ZF 24

Autocarul „groazei“ mai fusese implicat într-un accident. Acum este asigurat la Omniasig, iar dauna va fi record

Autocarul „groazei“ mai fusese implicat într-un...

Autor: Anelis Baciu

26.06.2013, 00:07 3378

Omniasig va despăgubi victimele din Muntenegru în baza unei poliţe CASCO

 

Autocarul plin cu turişti români, care s-a răsturnat în Muntene­gru, a mai fost implicat într-un accident rutier în februarie 2011, asigurătorul RCA fiind la acea dată Euroins. În prezent, autocarul figurează în baza de date CEDAM asigurat la Omniasig, compania deţinută de grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG). Despăgubirea maximă pe care austriecii ar putea să o achite pe această poliţă este de cinci milioane de euro.

Contactaţi de ZF, reprezentanţii Omniasig nu au confirmat încheierea contractului de asi­gurare şi au declarat că aşteaptă validarea numărului de înmatriculare a autocarului im­plicat în accident din partea autorităţilor. Potrivit unor informaţii, numărul de înma­triculare era B 123 MMJ, care în baza de date CEDAM, care arată istoricul daunelor şi oferă informaţii despre poliţele RCA în vigoare, pentru acelaşi autocar deţinut de firma Gregory Tour a mai fost înregistrată o daună la sfârşitul lunii fe­bruarie 2011, des­pă­gubirea fiind achi­tată de Euroins în iunie 2011.

Omniasig ar putea plăti su­ma maximă pentru o da­u­nă RCA de pe pia­ţa româ­neas­că de asi­gurări în contul vă­tămărilor cor­porale şi daunelor mo­rale, de cinci mi­lioa­ne de euro, dată fiind am­ploarea accidentului soldat cu 18 morţi şi 29 de răniţi. Companiile de asigurări încasează aproximativ 3.000 de lei anual pentru o poliţă de asigurare RCA a unui autocar precum cel implicat în accidentul din Muntenegru, conform unor surse din piaţă.

Limita maximă impusă de Autoritatea de Supraveghere a Asigurărilor (ASF) pentru o daună RCA este de cinci milioane de euro, însă asiguraţii pot încheia şi poliţe cu o valoare mai mare a despăgubiri.

„Există o poliţă RCA de tip excendent în baza căreia asiguraţii pot solicita ca limita de despăgubire să fie mai mare, însă este opţională. Este o asigurare suplimentară, sunt puţine cazuri de astfel de poliţe, a afirmat Gheorghe Grad, director general al brokerului SRBA.

Valentin Ţuca, CEO al brokerului de asigurări Aon, consideră că asigurarea RCA de tip excedent este necesară în cazul transpor­tatorilor de persoane, iar preţul unei astfel de poliţe nu este unul prohibitiv, care să împiedice achiziţionarea asigurării.

„Clienţii au însă posibilitatea să se asigure şi pentru o sumă mai mare, pot cumpăra o poliţă de tip excedent de daună care în baza căreia au posibilitatea de a cumpăra mai multă protecţie. Practic, asigurarea de tip excedent îşi face efectul după ce se epuizează limita obligatorie prevăzută prin lege.

În prezent sunt puţine astfel de contracte încheiate pe piaţa locală, pentru că odată cu creşterea limitelor de daună, astfel de poliţe nu îşi mai au utilitatea. În urmă cu zece ani astfel de poliţe erau mult mai frecvente, spune Ţuca.

„Consider totuşi că RCA-ul excedentar este necesar, mai ales în cazul transportatorilor de persoane. Este indicat ca firmele de transport să deţină astfel de asigurări, iar preţul nu este unul prohibitiv, este un preţ firesc.

Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) încheiată pe piaţa locală prevede o limită maximă obliga­torie prin lege de un milion de euro pentru pagubele materiale şi de cinci milioane de euro pentru vătămările corporale şi daunele morale. Limitele de despăgubire au urcat treptat în România, ca urmare a necesităţii ali­nierii la legislaţia europeană. Cu toate astea nu există o limită de despăgubire uniformă la nivelul tuturor ţărilor din Uniunea Europeană, sumele maxime obligatorii sunt stabilite de fiecare ţară în parte, în funcţie de necesităţile de acoperire ale fiecărui stat. Asigurarea RCA se referă la proprii cetăţeni, este o poliţă locală, de aceea nu există uniformizare şi apar diferenţe între ţări. De exemplu, în Bulgaria limita de daună pentru pentru vătămări corporale şi daune morale este de 2,5 milioane de euro, iar în Franţa, Marea Britanie, Belgia nu există limită.“

Totodată, şeful Aon atrage atenţia asupra limitei de despăgubire care se aplică în cazul unui accident produs în străinătate.

„Trebuie menţionat faptul că atunci când poliţa de asigurare auto obligatorie se aplică în cazul unui accident produs în afara graniţelor ţării, adică se aplică pe cartea verde, avem de a face cu două limite de despăgubire. În acest caz se aplică valoarea cea mai mare. Astfel, degeaba este în România o limită de cinci milioane de euro, dacă în Franţa nu există nicio limitare a daunei pe care un asigurător o poate plăti.

În cazul accidentului de autocar din Munte­negru se va aplica limita românească, de cinci milioane de euro. Legislaţia asigurărilor din Mun­te­negru prevede o limită maximă de 250.000 de euro pentru vătămări corporale şi daune morale“, a afirmat Ţuca.

În cazul producerii unui accident, asigu­rătorul RCA al vinovatului are obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată. Cel mai des întâlnite sunt despăgubirile pentru daune materiale, însă legislaţia prevede, atunci când sunt dovedite prin probe, să fie acoperite vătămările corporale şi daunele morale.

Despăgubirile plătite pentru daune morale şi vătămări corporale produse în urma accidentelor de circulaţie au accelerat puternic în ultimii ani pentru că asiguraţii conştien­tizează mai bine drepturile care decurg dintr-o poliţă obligatorie.

Astfel, la nivelul întregii pieţe RCA, companiile locale au achitat anul trecut despăgubiri pentru vătămări corporale şi deces de peste 320 de milioane de lei (72 mil. euro), în creştere cu 19% comparativ cu 2011, iar pon­derea acestora a ajuns la circa 17% din valoarea totală a daunelor pe RCA, potrivit datelor Autorităţii de Supraveghere a Asigurătorilor (ASF).

Spre comparaţie, în 2008 acestea repre­zentau doar 3,4% din totalul sumelor plătite pentru asigurările RCA.

Limitele de despăgubire pe RCA au cres­cut treptat şi în România, pentru că piaţa locală tre­buie să se alinieze la reglementările euro­pene. Dacă în 2010 suma maximă pe care un asi­gurător trebuia să o plătească pentru vătămări corporale şi daune morale era de 2,5 milioane de euro, în 2011 acesta ajungea la 3,5 milioane de euro, în timp ce în prezent limita maximă este de 5 milioane de euro.

Cu toate astea, pe piaţa locală acest tip de despăgubire se află încă la un nivel foarte redus în comparaţie cu statele vestice, unde victimele accidentelor auto cer indemnizaţii de milioane de euro pentru daune morale şi corporale. De obicei, românii cer despăgubiri numai pentru avariile produse la autovehicule unde nu există limită de despăgubire pe RCA ca în cazul vătămărilor corporale şi al daunelor morale.

 

Întrebări care aşteaptă răspuns

Câte autocare sunt în România?

Pentru transport contracost în România sunt 3.923 de firme, care au în total în parc 25.107 vehicule licenţiate pentru transport persoane, de la microbuze la autocare.

900 de milioane de euro a reprezentat piaţa locală de transport persoane, iar pentru anul 2015 se estimează că această valoare o să urce spre un miliard de euro.

Transportul aerian low-cost este cel mai mare competitor pentru transportul rutier de persoane.

77% din totalul pasagerilor transportaţi în România apelează la autobuze sau autocare, 20% la transportul feroviar şi 3,5% la cel aerian.

806,5 mil. pasageri (toate călătoriile pentru care se plăteşte un bilet sau un abonament) călătoresc anual cu autobuze, autocare sau microbuze în România.

Câţi şoferi de autocar sunt în România?

85.667 de certificate profesionale pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier de persoane sunt eliberate în acest moment în România, potrivit Autorităţii Rutiere Române, şi 11.790 de autocare sunt licenţiate pentru efectuarea de transport de persoane.

Sunt mai agresivi şoferii din România?

În ceea ce priveşte cât de des încalcă şoferii români legislaţia rutieră, Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a spus că aceştia „nu încalcă mai des legea, ci sunt mai vânaţi. 90% dintre transporturi rutiere sunt către Europa de Vest şi implicit prin Ungaria, iar acolo suntem foarte verificaţi. Autorităţile maghiare doresc să-şi protejeze piaţa şi fac foarte multe controale şi amendează abuziv. De aceea, noi avem avocat pentru contestaţii, dar banii pe amenzi sunt returnaţi abia după 12 luni“. „Să fii proprietar de firmă de transport şi să plăteşti 250.000 de euro pe un autocar nou, nu ai cum să pui la volan un şofer neinstruit. Poate strica autocarul, uza peste măsură, se poate certa cu clienţii şi acest lucru afectează businessul sau încarcă timpii de conducere după care vin amenzi de mii de euro la firmă“, a subliniat secretarul general al UNTRR.

Potrivit revistei Tranzit, cele 100 cele mai mari companii de transport rutier au realizat o cifră de afaceri anuală de 600 mil. euro în 2011, dar cu un profit net de 6 mil. euro, adică o marjă de 1%, şi doar primele 25 de companii au atins un profit de peste 50.000 de euro în 2011. Bogdan Alecu

În ce stare tehnică sunt autocarele înmatriculate în România?

Aproape 19.000 de autobuze şi autocare erau înmatriculate în România la sfârşitul anului trecut, potrivit datelor de la Poliţie, dintre care doar 2% sunt mai noi de doi ani.

Cele mai multe, adică peste 35%, au o vechime mai mare de 20 de ani, având implicit standarde de siguranţă mult diferite comparativ cu cele noi. Însumate, cele cu o vechime mai mare de zece ani reprezintă 62% din totalul parcului de autobuze şi autocare ce transportă zilnic pasageri. În ceea ce priveşte starea tehnică a autocarelor utilizate în transporturi internaţionale, Radu Dinescu, secretarul general UNTRR, spune că acestea sunt bine întreţinute deoarece vizează confortul pasagerilor. Comparativ, în cazul autoutilitarelor, doar 46% au o vechime mai mare de zece ani, cele mai multe, respectiv 35%, având o vechime cuprinsă între şase şi zece ani.

Vârsta medie a unui autocar sau autobuz înmatriculat în România este de peste 14 ani, în timp ce în cazul utilitarelor aceasta scade la 11 ani. Bogdan Alecu

Câte amenzi a dat Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier?

Controale ISCTR în T1 2013

6.201 număr total de controale la sediu şi în trafic

3.951 de controale în trafic

2.250 de controale la sediul întreprinderilor

6.645 de procese verbale întocmite

6.864 de contravenţii sancţionate

Controale ISCTR în 2012

14.910 număr total de procese verbale întocmite

15.446 de contravenţii sancţionate

3.230 de contravenţii contestate în instanţă

3.097 de contravenţii pe rol la instanţele judecătoreşti

119 de contravenţii câştigate în instanţă

14 contravenţii pierdute în instanţă

Cum va influenţa acest eveniment tragic piaţa vacanţelor cu autocarul?

În România nu există date oficiale cu privire la câţi români merg anual în vacanţă cu autocarul. Singurele statistici disponibile arată că în primele patru luni s-au înregistrat 3,3 milioane de plecări ale românilor în străinătate, în creştere cu 2,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Circa 77% din aceştia au plecat în străinătate folosind mijloace de transport rutier, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

„Probabil că va influenţa cererea pentru vacanţe cu autocarul pentru o perioadă care nu va dura mult. Este vorba de o eroare umană. Dacă un avion cade, nu înseamnă că nu va mai merge nimeni cu avionul“, a spus Alin Burcea, proprietarul agenţiei de turism Paralela 45, una dintre cele mai mari de pe piaţa locală, care are în portofoliu şi vacanţe cu autocarul. El spune că în organizarea de vacanţe ce includ transportul cu autocarul, de obicei agenţiile închiriază autocarele de la firme de transport. Proprietarul autocarelor este cel care trebuie să îşi asigure maşina, menţionează el. Pasagerii îşi pot face într-o călătorie în străinătate asigurări de călătorie, acestea fiind însă opţionale. „Cred că asigurările de călătorie ar trebui să fie obligatorii, nu opţionale. Agenţiile să includă în pachet şi asigurarea obligatorie“, a spus Burcea.

Pe de altă parte, Raymond Maiorescu, directorul agenţiei de turism Christian Tour, spune că nu crede că acest eveniment tragic va influenţa piaţa vacanţelor cu autocarul. „Nu cred că va influenţa cererea pentru vacanţe cu autocarul. Este ca şi cum am spune că nu mai circulăm cu maşina după ce a avut loc un accident rutier“, a spus Raymond Maiorescu, directorul agenţiei de turism Christian Tour, una dintre cele mai mari pe piaţa vacanţelor cu autocarul. Mirabela Tiron

Ce despăgubiri pot primi cei lezaţi?

Rudelor victimelor care au murit sau care au fost rănite în accidentul de autocar care s-a produs în Muntenegru ar putea primi despăgubiri record de 5 milioane de euro.

Limitele de despăgubire obligatorii pe RCA în contul vătămărilor corporale şi morale au crescut treptat în ultimii ani, pentru că piaţa locală trebuie să se alinieze la reglementările europene. Astfel, suma maximă pe care asigurătorul o poate plăti este de cinci milioane de euro.

Despăgubirile plătite pentru daune morale şi vătămări corporale produse în urma accidentelor de circulaţie au accelerat puternic în ultimii ani pentru că asiguraţii conştientizează mai bine drepturile care decurg dintr-o poliţă obligatorie. Anelis Baciu

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 26.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO