ZF 24

Ce paşi trebuie să urmeze turiştii păgubiţi de agenţia de turism Omnia Turism?

Ce paşi trebuie să urmeze turiştii păgubiţi de...
18.10.2017, 14:26 4485

Mircea Titus Dobre, ministrul turismului, a prezentat astăzi într-o conferinţă de presă situaţia turiştilor care au achiziţionat pachete de vacanţe de la Omnia Turism, al cărei proprietar s-a sinucis luni, şi a făcut un apel la toţi cei care au cumpărat pachete de la agenţia menţionată să nu se mai deplaseze la destinaţie, chiar dacă biletele de avion au fost achitate.

În prezent, există câteva grupuri de turişti, clienţi ai touroperatorului precizat, aflaţi în vacanţă în străinătate, conform datelor prezentate de Ministerul Turismului. Acestea sunt:

-  un grup de 36 de turişti (plus 1 ghid) plecaţi din data de 11 octombrie în Malaezia, retur fără probleme pe data de 20 octombrie

-  un grup de 20 de turişti plecaţi pe data de 17 octombrie în Israel, retur pe data de 23 octombrie – turiştii vor achita contravaloarea de 350 de euro/persoană din fonduri proprii pentru serviciile de cazare

- un grup de 20 de turişti (plus 1 ghid) plecaţi din data de 7 octombrie în Indonezia, retur fără probleme pe data de 21 octombrie

- un grup de 38 de turişti (plus 1 ghid) plecaţi din data de 15 octombrie în Egipt, retur pe data de 23 octombrie – turiştii vor achita contravaloarea de 200 de euro/persoană din fonduri proprii pentru serviciile de cazare

- un grup de 46 de turişti (plus un ghid) plecaţi din data de 9 octombrie într-un circuit Thailanda - Malaezia – Singapore se află momentan în Puket, Thailanda, de unde se vor deplasa la Singapore pentru returul în ţară pe data de 25-26 octombrie. Pentru aceşti turişti se întreprind acţiuni în vederea deblocării conturilor agenţiei, pentru achitarea serviciilor de cazare şi transfer Puket – Singapore.  

 

Conform Autorităţii Naţionale a Agenţiilor de Turism, turiştii care nu mai pleacă în vacanţele plătite deja sunt îndrumaţi să depună dosarul de despăgubire la societatea de asigurări cu care avea contract agenţia, şi anume Omniasig (adresa: Aleea Alexandru, nr. 51, sector 1, Bucureşti).

Dosarul trebuie să conţină corespondenţa purtată cu agenţia din care reiese că nu se efectuează vacanţa, contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, copii ale documentelor de plată a vacanţei.

 

Ce etape trebuie să urmeze turiştii păgubiţi pentru a obţine despăgubiri din asigurarea agenţiei pentru rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turişti, în cazul insolvabilităţii sau a falimentului agenţiei de turism?

1.       Turistul va notifica în scris agenţia să îi ramburseze suma achitată, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 15 (cincisprezece) zile de la data încheierii/derulării pachetului de servicii turistice/ sau de la data repatrierii.

2.       Turistul va anunţa asiguratorul, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în legătură cu solicitarea adresată agenţiei privind rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data primirii confirmării de primire prevăzute la pct. 1 de mai sus.

3.       În cazul în care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmării de primire a documentelor justificative de către agentia de turism, turistul nu a primit sumele solicitate de la agentie, are loc evenimentul asigurat.

4.       În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat turistul are obligaţia de a transmite asigurătorului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cererea de despăgubire însoţită de documentele justificative.

 

Documentele justificative constau în principal în:

     a) contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;

    b) confirmările de primire precizate la pct. 1 şi 2 de mai sus;

    c) fotocopiile de pe documentele de plată a avansului (chitanţe, ordine de plată etc.), în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;

   d) fotocopiile de pe documentele de transport şi cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de repatriere.

   Despăgubirea acordată de asigurator reprezintă echivalentul sumei achitate de turist către agenţie, în limita sumei asigurate. Despăgubirea se va plăti de către asigurator în termen de 30 zile de la primirea documentelor justificative trimise de turist.

Sursă: Ministerul Turismului

 

Ministrul Mircea Titus Dobre a declarat, în cadrul conferinţei de astăzi, faptul că în cursul zilei de 17 octombrie s-a deplasat la sediul agenţiei de turism pentru a verifica şi a debloca situaţia rezultată în urma decesului proprietarului agenţiei. Instituţiile bancare la care compania deţine conturi s-au autosesizat şi au recurs la blocarea acestora. În urma verificărilor realizate de departamentul de vânzări al companiei, s-a constat că în conturile firmei se regăseşte suma de 30.000 de euro.

De asemenea, în cadrul conferinţei de presă s-a precizat că pentru perioada 17 octombrie - 31 decembrie 2017, Omnia Turism a încasat suma de 433.139 de euro, de la persoane fizice şi juridice, aproximativ 202 clienţi care urmau să plece în vacanţă. A fost calculată o pierdere totală de 7,4 milioane de euro, bani încasaţi deja de agenţie din vânzarea unui număr de 8.300 de pachete turistice pentru anul 2018, în valoare totală de circa 11,4 milioane de euro. Ministrul Turismului a precizat că este cea mai mare pagubă înregistrată de o agenţie de turism, după anul 1990.

Ministerul Turismului a emis un Ordin pentru aprobarea modelului, conţinutului şi procedurii de transmitere a formularului "Declaraţie privind activitatea desfăşurată de către agenţiile de turism", document publicat pe site-ul instituţional respectând legislaţia în vigoare privind transparenţa decizională în administraţia publică. Potrivit acestui Ordin, agenţiile de turism vor declara o serie de informaţii specifice referitoare la activităţile desfăşurate o dată la trei luni.

Mai mult decât atât, s-au realizat etape importante pentru garantarea pachetelor de servicii turistice. Guvernul României a adoptat în data de 30.08.2017 Ordonanţa nr. 26 din 30 august 2017 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, ordonanţă ce cuprinde o serie de măsuri în domeniul turismului menite să contribuie, pe de o parte la protecţia turiştilor iar, pe de altă parte, la întărirea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice.

În acest moment, Ordonanţa se află în dezbatere în Parlamentul României şi va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial. De asemenea, ministrul Turismului a anunţat, ca urmare a cazului Omnia Turism, că va fi emis un amendament la această Ordonanţă conform căruia agenţiile de turism vor putea vinde pachete turistice pe o perioadă de maximum 12 luni.

Totodată, ministrul a subliniat că se află pe circuit un Ordin Comun cu Autoritatea de Supraveghere Financiară în vederea stabilirii instrumentelor de garantare a pachetelor de servicii turistice la vânzare, instrumente ce vor asigura inclusiv repatrierea turiştilor. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO