ZF 24

Analiză ZF: Cum s-au schimbat ofertele operatorilor de telefonie mobilă după reducerea tarifelor de interconectare. Vedeţi şi oferta de acum 4 ani

Foto Shutterstock

Autor: Adrian Seceleanu

25.04.2014, 00:09 26042

Operatorii locali de telefonie mobilă au dublat sau chiar au decis să ofere nelimitat minute şi SMS-uri naţionale păstrând neschimbate tarifele după reducerea tarifelor de interconectare de la 1 aprilie - în concordanţă cu aşteptările autorităţii de reglementare în comunicaţii (ANCOM) şi ale analiştilor, arată o comparaţie realizată de ZF între ofertele actuale ale companiilor şi cele lansate anterior reducerii tarifelor de interconectare.

Spre exemplu, Orange, liderul pieţei locale de telefonie mobilă, care are cel mai mare număr de abonaţi şi utilizatori de cartele de pe piaţă, a mărit la abonamentul Panteră 23 de la 200 la 500 numărul de minute naţionale incluse şi a decis să ofere SMS-uri naţionale nelimitat, faţă de 200 anterior.

WikiZF: Profilul companiei Orange

Şi Vodafone, care la fel ca Orange a lansat oferte noi după data de 1 aprilie, a mărit numărul de minute naţionale de la abonamentul Smart 15, spre exemplu, de la 180 la 400. Ambele companii au mărit numărul de minute şi SMS-uri la majoritatea abonamentelor, arată comparaţiile realizate de ZF.

Cosmote, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, nu şi-a repoziţionat oferta de abonamente - în contextul în care făcuse acest lucru recent, în septembrie 2013 -, dar a relansat într-o variantă îmbu­nătăţită (2 GB de date în loc de 1 GB de date) promoţia prin care oferă cu o reducere de 16 euro abonamentul Free L, care include apeluri şi SMS-uri nelimitate către orice reţea naţională.

Tarifele de interconectare au scăzut la 1 aprilie cu aproape 70%, printr-o decizie a autorităţii de reglementare în telecom (ANCOM), de la 3,07 eurocenţi pe minut la 0,96 eurocenţi / minut. Tariful de interconectare este cel aplicat pentru convorbirile dintr-o reţea în alta, care practic face ca telefoanele date în altă reţea să fie mai scumpe decât cele către numere de telefon din propria reţea.

Odată cu această reducere, costul operatorilor pentru a le oferi clienţilor, de exemplu, 200 de minute de apeluri în orice reţea este cu aproximativ 86% mai mic decât în anul 2006: doar 1,9 euro, faţă de 14 euro. Faţă de septembrie 2012, costul operatorilor va fi cu aproape 70% mai mic.

Cele mai agresive oferte sunt, şi după reducerea tarifelor de interconectare, cele ale companiei care are cei mai puţini clienţi şi cele mai mici venituri din telefonia mobilă: compania de cablu RCS & RDS, controlată de antreprenorul Zoltan Teszari din Oradea. Operatorul şi-a relansat în această lună portofoliul de abonamente Digi Mobil Optim, care oferă apeluri nelimitate atât în reţeaua proprie, cât şi toate celelalte reţele naţionale la tarife care variază între 5 şi 10 euro. Niciun abonament nu include însă şi SMS-uri nelimitate spre reţele naţionale, ci doar în reţeaua proprie. RCS & RDS a avut anul trecut venituri de aproximativ 36 mil. euro din servicii de telefonie şi internet mobil.

Prin noua grilă extrem de agresivă de abonamente,RCS & RDS vizează în principal baza sa de clienţi de servicii TV sau internet fix: 2,4 milioane de clienţi cu cablu TV, 1,6 milioane de clienţi de net fix şi circa 860.000 de utilizatori ai serviciilor prin satelit. Astfel, un client care are deja abonament la cablu sau satelit TV şi net fix poate achi­ziţiona un abonament Digi Mobil Optim la preţul de 5 euro pe lună. Eligibili pentru această ofertă sunt probabil în jur de 1,6 milioane de clienţi, luând în calcul datele privind structura bazei de clienţi a RCS & RDS.

WikiZF: Profilul companiei RCS & RDS S.A.

RCS & RDS se bazează acum şi pe acordul de roaming naţional semnat recent cu Vodafone, prin care este rezolvată una dintre problemele pe care le avea compania: acoperirea reţelei este mai mică decât cea a liderilor pieţei. Odată semnat acordul de roaming naţional, clienţii RCS & RDS vor accesa automat reţeaua Vodafone în zonele fără acoperire pentru reţeaua Digi. Din luna iulie, acordul va fi extins şi pentru serviciile de date. Cu această grilă de preţuri, RCS & RDS speră, probabil, că poate concura cu şanse în a atrage clienţi de pe piaţă, chiar dacă nu are o reţea de magazine proprii sau ale partenerilor cu o gamă largă de servicii şi produse - la fel ca rivalii săi -, ci doar o reţea de casierii cu un design auster prin comparaţie cu Orange, Vodafone sau Cosmote.

În plus, chiar dacă a început să adauge în ofertă tablete sau smartphone-uri la preţ sub­venţionat, RCS & RDS va trebui să asigure stocuri pe măsura cererii - o problemă pe care a arătat că a rezolvat-o cu greu în trecut, în cazul decodoarelor pentru televiziunea digitală HD, spre exemplu. De altfel, odată cu extinderea spre zona de telefonie mobilă RCS & RDS a introdus în casierii nişte vitrine în care iniţial erau expuse smartphone-urile disponibile la preţ redus împreună cu abonamente, însă în prezent, în Bucureşti, cel puţin, acestea sunt în multe cazuri goale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO