ZF 24

Cel mai mare vanzator de GPS-uri: piata din Romania scade cu 40% in 2009

Cel mai mare vanzator de GPS-uri: piata din Romania scade cu 40% in 2009
29.10.2009, 21:34 116

Vanzarile de sisteme GPS din Romania vor scadea in acest an cu40% fata de 2008, la 60.000 de unitati, cu mult sub estimarileinitiale, mult mai optimiste, spun reprezentantii subsidiareilocale a producatorului de echipamente de navigatie prin satelit(GPS) Mio Technology.

"In Romania estimam ca in acest an se vor vinde 60.000 desisteme GPS. In ceea ce priveste vanzarile Mio, acestea s-auridicat la 25.000 de unitati in primele noua luni din an", adeclarat pentru ZF Laura Samson, Country Director al Mio pentruRomania, Cehia, Slovacia si Ungaria. Fost director de vanzari IT alLG Romania, Samson lucreaza de un an pentru Mio Romania si a fostpromovata in aceastazd luna ca responsabil de business si pentrucelelalte trei tari din regiune.

In ceea ce priveste vanzarile din acest an din Romania, Samsonspune ca acestea au fost totusi foarte bune, chiar daca sunt subestimarile facute acum un an. In ultimul trimestru compania seasteapta sa vanda intre 7.000 si 8.000 de unitati. "trimestrulpatru era candva o perioada de cresteri puternice pentru vanzaridar acum nu cred ca va mai fi la fel", a spus ea.

Potentialul e mare, dar romanii inca prefera hartile dehartie

Mio estimeaza ca piata din Romania ramane una cu un potentialridicat de crestere pentru anii urmatori, in conditiile in carepana acum romanii au cumparat aproximativ 300.000 de GPS-uri intimp ce numarul de autoturisme este de 4,2 milioane. "De la o ratade penetrare a GPS-urilor mai mica de 5% cat e in Romania la circa30% cat e in vestul Europei este cale lunga. Piata are potential",spune Samson, care adauga insa ca optimismul este unul temperat sipriveste o perioada mai lunga de timp pentru recuperareadecalajului.

"GPS-ul nu este un produs de stricta necesitate si nu este pelista de achizitii urgente a romanilor. Consumatorii inca seghideaza in mare masura cu harti tiparite. Multi inca se tem detehnologie, le e frica sa nu strice ceva".

Ungurii cumpara in 2009 de trei ori mai multeGPS-uri

In regiune Romania este, de altfel, una dintre cele mai micipiete pentru sistemele GPS. In acest an estimarile Mio privindvanzarile de echipamente de navigatie prin satelit arata astfel:250.000 de unitati in Cehia, 150.000 in Ungaria, 60.000 in Romaniasi 50.000 in Slovacia. Ce deosebeste totusi Romania fata decelelalte piete este cota Mio pe piata: peste 50%, conformestimarilor proprii ale companiei. In celelalte tari Mio mai estelider doar in Slovacia, cu 35% din piata, iar pe celelalte piete edoar intre primii cinci jucatori.

Diferente exista insa si la nivelul pretului mediu al sistemelorGPS. "Cu cat mergi mai mult spre vest cu atat creste pretulGPS-urilor. In Cehia, spre exemplu, nu poti concura pe piata decatcu modele scumpe, cu multe facilitati. Vanzarile de sisteme GPSreprezinta peste 60% din piata", adauga Laura Samson.

GPS-urile simple, cheia pentru crestereavanzarilor

Pentru a creste vanzarile, Mio a simplificat mult metodele deutilizare ale echipamentelor GPS, astfel incat un utilizator poateincepe sa navigheze asistat de GPS dupa ce apasa trei "butoane" peecran, spune Sergiu Gansca, noul manager de marketing si vanzari alMio in Romania. El a lucrat anterior pentru compania locala ArobsTransilvania.

"Scopul nostru este ca persoanele care nu au cumparat pana acumsa vina din cauza simplitatii in utilizare. Dar in paralel unuldintre obiectivele noastre importante este sa educam consumatoriiin ceea ce priveste utilizarea GPS-urilor. Vrem sa transformamGPS-urile intr-un produs de masa", spune Gansca.

Se cauta si GPS-uri care intra pe Google si au ghiduride calatorie

El precizeaza insa ca un factor de crestere il reprezinta sifunctiile pe care le are un GPS, chiar daca pretul mai mare sicomplexitatea echipamentelor reduc potentialul de achizitie inRomania.

"In noua gama de prodse Mio Spirit avem functii care sa atragacalatorii. De exemplu avem ghiduri text de calatorie integrate,unde pot fi regasite informatii despre diverse obiective. Deasemenea, GPS-urile din aceasta gama au o functie de explorare -care arata toate obiectivele ce merita sa fie vizitate din jurulunui punct. Mai exista si modul de pieton dar si cautarea pe Googlea unor date prin conectarea GPS-ului la telefonul mobil printehnologia Bluetooth", spune managerul Mio.

Dupa Mio, cel mai mare jucator de pe piata este Garmin cuaproximativ 20% din piata, potrivit estimarilor facute de companiaSheba Distribution, reprezentantul in Romania al Garmin, unul dincei mai mari jucatori mondiali de pe piata de echipamente GPS.Garmin are pe piata si produse la 400 de lei in timp ce produseleMio pornesc de la aproximativ 500 de lei.

Pretul - arma jucatorilor mai mici

Restul pietei locale de GPS-uri este disputat de mai multecompanii, care incearca sa isi faca loc pe piata in special prinpreturi. Unul dintre competitori este producatorul chinez Goclever,care estimeaza ca detine 10% din vanzarile locale de pe piata desisteme GPS.

Spre exemplu. cel mai vandut produs al Goclever a fost un sistemGPS cu harta Romaniei inclusa, cu un pret de aproximativ 340 delei.

Compania a lansat insa in aceasta luna patru modele noi, dintrecare unele cu ecran de cinci inci, prin care Goclever spera sa facavolume. Un exemplu este modelul Goclever 5055, cu dispplay de cinciinci, care costa 479 de lei cu harta Romaniei si 629 de lei cuharta Romaniei si a Europei. Echipamentul are player multimedia,navigare foto si baza de date cu camere fixe radar in Europa.

Piata a explodat cand au scazut tarifele

Piata de sisteme GPS din Romania a explodat dupa ce preturile auscazut puternic. Astfel, daca acum un utilizator poate cumpara cumai putin de 500 de lei un sistem GPS cu harta Romaniei, indecembrie 2005 un PDA cu harta Romaniei costa 2.400 de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO