ZF 24

Aspiranţii la statutul de şofer investesc anual 160 mil. lei în cursurile auto. Rata de promovare este mai mică de 40%

Aspiranţii la statutul de şofer investesc anual 160...

Autor: Corina Mirea

27.07.2015, 08:30 2230
Cel mai mare jucător de pe piaţa de şcoli de con­ducere (pilotaj) este compania Auto Reflex din Satu Mare, care anul trecut a avut afaceri de 4,8 mi­li­oane de lei, în creş­tere cu 1,4 milioane de lei faţă de anul trecut. Compania a fost înfiinţată în anul 1994 de Gheorghe Mocanu, ca şcoală de şoferi, însă, în prezent, această activitate mai reprezintă doar aproximativ 10% din întreg businessul condus de antre­prenor. Cei mai mulţi bani care intră în conturile Auto Reflex vin din trans-portul de persoane efectuat doar în judeţul Satu Mare.

„Am început cu şcoala de şoferi, pe care m-am bazat până în 1997. Am decis că este cazul să am şi o altă linie de business pentru că am constatat că o şcoală de şoferi nu este chiar profitabilă, mai ales în contextul în care preţurile pentru cursuri sunt destul de mici. Acum, pentru mine, şcoala de şoferi nu reprezintă nici 10% din întregul business, dar a fost o bază bună pentru a continua cu transportul de persoane, deja aveam flotă“, spune Gheorghe Mocanu.

Anul trecut, şcoala pe care el o deţine a avut o rată de promovare la primul examen auto susţinut de cursanţi de 46%, una dintre cele mai mari la nivel naţional. În prezent, el susţine că preţul pe care cursanţii îl plătesc pentru orele de şofat este de 1.300 de lei pentru 30 de ore (pentru categoriile A şi B, a doua fiind cea mai „căutată“). Şcolile au, în general, propriii instructori auto, angajaţi cu contract de muncă, dar şi colabo-ratori, în special pentru partea de teorie.

În România, la finalul anului trecut numărul românilor cu permis de con­ducere a ajuns la 6,9 milioane de persoane, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înma­triculare a Vehiculelor (DRPCIV). În 2014, aproape 350.000 de români au susţinut pentru prima dată examenul auto şi doar 130.000 l-au şi trecut (37%). Totuşi, românii care au vrut să îşi treacă în CV carnetul de conducere au băgat în conturile şcolilor auto 21 de milioane de lei anul trecut în plus faţă de 2013, când cifra de afaceri a tuturor furnizorilor de cursuri de şofat era de 136 de milioane de lei.

Sunt însă mulţi jucători care par să aibă altă activitate decât cea specifică şcolilor de conducere (pilotaj), dat fiind faptul că în bazele de date ale DRPCIV care „contorizează“ toate examinările auto aceştia nu se re­găsesc.

De altfel, în topul celor mai mari 25 de şcoli de şoferi de pe plan local există companii care fac, de fapt sau în principal, bani din turism (Ca­sito Turism), ser­vice auto (Autostart) sau din servicii de taxi şi de închiriere de maşini (Autogeneral).

Doar cinci dintre cele mai mari şcoli de conducere (pilotaj) din Ro­mânia sunt din Bucureşti.

În total, primii 25 de jucători de pe piaţa cursurilor auto au avut anul trecut afaceri de 43,2 milioane de lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO