ZF 24

Care sunt cele mai importante lansări de produs din 2013? Ce branduri au apărut pe piaţă?

Care sunt cele mai importante lansări de produs din...

Autor: Mădălina Dediu Panaete, Cristina Roşca

27.12.2013, 21:07 2927

Jucătorii din industria alimentară lansează în fiecare an zeci, chiar sute de noi produse – unele sub branduri noi, altele doar extensii ale unor branduri deja existente - care au menirea de a creşte vizibilitatea şi de a menţine businessurile în piaţă. Într-o perioadă în care consumul nu dă semne clare de revenire iar românii sunt tot mai atenţi la modul în care îşi cheltuie banii, companiile se întrec în lansări de produse pentru a fi cât mai prezente în coşurile de consum.

În acest context, anul 2013 a adus numeroase produse noi în portofoliile marilor jucători din industria alimentară, însă au fost mai săraci în lansări de branduri, investiţia într-o nouă marcă fiind mai costisitoare comparativ cu o extensie de brand. Producători precum Alka, Danone sau Vincon România s-au încumetat în acest an să-şi diversifice gama de produse cu noi branduri, în timp ce alţi jucători precum Kandia, Ursus Breweries sau Coca-Cola au adus produse noi sub branduri deja consacrate.

Cât costă însă să pui un nou brand în piaţă? „Lansarea unui brand nou pe piaţă necesită investiţii în promovare de câteva sute de mii de euro în contextul în care este necesară o campanie pe TV pentru ca respectivul brand să devină vizibil. În cazul unei astfel de lansări cel mai bun instrument de promovare ar fi un mix de medii precum TV, radio, online şi print, însă este cert că fără TV nu se poate obţine awarenessul dorit”, spune Ştefan Liuţe, strategy director al agenţiei de branding Storience.

Lansarea unui brand nou este mai scumpă ca o extensie de brand, acesta fiind motivul pentru care o companie optează pentru cea de-a doua opţiune. În cazul ei compania beneficiază de faptul că brandul este deja cunoscut în piaţă, astfel că impunerea unui nou produs este mai uşoară, iar costurile reprezintă 50-75% din totalul lansării unui nou brand, explică Liuţe.

 

Top zece produse alimentare lansate în 2013:

 

1. Covrigeii Toortitzi

Grupul Alka, controlat de omul de afaceri Amir Krenzia, a intrat în acest an pe segmentul snacksurilor coapte şi a lansat brandul Toortitzi, disponibil în două variante: cu sare şi cu susan. Alka debutează astfel pe segmentul snacksurilor dominat de Intersnack - cu branduri precum Chio sau Nutline, de Star Foods (Pepsi) - cu mărci precum Lay’s şi Star,  de compania locală Croco sau de Tymbark, care a cumpărat în acest an brandurile de snacksuri Salatini, Capollini, Tismana şi Rollini d’Oro de la Pan Group Craiova. De asemenea, grupul Alka cu afaceri de peste 30 de milioane de euro,  a lansat în acest an şi covrigii Taralli, care concurează cu Covrigi de Buzău de la Boromir.

 

2. Iaurtul Oikos

Danone, liderul pieţei de iaurturi, a lansat în acest an pe piaţa din România iaurtul grecesc Oikos, intrând astfel pe un segment dominat de compania Fabrica de Lapte Braşov, divizia locală a grupului grec Olympys, care are în portofoliu brandul cu acelaşi nume. Marca Oikos este prezentă şi în Canada şi Statele Unite ale Americii. Danone România este lider pe segmentul iaurturilor cu o cotă de piaţă de circa 50%, potrivit celor mai re­cente date disponibile.

 

3. Energizantul Rockstar

PepsiCo, al doilea mare jucător de pe piaţa locală a băuturilor răcoritoare, a lansat în luna septembrie energizantul Rockstar Energy Drink, prezent deja în ţări precum SUA, Australia, Polonia, Slovacia, Spania sau Suedia. Rockstar Energy Drink este al doilea energizant adus pe piaţa locală de PepsiCo, după Adrenaline anul trecut şi are ca principali competitori Red Bull, Burn (Coca-Cola) sau Rienergy ( European Food). Rockstar Energy Drink a fost fondat în anul 2001, iar în prezent este unul dintre cele mai vândute trei energizante din lume, conform informaţiilor furnizate anterior de PepsiCo.

 

4. Pufuleţii Chio

Grupul german Intersnack a lansat pe piaţa locală pufuleţii Chio care se adresează clienţilor cu venituri peste medie. Reprezentanţii companiei spun că piaţa pufuleţilor este dominată de produse ieftine motiv pentru care Intersnack s-a poziţionat pe segmentul premium. „Nu avem produse care să aibă ca singur avantaj preţul. Prin intrarea pe acest segment ne-am propus doar să-i provocăm pe ceilalţi jucători, nu vrem ca pufuleţii să devină baza vânzărilor noastre”, spunea acum câteva luni Cristian Rey, directorul general al grupului Intersnack în România. Pe segmentul pufuleţilor cel mai important jucător este compania Phoenixy din Băicoi, care are în portofoliu brandul Gusto.

 

5. Rom Sandviş

Kandia Dulce, cel mai mare producător local de ciocolată, a lansat în luna septembrie Rom Sandviş, biscuiţi crocanţi cu cremă Autentic Rom. Kandia a lansat în acest an mai multe produse sub brandul Rom precum RomToff sau Rom Biscuit. Compania Kandia, deţinută de familia austriacă Meinl, a investit mult în ultimii ani în publicitate şi în readucerea în prim-plan a brandului Rom, iar acest lucru s-a văzut în vânzări, batonul de ciocolată românească luând crema pieţei de profil, situându-se pe prima poziţie în top după vânzările în volum. Rom se află astfel înaintea unor branduri străine cunos­cute precum Bounty, Twix sau Mars. Ciocolata Rom a vândut 22,8 milioane de bucăţi în anul 2012.

 

6. Rarăul MBS- Mămăliguţă cu brânză de vaci şi smântână

Albalact, cel mai mare producător de lactate cu acţionariat majoritar românesc, a intrat în acest an pe segmentul „ready meal” şi a lansat brandul Rarăul –mămăliguţă cu brânză de vaci şi smântână. Albalact a simţit potenţialul de creştere al mâncării gata pentru servire în condiţiile în care tot mai mulţi români tind să dedice mai puţin timp meselor. De altfel, această lansare  face parte din strategia a companiei Albalact de extindere a brand-urilor şi portofoliilor acestora pe segmente cu oportunităţi de creştere.

 

7. Berea Ursus Cooler

Ursus Breweries, unul dintre cei mai importanţi jucători din industria berii a lansat în prima jumătate a acestui an Ursus Cooler, care are în compoziţie bere în proporţie de 40% şi limonadă în proporţie de 60%. Ursus nu este singurul jucător din industrie care a lansat în acest an bere cu arome. Bergenbier, producător deţinut de grupul canadian Molson Coors, a lansat Bergenbier Fresh Grapefruit, un mix de bere cu suc de grapefruit. Totodată, Romaqua Group, care are în portofoliu brandurile de bere Albacher, Dorfer şi Muhlbacher, a lansat Albacher Radler.

 

8. Vinul Egregio

Vincon România a lansat recent Egregio, o nouă gamă superpremium care cuprinde vinuri roşii (Cabernet Sauvignon, Fetească Neagră, Merlot) şi albe (Muscat Ottonel şi Tămâioasă Românească). Marca Egregio a început să fie distribuită la nivel naţional de la mijlocul lunii septembrie. În prima parte a lui 2014 gama Egregio va fi completată cu trei noi soiuri: Chardonnay (2013), din prima producţie de la Vincon, Busuioacă de Bohotin şi Rose (2012).

 

9. Lichiorul Unicum Szilva

Compania Heinrig Distribution a lansat în toamna acestui an pe piaţa din România Unicum Szilva, un nou lichior premium, o băutură din plante, maturată pe pat de prune, cu gust amărui, originară din Ungaria. Unicum Szilva a fost lansat în Ungaria, de compania Zwack, în aprilie 2012. Produsul are un conţinut de 35% alcool, fiind obţinut din peste 40 de plante şi condimente din toată lumea, dupa o reţetă a familiei Zwack.

 

10. Coca-Cola Cherry

Gigantul american Coca-Cola a adus oficial în acest an şi în România sortimentul Coca-Cola Cherry. Acest produs era anterior prezent pe piaţa din România, însă era adus de câţiva retaileri. Pe piaţa locală este prezentă şi o altă băutură Coca-Cola Vanilla, din portofoliul aceleiaşi companii. Brandul Coca-Cola, produs de Coca-Cola HBC, a fost anul trecut cea mai vândută marcă de băuturi răcoritoare de pe piaţa locală, având o cotă de piaţă 12% în volum. Astfel, la un consum total de 2,8 mld. litri de băuturi răcoritoare anul trecut, estimările ZF arată că brandul Coca-Cola vinde în România circa 335 mil. litri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO