ZF 24

Comerţul „made in France”: Zece branduri din Hexagon sunt prezente în România, unde realizează afaceri de 5 miliarde de euro anual

Cele mai mari businessuri franceze din retailul românesc sunt cele din comerţul alimentar. Portofoliul retailerilor din Hexagon este completat de alte nume gigant, cu prezenţă internaţională, precum L’Oreal (cosmetice), Yves Rocher (cosmetice) şi Roche Bobois (mobilă).

Cele mai mari businessuri franceze din retailul românesc sunt cele din comerţul alimentar. Portofoliul retailerilor din Hexagon este completat de alte nume gigant, cu prezenţă internaţională, precum L’Oreal (cosmetice), Yves Rocher (cosmetice) şi Roche Bobois (mobilă).

Autor: Cristina Roşca

14.07.2018, 08:00 1948

Francezii au cucerit poziţii de top în comerţul românesc, nu doar în sectorul alimentar, ci şi în modă, cosmetice sau bricolaj. Companiile din Hexagon au investit sute de milioane de euro anual în ultimele două decenii şi jumătate, printre cele mai cunoscute nume din domeniu numărându-se L’Oreal (cosmetice), Leroy Merlin (bricolaj), Decathlon (echipamente sportive), Roche Bobois (mobilă) sau Orsay (modă).

Şi totuşi, cele mai mari businessuri rămân cele din comerţul alimentar, cu Carrefour la vârful podiumului. Francezii sunt prezenţi în România din 2001 şi au ajuns să aibă peste 300 de magazine sub mai multe formate, respectiv hipermarketuri, super­marketuri, magazine de proximitate, online, precum şi un mix de discount şi cash & carry.

Grupul francez Carrefour a terminat anul 2017 cu afaceri nete de aproape 9,5 mld. lei (2,1 mld. euro), în urcare cu circa 14% faţă de anul anterior. Cifra de afaceri cuprinde rezultatele a trei companii, cea care operează hipermarketurile şi proximitatea, cea care încă operează reţeaua preluată de la Billa şi entitatea ju­ridică ce administrează supermar­ke­turile Market. Nu sunt incluse rezultatele Supeco, un format mixt de discounter şi cash & carry. Oficialii Carrefour au spus anterior că acestea din urmă sunt operate diferit şi separat.

După cifra de afaceri totală, Carrefour este al doilea jucător din comerţul local după grupul german Kaufland, cu afaceri de 2,2 mld. euro net. De altfel, Carrefour este şi al doilea jucător din comerţ ale cărui afaceri sar de pragul de 2 mld. euro.

Clasamentul din comerţul modern este completat de Lidl, un discounter ger­man, şi Auchan, cu afaceri de 5,2 mld. lei în 2017. Cora este pe locul zece, fiind cel mai mic jucător din comerţul mo­dern local. Reţeaua are doar 11 hi­per­marketuri şi afaceri de sub 1,8 mld. lei, valoare relativ constantă în ultimii ani.

Fiecare dintre cei trei jucători mari din Hexagon are în spate o familie de miliardari. Gerard Mulliez are 87 de ani. El a fondat grupul de comerţ Auchan când avea doar 30 de ani, iar în anii care au urmat a dezvoltat afacerea împreună cu familia sa. Mai mult, familia Mulliez, cunoscută ca fiind una dintre cele mai bogate din Franţa, şi-a extins businessul şi în alte domenii, precum cel de îmbrăcăminte (Kiabi), bricolaj (Leroy Merlin) şi echipamente sportive (Decathlon). Fiecare dintre cele trei nume a fost prezent pe piaţa locală. De altfel, Kiabi este singurul care a ieşit între timp, Decathlon fiind lider detaşat pe segmentul său, iar Leroy Merlin este pe podium.

Retailerul francez de îmbrăcăminte Kiabi a ieşit de pe piaţa românească în 2012, unde a deschis primul magazin în anul 2009. La ieşirea de pe piaţă compania avea şase magazine. Exit-ul a venit în contextul în care piaţa este extrem de competitivă.  Pe segmentul de îmbrăcăminte, piaţa este dominată de branduri internaţionale precum H & M, Zara sau C & A, nume internaţionale venite direct în România.

Pasiunea românilor pentru modă şi trenduri şi disponibilitatea lor de a investi în felul cum arată i-au determinat pe marii jucători din modă să vină pe piaţa locală. Pentru unele branduri România s-a dovedit a fi o piaţă strategică, un exemplu fiind grupul suedez H & M, care a avut încă de la început pe plan local vânzări cu până la 50% mai mari decât cele din Cehia sau Polonia, pieţe cu economii mai dezvoltate şi cu salarii medii duble. Există însă şi exemple de branduri care au ieşit, iar un astfel de caz este Kiabi. Alte nume din Hexagon prezente pe piaţa de modă sunt Orsay sau Lacoste, niciunul însă la vârf.

Aceste branduri sunt active pe piaţa mass market, însă unul dintre cele mai cunoscute branduri de modă din lume este francez şi activează pe segmentul de lux. Este vorba de Louis Vuit­ton, brand care deţine local un magazin monobrand deschis acum un deceniu în gale­ria comercială The Grand a hotelului JW Ma­r­riott. Francezii sunt veniţi direct în România pe o piaţă a luxului dominată de francize, cum este cazul Dolce & Gabbana sau Gucci, branduri aduse de antreprenori locali. Louis Vuitton a intrat direct pe piaţa locală în iunie 2008. Magazinul de 130 mp are în portofoliu genţi, pantofi şi accesorii, aceasta fiind oferta încă de la început. Brandul este parte din gigantul LVMH, controlat de miliardarul Bernard Arnault. El este nu doar unul dintre cei mai bogaţi oameni ai planetei, ci şi unul dintre cele mai influente nume din modă şi din industria de lux în general.

Imperiul pe care Arnault l-a creat cuprinde câteva zeci de branduri, de la Dom Perignon, Bulgari, Louis Vuitton la Sephora şi Tag Heuer, reunite sub umbrela LMVH, cel mai important jucător din industria mondială a luxului. Arnault mai deţine şi aproape 9% din acţiunile gigantului francez Carrefour, unul dintre cei mai importanţi jucători din retail, cu afaceri în toate colţurile lumii. Pe piaţa locală, dintre brandurile în care Arnault este acţionar sunt prezente (direct sau indirect) mai multe. Cel mai important ca business este Carrefour.

Lanţul de magazine cosmetice Sephora este de asemenea prezent local direct, după ce LVMH a cumpărat acum câţiva ani franciza de la un grup din Grecia. Perla coroanei este brandul Louis Vuitton.

Portofoliul retailerilor din Hexagon este completat de alte nume gigant, cu prezenţă internaţională, precum L’Oreal (cosmetice), Yves Rocher (cosmetice) şi Roche Bobois (mobilă). În total, retailerii francezi prezenţi local au afaceri cumulate de circa 5 mld. euro, conform estimărilor ZF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO