Afacerile de familie au un potenţial uriaş în România şi reprezintă unul dintre pilonii prin care capitalismul românesc ar putea să crească, consideră Gabriel Marin, preşedintele Family Business Network în România (FBN).
„Businessurile de familie fixează capitalul în ţările de origine. Guvernele încep să acorde o mai mare atenţie afacerilor de familie pentru că ponderea lor în PIB este covârşitoare. Unele din cele mai mari companii din lume sunt afaceri de familie. Este evident de ce guvernele au tot interesul să protejeze şi să stimuleze aceste afaceri“, a declarat ieri Marin în cadrul evenimentului „Păstrarea averii peste generaţii“ organizat de FBN, Bank Gutmann Austria şi EY România.
Carrefour, Volkswagen, BMW, Ford Motor, Fiat, Porsche, L’Oreal, Arcelor Mittal, Samsung Electronics, Auchan, Cargill sunt câteva dintre cele mai cunoscute companii din lume care sunt afaceri de familie.
„Majoritatea businessurilor din România sunt încă în mâinile primei generaţii. Prima generaţie de antreprenori a început în anii ’90. Iar mulţi antreprenori nu se gândesc la succesiune, cred că sunt nemuritori“, a mai spus Marin.
Majoritatea afacerilor de tip familial din România sunt de mică anvergură, dar există şi businessuri de familie care au ajuns să fie recunoscute la nivel naţional şi internaţional, conform asociaţiei FBN România. Asociaţia a fost creată în 2012 de familii care deţin şi administrează afaceri în România pe care intenţionează să le păstreze în cadrul familiei. Membrii FBN România activează în IT, tehnologie, construcţii, servicii, turism, curierat, cosmetice (Omnilogic, MB Telecom, Ivatherm, Fan Courier, Eximtur şi alţii), asociaţia fiind parte a unei structuri internaţionale de peste 5.000 de familii din 60 de ţări.