unui trotuar sau a unei benzi de circulaţie. La fel, este valabil şi în cazul proiectelor de birouri, unde mulţi angajaţi care vin la muncă îşi parcheză maşinile „unde pot“, adică tot pe trotuar sau blocând vreo bandă. Deşi gestul pare unul nevinovat, maşinile oprite pe marginea drumului reduc semnificativ viteza de deplasare în acea zonă.

Ce mai poate face Primăria? Poate amenaja locuri de parcare „în spic“, iar astfel de locuri sunt deja în construcţie în Sectorul 4 al Capitalei. Dacă sunt amenajate oficial, acestea nu vor restricţiona traficul în zonă. Dacă nu, mulţi vor parca în continuare aşa şi vor bloca prima bandă de circulaţie. Un bun exemplu în acest caz este B-dul Unirii între Piaţa Unirii şi cea a Constituţiei. La Fântâna Mare sunt 3 benzi de circulaţie, în timp ce pe bulevard sunt două. Acest lucru îngreunează puternic circulaţia şi scade semnificativ viteza în intersecţie. Mai mult, pe bulevard, cel puţin în prima jumătate, cele mai multe maşini sunt parcate în spic, iar dacă sunt paralele cu bordura, de multe ori mai au o altă maşină parcată paralel cu acestea. Astfel, în doar câţiva metri de la trei benzi pe sens se trece imediat la una singură. Mai departe, în Piaţa Constituţiei, orice eveniment blochează cele câteva sute de locuri de parcare, iar acele maşini ajung să blocheze la rândul lor benzile dintre B-dul Libertăţii şi cel al Unirii. Desigur, mai ales în aceste timpuri, construcţia unei parcări subterane sub Piaţa Constituţiei unde să aibă loc un eveniment cu mii sau zeci de mii de participanţi nu mai pare o idee bună, însă pot fi găsite soluţii în apropiere. Aşa cum Compania de Drumuri a dovedit că poate construi singură tronsoane de infrastructură fără a mai „apela“ la firme de apartament, fără angajaţi şi din Sicilia, acum Primăria Capitalei a dovedit că poate implementa rapid proiecte simple, dar cu o eficienţă ridicată.

Bogdan Alecu este Editor Business Construct 

bogdan.alecu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO