ZF 24

Câte chioşcuri şi magazine au intrat în faliment în ultimii ani, sufocate de criză şi de marii retaileri

Câte chioşcuri şi magazine au intrat în faliment în...

Autor: Cristina Roşca

19.04.2014, 09:54 765

Expansiunea agresivă a lanţurilor internaţionale şi criza din economie au avut un impact puternic asupra micilor comercianţi, circa 70.000 de magazine dispărând de pe piaţă în ultimii ani.

În aceste condiţii, acum mai există circa 70.000-80.000 de mici comercianţi (nu au fost incluşi jucătorii din HoReCa), potrivit datelor furnizate  de repre­zen­tanţii Metro.

În acest context, lanţurile inter­naţionale au început să îşi dezvolte propriile reţele de magazine de proximitate, cum este cazul Carrefour (sub brandul Express) sau Mega Image (Shop&Go). Pentru dezvoltare rapidă aceste reţele au apelat la parteneriate cu comercianţii locali rămaşi în piaţă, cum a fost cazul magazinelor Sigma din Giurgiu şi al Carrefour.

Afacerile companiei Gil care operează magazinele Sigma au scăzut în criză, din 2008 până în 2013, cu peste 25%, până la 8 milioane de lei.

Reţeaua Express a Carrefour a ajuns la 64 de magazine de proximitate, iar Mega Image la peste 130 de Shop&Go.

O altă reţea care a lansat un program de franciză a fost Metro Cash&Carry care a terminat anul 2012 (ultimul pentru care există date publice) cu afaceri de 5,04 mld. lei (1,13 mld. euro), în creştere în lei cu sub 2% faţă de 2011.

Rezultatele aferente anului trecut nu sunt încă publice. Afacerile sunt însă departe de anii de boom, în criză businessul Metro Cash & Carry pierzând circa jumătate de miliard de euro. În aceeaşi perioadă profitul a scăzut la jumătate, până la 66,5 mil. lei în 2012.

Pentru a reduce ritmul închiderilor din 2012, Metro România a lansat reţeaua de magazine în franciză LaDoiPaşi, care a ajuns deja la peste 700 de unităţi.

Deşi numărul de magazine în franciză a crescut an de an, există şi unităţi care s-au retras din sistemul LaDoiPaşi, cum este cazul Blanco Market de pe Calea Moşilor. Reprezentanţii Metro Cash&Carry nu vor să ofere detalii privind numărul comercianţilor care s-au retras din parteneriat de la lansare până astăzi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO