ZF 24

Comerţul modern, la un pas de 2.000 de magazine. Profi, responsabil de jumătate din cele 240 de deschideri

Comerţul modern, la un pas de 2.000 de magazine. Profi,...

Autor: Cristina Roşca

22.12.2016, 11:29 481

♦ În comerţul modern s-au deschis în acest an aproape 240 de magazine, iar singur, lanţul de supermarketuri Profi este responsabil pentru mai bine de jumătate dintre ele ♦ La investiţiile în expansiune s-au adăugat cele aproape 100 mil. euro plătite de Carrefour pentru Billa, potrivit estimărilor ZF ♦ Patru reţele nu au deschis în acest an niciun magazin nou.

Lanţul de supermarketuri Profi, care a fost preluat recent de  fondul de investiţii Mid Europa Partners, a deschis în acest an peste 130 de magazine, ajungând la circa 500 de unităţi. Retailerul a devenit pentru al doilea an consecutiv campionul expansiunii, deschiderile pe bandă rulantă având loc în contextul în care compania şi-a schimbat acţionarul în acest an. Astfel, fondul de investiţii Mid Europa Partners a plătit 533 mil. euro pentru compania preluată de la un alt fond de investiţii, Enterprise Investors.

Oficialii Profi au afirmat însă că nu vor încetini expansiunea nici după această schimbare de acţionariat, ba mai mult, vor deschide an de an cel puţin la fel de multe unităţi ca în anul anterior, fiind înaintat pragul de 1.000 de unităţi. Momentan, cea mai extinsă reţea din România este Mega Image, belgienii având în prezent  516 unităţi, cu 45 mai multe decât la finalul anului trecut. Compania a deschis mai multe magazine în acest an, însă în acelaşi timp a şi închis unităţile amplasate în clădirile cu bulină, a şi vândut două magazine către retailerul local Annabella. Totuşi, compania a încetinit expansiunea comparativ cu anii anteriori, în 2014 spre exemplu a deschis la rândul său peste 100 de unităţi. Oficialii Mega Image au afirmat la rândul lor că vor menţine ritmul expansiunii, fără a înainta cifre. Totuşi, începând cu anul viitor compania va ieşi de pe pie­­ţele tradiţionale către Cluj-Na­poca, mutare care ar putea marca expansiunea la nivel naţional. Astfel, lanţul de magazine ar putea accelera din nou expansiunea.

În topul celor mai active reţele din acest an se numără şi francezii de la Carrefour, care au ajuns la un pas de 300 de magazine după ce au preluat însă 86 de magazine de la Billa România. Grupul s-a extins însă şi de la zero cu magazine proprii, ba chiar a inaugurat 3 hipermarketuri, acesta fiind cel mai accelerat ritm de după 2008 pe format mare. Expansiunea accelerată a celor mai mulţi jucători vine şi în contextul în care consumul continuă să crească chiar şi după ce efectul de bază al reducerii TVA la alimente s-a dus. Majorarea salariului minim, reducerea TVA la bunuri nealimentare, reducerea preţului la carburanţi, toate au lăsat mai mulţi bani în piaţă pentru consum.

Evoluţia bună a consumului a impulsionat şi compania Selgros Cash & Carry să reia expansiunea după aproape cinci ani de pauză. Compania a deschis în acest an două magazine, la Alba Iulia şi Târgu-Mu­reş. Ambele au suprafeţe de circa 4.000 mp, un format mai mic, faţă de 10.000 mp cât este suprafaţa medie a magazinelor standard ale reţelei. Compania a intrat pe piaţa locală în 2001 şi a fost una dintre cele mai prudente reţele în ceea ce priveşte expansiunea, având doar 21 de magazine în România după 16 ani de prezenţă. Compania este prezentă în oraşele mari ale ţării, de regulă în reşedinţele de judeţ.

Spre deosebire de lanţuri de magazine de tip hipermarket, supermarket sau dis­count care merg către clientul final, reţelele cash & carry se adresează revânzătorilor – mi­cilor comercianţi – şi jucătorilor din HoReCa. Chiar dacă Selgros nu este re­tai­ler, ci activează în comerţul angro, bene­fi­ci­ază de creşterea consumului în mod in­di­rect deoarece clienţii grupului german sunt mi­­cile magazine tradiţionale care se adre­sea­ză clientului final. Pe piaţa din România sunt active doar cele două reţele moderne de tip cash & carry, Metro Cash & Carry fi­ind prezent din 1996, iar Selgros din 2001. Me­tro nu a deschis niciun magazin, însă a a­nun­­ţat o creştere a afacerilor după mai mulţi ani.

Metro este unul dintre cei patru jucători care nu au deschis niciun magazin în ultimul an, alături de Real, Cora şi Auchan. Primii doi şi-au blocat investiţiile anterior, iar Auchan a anunţat planuri de dezvoltare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO