ZF 24

Cel mai mare grup polonez de retail începe să se uite cu atenţie la România

Cel mai mare grup polonez de retail începe să se uite...

Autor: Cristina Roşca

27.01.2014, 21:39 53622

Piaţa locală de comerţ este dominată de giganţi germani - grupul Schwarz cu Kauf­land şi Lidl - şi francezi – Car­re­four şi Auchan - cu afaceri de sute de milioane sau chiar peste un miliard de euro. Intrarea în România a polonezilor de la Bie­dronka se poate face astfel printr-o achiziţie a unei reţele din eşalonul doi, cum este cazul lanţului de supermarketuri Profi, controlat de fondul po­lonez de investiţii Enterprise Inves­tors, sau Mega Image, deţinut de grupul belgian Delhaize.

Polonezii de la Biedronka deţin singuri o reţea de două ori mai extinsă decât tot comerţul modern local – ce include super­mar­keturi, hipermarketuri, ma­gazine de tip discount şi cash&carry – iar afacerile lor în 2013 sunt de 7,7 miliarde de euro, în contextul în care cel mai puternic comerciant local – Kaufland – are afaceri de circa 1,65 mld. euro în 2013 potrivit estimărilor ZF, iar tot co­mer­ţul modern local are o valoare de aproape 9 mld. euro anul trecut.

Lanţul se uită cu atenţie la piaţa locală de retail, iar cea mai la îndemână achiziţie ar fi lanţul Profi, care a terminat anul trecut cu afaceri de aproape 330 de milioane de euro, numără peste 200 de supermarketuri, fiind al doilea cel mai ex­tins lanţ de magazine din România după Mega Image. Lanţul este cea mai plauzibilă ţintă de achi­ziţii în contextul în care retailerul s-a extins agresiv în ultimii ani, iar acţionarul şi-a anunţat încă de la început intenţia de a vinde în momentul în care reţeaua ajunge la maturitate.

„Un fond de investiţii rămâne în acţionariatul unei reţele de comerţ o perioadă de 3-5 ani, scopul fiind încă de la început exitul. În cazul Profi, En­ter­prise Investors a intrat în acţionariat în 2009, astfel că în acest an se împlinesc deja cinci ani şi investiţia ajunge la maturitate“, spune Marcelo Mihai, se­nior consultant în cadrul companiei de consultanţă în management Geva & Company.

O intrare pe piaţa locală a Biedronka este posi­bilă doar printr-o achiziţie a unui lanţ deja existent în contextul în care deschiderea de magazine de la zero este prea târzie, piaţa locală de comerţ mo­dern numărând deja 12 reţele, peste 1.100 de ma­gazine şi afaceri de circa 9 mld. euro anul trecut.

Biedronka şi-a mai anunţat interesul pentru piaţa din România încă din 2007, unul dintre ultimii ani de boom, însă până acum polonezii au purtat mai multe negocieri care însă nu s-au finalizat. De altfel, potrivit surselor din piaţă, lanţul a încercat şi anul trecut să preia Profi, însă nu s-au înţeles cu cei de la Enterprise Investors. „Profi a purtat negocieri cu cei de la Biedronka încă de anul trecut, însă nu s-au înţeles. După ce au apăsat puternic pedala expansiunii în ultimul an cei de la Enterprise Investors au reluat acum negocierile“, spune o sursă din piaţa locală de retail.

Aceeaşi sursă precizează că polonezii vor să intre printr-o achiziţie pentru ca apoi să îşi consolideze poziţia printr-o altă preluare, o altă posibilă ţintă fiind Mega Image. Belgienii au ajuns la circa 300 de magazine în Ro­mânia după ce au deschis între 80 şi 100 de unităţi în ltimii doi ani. Reprezentanţii Mega Image au spus că nu iau în cal­cul un exit din România şi nu se află în discuţii privind vânzarea reţelei.  

Magazinele „Gărgăriţa“ - un brand dezvoltat de un antreprenor polonez

O astfel de strategie le-ar asigura celor de la Biedronka o poziţie puternică pe piaţa supermarketurilor şi a magazinelor de la parterul blocurilor, după modelul deja implementat în Polonia, unde compania este lider de piaţă detaşat, pe poziţiile următoare fiind situate Tesco şi Lidl, potrivit datelor companiei de cercetare GfK care ia în calcul vânzările din 2012.

Magazinele cu preţuri mici Biedronka se află în pre­zent în portofoliul portughezilor de la Jeronimo Martins, dar deşi portughezii au cumpărat afacerea de mai mulţi ani, au păstrat brandul Biedronka, în traducere gărgăriţă, creat în 1995 de antreprenorul polonez Mariusz Swi­talski. Astfel, o companie creată de un antreprenor local a reuşit să detroneze doi giganţi (Tesco şi Lidl) cu afaceri anuale de zeci de miliarde de euro la nivel mondial. Je­ronimo Martins este o companie portugheză cu opera­ţiuni în Polonia, Portugalia şi Columbia (din 2013). Afa­ce­rile Biedronka reprezintă însă 65% din afacerile gru­pului. Încă de la preluarea din 1997 portughezii au pa­riat pe o expansiune agresivă a magazinelor „Gărgăriţa“, doar anul trecut fiind des­chise 280 de unităţi, mai multe decât toate deschiderile din comerţul mo­dern din Ro­mânia.

Preţuri mici şi produse locale

Potrivit site-ului celor de la Je­­ronimo Martins magazinele Bie­­dronka au preţuri mici, iar peste 90% din totalul produselor sunt „made in Polonia“, compania având peste 500 de furnizori. Super­mar­keturile sunt amplasate în proxi­mi­tatea cartierelor dormitor, fiind uşor acce-si­bile pentru clienţi. Acelaşi format şi aceeaşi am­plasare o au şi supermarketurile de proximitate Profi.

Retailerul Profi a decis în urmă cu circa doi ani să se repoziţioneze de pe segmentul de discounter pe cel de supermarketuri de proximitate. Pe segmentul magazine­lor de discount au rămas Lidl – unul dintre cei mai puter­nici şi agresivi jucători de pe acest segment - şi Penny Market (grupul Rewe), pe când pe cel al supermarketu­rilor şi magazinelor de proximitate acti­vează Carre­four, Billa, Me­ga Image şi Profi. Această transformare poa­te ajuta fondul de in­ves­tiţii Enter­prise Investors să vândă mai uşor lanţul în con­textul în care pe segmentul de discount deja a avut loc o achi­ziţie, respectiv preluarea Plus Dis­count de către Lidl în 2010. În decem­brie 2012, o altă tranzacţie a modi­ficat piaţa de retail, res­pectiv pre­luarea a 20 de hiper­marketuri Real de către Auchan.

Politica agresivă de achiziţii este specifică Enterprise Investors, admi­nis­tra­torul fondului de investiţii Polish Enterprise Fund V, care a achi­ziţionat reţeaua de circa 60 de magazine Profi la finalul lui 2009, în schimbul sumei de 66 mil. euro.

La mai bine de patru ani de la tranzacţie numărul de magazine a crescut de trei ori.

Cristian Nacu nu a comentat până la închiderea edi­ţiei informaţiile privind interesul polonezilor de la Bie­dronka în preluarea Profi. Nici reprezentanţii Biedronka nu au răspuns solicitării ZF privind intrarea în România.

 

Cum a ajuns Profi la Enterprise Investors

Achiziţia Profi a reprezentat revenirea în retailul alimentar a fondului de investiţii după ce în 2007 vânduse reţeaua de 21 de magazine Artima către Carrefour. Enterprise Investors, condus la nivel local de Cristian Nacu, mai are participaţii în Macon (materiale de construcţii) şi Smart Tree (resurse umane). Recent fondul şi-a marcat exit-ul din cadrul celui mai mare producător local de software Siveco. Enterprise Investors a înregistrat anul trecut venituri record de 332 mil. euro din vânzarea unor participaţii din portofoliu, printre care Kruk, Zelmer, Nay, Magellan, dar şi la compania românească de IT Siveco. Fondul polonez a investit în România peste 100 mil. euro în ultimii

15 ani. Una dintre cele mai mari investiţii a fost Profi, iar potrivit unor surse apropiate companiei Enterprise „ar vrea să mai extindă reţeaua până la circa 350 de magazine până să o vândă pentru ca astfel să obţină un preţ mai bun”. Pentru acest an reţeaua a anunţat cel puţin 60 de deschideri în 2014, menţinând ritmul de anul trecut. În momentul în care a fost scoasă la vânzare reţeaua Profi, Enterprise Investors a trebuit să se „bată” cu un alt fond de investiţii şi cu grupul belgian Delhaize, operatorul supermarketurilor Mega Image. Compania Profi Rom Food, care administrează reţeaua Profi, era controlată indirect la acel moment de omul de afaceri Jean Marc Hendrix, care deţine lanţuri de magazine şi pe alte pieţe europene.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.01.2014

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO