ZF 24

12 lucruri pe care trebuie sa le faca un CEO in timp de criza

14.01.2009, 16:04 77

Compania de consultanta AT Kearney a facut o agenda care cuprinde cele 12 lucruri pe care trebuie sa se focuseze top managementul romanesc in timpul crizei.

1.Gestionati-va inteligent cheltuielile de marketing. Din punct de vedere istoric, companiile stopeaza cheltuielile in timp de recesiune, insa de cele mai multe ori fac acest lucru fara a avea o strategie clara. Consultantii de la AT Kearney propun 3 pasi pentru eficientizarea bugetului de marketing :

  • analizarea chetuielilor media
  • discutii cu agentiile de publiciatate (cum poate fi corectat procesul de comunicare)
  • improvizatie in productia publicitara

2.Spargeti tiparele legate de pret. Cunoasterea clientului este cruciala in perioade de declin economic. Cresterea preturilor pentru consumatorul “mediu” poate afecta serios productivitatea, dar sunt categorii de clienti care sunt in continuare sa plateasca mai mult pentru anumite produse sau servicii. AT Kearney da examplul unei companii de produse de larg consum care a identificat astfel de micro-categorii de clienti pentru care a crescut preturile cu 40%, obtinand un avans de 10% al castigurilor in interval de trei luni.

3.Fiti creativi in relatia cu clientii. Companiile trebuie sa se concentreze pe cele mai atractive segmente de clienti si sa atraga acei clienti care au cel mai mare potential de a aduce profit. De asemenea, politica de taiere de costuri nu trebuie sa afecteze relatia cu clientii, care au deja anumite asteptari de la companii.

4. Invatati sa va controlati compania. Pretul platit de multe din companii ca urmare a globalizarii si a cresterilor din ultimii ani este construirea unor organizatii uriase, extrem de complexe si foarte greu de controlat. Executivii trebuie sa invete sa cunoasca si sa controleze aceasta complexitate pentru a-si putea controla strategia de viitor.

5.Concentrati-va pe cercetare si inovatie
. Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta, firmele conduse de liderii care au curajul sa inoveze au obtinut castiguri cu 70% mai mari pe o perioada de 4 ani decat cei care nu au avut o strategia clara de inovare.

6.Atentie la relatia cu furnizorii. In perioade de declin economic, primul impuls al companiilor este sa “stoarca ultimul ban” de la furnizori, deschizand astfel calea catre situatii conflictuale de durata.

7. Reduceti costurile ne-necesare. Executivii trebuie sa se concentreze pe reducerea costurilor periferice – acele costuri fara de care organizatia continua sa functioneze fara a fi afectata.

8.Eficientizati capacitatile de productie. Companiile din zona de productie trebuie sa se concentreze pe utilizarea acelor instrumente si tehnici care dau rezultate tangibile rapid (de ex. Lean Six Sigma - disciplina care utilizeaza metode si instrumente statistice, cum sunt reducerea variatiei si eliminarea defectelor, prin metode Lean, care presupun eliminarea pierderilor si cresterea vitezei procesului, avand ca scop satisfacerea cerintelor clientului), in loc sa piarda timp cu strategii complicate.

9. Atentie la cost-cutting. Primul impuls al companiilor este sa taie costuri in zona functiilor de suport – financiar, IT, HR, legal. Reducerea costurilor nediferentiat in astfel de zone se poate transforma in cresteri de costuri in intreaga companie. Pentru rezultate pe termen lung executivii trebuie sa simplifice si sa automatizeze procesele si sa dezvolte strategii de externalizare eficienta a operatiunilor.

10. Deblocati lichiditatile. Companiile pot debloca milioane de euro de lichiditati daca se uita cu atentie la circuitul banilor in companie si daca imbunatatesc procese si politici in organizatie.

11.Insanatositi-va organizatia. Supravietuirea in perioade de declin economic depinde de felul in care sunt folosite toate oportunitatile existente. Managerii trebuie sa se concentreze spre organizatii care sa lucreze mai eficient, mai ieftin, mai repede si la scara mai mare.

12.Iesiti la cumparaturi. Achizitiile facute in perioade de criza se fac la preturi mai bune.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO