ZF 24

Camera de Comerţ Româno-Polonă: „Suntem contactaţi de numeroase firme poloneze interesate să intre pe piaţa românească. Orice companie care vrea să se dezvolte îşi dă seama că în România puterea de cumpărare este în creştere“

Camera de Comerţ Româno-Polonă: „Suntem contactaţi...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

14.07.2018, 22:06 1233

În Camera de Comerţ Româno-Polonă, condusă de românul Gheorghe Marian Cristescu, peste 70% din companii au origini poloneze. România a început mai târziu demersurile de extindere pe piaţa poloneză, deşi în sens invers este văzută ca o ţară cu potenţial pentru investiţii.

„Camera de Comerţ încearcă să ajute la dezvoltarea businessurilor din cele două ţări. În ultimii doi ani, relaţiile economice şi politice dintre România şi Polonia se dezvoltă foarte bine“, spune Gheorghe Marian Cristescu, pre­şedintele Camerei de Comerţ Româno-Polone.

Cele mai mari companii poloneze prezente în România au investit peste 450 de milioane de euro de la pătrunderea lor pe piaţa locală până acum. Polonia se numără astfel printre cei mai mari 20 de investitori străini din România după valoarea capitalului plasat.

Firme precum Maspex (care deţine brandul de sucuri Tymbark), Ciech Soda (fostele Uzine Sodice Govora), Cersanit (producător de obiecte sanitare), Porta Doors (producător de uşi), Barlinek (producător de pardoseli şi parchet din lemn) şi Can Pack (producător de ambalaje) au creat împreună, de la intrarea pe piaţa din România, circa 3.000 de locuri de muncă, după cum arată datele Agenţiei Poloneze de Investiţii şi Comerţ.

„Suntem contactaţi de numeroase firme poloneze interesate să intre pe piaţa românească. Orice companie care vrea să se dezvolte îşi dă seama că în România puterea de cumpărare este în creştere“, spune Gheorghe Marian Cristescu.

În paralel, Polonia încearcă să-şi recon­stru­iască şi capitalul local, un exemplu ilustrativ fiind sistemul bancar, unde în prezent mai bine de jumătate din bănci sunt controlate de polonezi, faţă de 30% în urmă cu câţiva ani.

În dezvoltarea Poloniei, fondurile europene au avut un rol crucial, fiind astăzi vizibile mai ales în infrastructură. Finanţarea de la Uniunea Europeană a fost însă doar un impuls.

„Fac parte din echipa care lucrează la hubul de comunicare din Varşovia. Deoarece aeroportul Chopin, din centrul oraşului, nu se mai poate extinde, avem nevoie de un alt aeroport şi, în plus, vrem să extindem sistemul local de transport în comun, în cadrul unui proiect care se numeşte Portul Central de Co­municaţii“, spune Gheorghe Marian Cristescu.

Investiţia în acest proiect se ridică la 30 de miliarde de zloţi (circa şapte miliarde de euro), bani veniţi din fondurile statului polonez în mare parte, dar şi de la Uniunea Europeană. De ce această investiţie masivă într-un sistem de transport?

„Infrastructura este esenţială pentru a avea investiţii. Reţelele de străzi, de hoteluri, de aeroporturi au o influenţă foarte mare în acest sens.“

Infrastructura este unul dintre punctele slabe ale României, subliniază Gheorghe Marian Cristescu, iar aceasta constituie şi o cauză pentru care investiţiile poloneze în România sunt mai mici decât cele în sens invers. Anul trecut, valoarea schimburilor comerciale dintre România şi Polonia a fost de aproximativ 6 mld. euro, însă exporturile Poloniei pe piaţa locală sunt duble faţă de cele ale României în Polonia, acestea din urmă situându-se în 2017 la 1,9 miliarde de euro. Principalul produs pe care România îl vinde către Polonia este automobilul Dacia.

„În 2016 erau înregistrate în România 862 de companii cu capital polonez (peste 1.000 figurează în martie 2018 - n. red.). În ceea ce priveşte exporturile, principalele categorii de produse pe care Polonia le exportă în România sunt maşinile, mâncarea semipreparată, băuturile alcoolice şi nonalcoolice, produsele din plastic şi din cauciuc“, spune Arkadiusz Tarnowski, expert principal în departamentul de dezvoltare economică din cadrul Agenţiei Poloneze de Investiţii şi Comerţ.

În aceste condiţii, până la sfârşitul lunii iunie, la Bucureşti se va deschide un birou al Agenţiei Poloneze de Investiţii şi Comerţ.

„Vom susţine investiţiile din cele două ţări şi vom încerca să atragem unele noi, pentru a susţine colaborarea româno-poloneză“, spune Adam Kwiecien, cel care va conduce biroul de comerţ de la Bucureşti.

„Am purtat în ultima vreme discuţii cu mai multe companii din România care vor să pătrundă pe piaţa din Polonia, cele mai multe fiind firme cu activitate în domeniul IT“, spune Gheorghe Marian Cristescu.

Maspex România este cel mai mare angajator polonez de pe piaţa locală, având 1.500 de salariaţi. Compania are două unităţi de producţie în România, în judeţul Prahova. Din portofoliul Tymbark fac parte şi alte produse, nu numai băuturi răcoritoare, compania regăsindu-se în topul celor mai mari exportatori din România.

Investiţiile Maspex de la intrarea pe piaţa din România până acum sunt de peste 100 de milioane de euro.

Ciech Soda, afacere deţinută de familia Kulczyk, a derulat în ultimii zece ani investiţii totale de retehnologizare de peste 220 de milioane de euro, după ce a preluat, în 2006, fabrica de la Râmnicu Vâlcea şi a dublat producţia. Ciech Soda România este prima unitate de producţie Ciech Group din afara Poloniei şi singurul producător de sodă calcinată rămas activ în industria chimică din România. Producţia pleacă din Vâlcea către piaţa locală, dar şi către Ungaria, Bulgaria, Moldova, Orientul Mijlociu şi India, potrivit celor mai recente date. Ciech Soda a creat în România circa 600 de locuri de muncă, potrivit datelor Agenţie Poloneze de Investiţii.

Celor două companii li se adaugă cele active în segmentul materialelor de construcţii (precum Cersanit, Porta Doors şi Barlinek), dar şi producătorul de ambalaje Can Pack şi alţii.

 

Cine este Gheorghe Marian Cristescu

Românul Gheorghe Marian Cristescu, preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Polone, are o experienţă de 22 de ani în domeniul hotelier. El deţine din aprilie 2016 şi funcţia de CEO al Chopin Airport Development, companie care a dezvoltat mai multe hoteluri în Polonia, cel mai recent fiind Renaissance, inaugurat la sfârşitul lunii aprilie şi situat în apropierea aeroportului Chopin din Varşovia. Chopin Airport Development are în prezent cinci hoteluri finalizate în administrare şi încă trei în construcţie.

Cristescu a lucrat pentru lanţul hotelier francez Accor Hotels timp de peste zece ani şi pentru Radisson Hotels. A deţinut, de asemenea, funcţia de director pentru Polonia şi ţările baltice în cadrul Best Western International, companie americană care are circa 4.000 de hoteluri şi moteluri în toată lumea.

„Locuiesc în Polonia din anii ‘90, când aveam mai puţin de 18 ani. Practic, toată cariera mea a fost construită în Polonia“, spune Gheorghe Marian Cristescu. Timpul îndelungat petrecut în Polonia l-a ajutat să vorbească foarte bine poloneza, însă este de asemenea fluent în engleză şi spaniolă.

Chopin Airport Development va pune bazele unui grup polonez de hoteluri, pe care îl va conduce tot Gheorghe Marian Cristescu. Până la sfârşitul anului 2019, sub umbrela acestui grup, vor fi construite aproximativ 200 de hoteluri. Unităţile de cazare vor funcţiona ca francize ale reţelelor Marriott, Holiday Inn, Best Western şi Hilton.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO