ZF 24

Cosmote fisurează unul din „lacătele“ care ţin clienţii legaţi de operatori

Cosmote fisurează unul din „lacătele“ care ţin...

Autor: Adrian Seceleanu

20.01.2014, 21:38 21066
Abonamentele pentru serviciile de telefonie mobilă cu o perioadă minimă obligatorie de unu sau doi ani de zile - una dintre cele mai bine apărate „redute“ ale industriei de telefonie mobilă din România şi din lume, care nu a căzut nici în faţa atacurilor repetate ale autorităţilor de reglementare şi de protecţie a consumatorilor, a suferit o primă „breşă“ în România, după ce la finele anului trecut unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă a lansat o primă ofertă prin care utilizatorii nu mai sunt obligaţi să semneze angajamente pe termen lung pentru a avea acces la serviciile disponibile.
 
Cosmote, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, care are în spate gigantul german Deutsche Tele­kom, a lansat discret pe data de 9 decembrie a anului trecut „oferta fă­ră obligativitate contractuală“, prin care clien­­ţii pot contracta unul dintre cele patru abonamente din gama „Free“ fără a se obliga la o perioadă minimă în care să plătească o sumă fixă lunară de unu sau doi ani - premieră pentru piaţa locală.
 
 
„Clientul poate renunţa în orice moment la abonamentul fără obligativitate contractuală. În acest sens, utilizatorul va depune o cerere de reziliere în orice magazin Cosmote, aceasta urmând să fie procesată în termen de cel mult 30 de zile  de la data înregistrării ei“, au precizat pentru ZF reprezentanţii Cosmote.
 
Cu excepţia RCS&RDS, care solicită însă o taxă de activare de 50 de lei care face opţiunea puţin atractivă, niciun operator de pe piaţa locală de telefonie mobilă nu are în ofertă un abonament care să aibă o perioadă minimă obligatorie a contractului mai mică de 12 luni - clienţilor nemulţumiţi de această propunere rămânându-le doar alternativa cartelelor preplăite, care au însă inconvenientul de a veni la pachet nu doar cu libertate, ci şi, în general, cu o dificultate mai mare în a accesa serviciile de relaţii cu clienţii şi de suport, şi cu o ofertă comercială nu la fel de extinsă.
 
La jumătatea anului trecut pe piaţă existau 6,3 milioane de abonamente contractate de persoane fizice şi 3 milioane de abonamente cumpărate de firme. Pe de altă parte, pe piaţă erau şi peste 13 milioane de cartele preplătite de telefonie mobilă. Anual, românii cheltuie circa 2 mld. euro pe telefonia mobilă.
 
De ce a lansat Cosmote o asemenea ofertă? „Pentru a pune la dispoziţia clienţilor posibilitatea de a experimenta serviciile de abonament în reţeaua noastră, fără obligaţia de a-l păstra pentru o perioadă minimă contractuală“, sună răspunsul oficial al companiei.
 
Oferta răspunde unei nemulţumiri a clienţilor, spune pe de altă parte Adrian Cio­banu, fost om de vânzări la Vodafone şi care acum are propria companie - Reimens Group, care oferă firmelor consultanţă în reducerea costurilor cu serviciile de comunicaţii.
 
„Acest tip de ofer­tă vine în întâmpinarea clienţilor care ani de-a rândul au fost nemultumiţi de faptul că  sunt legaţi de operatori printr-un contract şi care nu au beneficiat de echipamente subvenţionate. Aceste situaţii încă sunt prezente în piaţă şi sunt generatoare de nemulţumiri din partea acestora“, a spus Ciobanu pentru ZF.
 
Valentin Mircea, fost vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei, acum senior partener al casei de avocatură Mircea şi Asociaţii, nu vede ceva „spectaculos“ în ofertă, însă crede că aceasta poate fi semnul unei relansări a concurenţei de pe piaţă. „Este vorba, în realitate, de o ofertă de fidelizare adresată mai ales celor care migrează la Cosmote şi celor care trec de la cartelă la abonament (care presupune o legătură mai puternică cu reţeaua), dar care se axează pe stimulente financiare, nu neapărat pe obligaţii. Oferta ar putea fi însă un prim semn al relansării concurenţei pe piaţa de comunicaţii mobile din România, cu puţin timp înainte de reducerea finală a tarifelor de terminare a apelurilor în propriile reţele şi de intrarea în vigoare a noilor licenţe de utilizare a spectrului radio“, a spus Mircea pentru ZF.
 
E posibil ca şi Orange şi Vodafone să intre în joc
 
O analiză a ofertei Cosmote arată că operatorul nu a avut în plan să provoace un cutremur pe piaţă şi să dărâme dintr-o lovitură una din cele mai apărate practici din industrie: clienţii care achiziţionează un abonament “fără obligaţii” pot renunţa rapid la el - e adevărat, însă nu plătesc un tarif mai mic decât clienţii care semnează un abonament “clasic” şi iau şi un telefon subvenţionat. Este adevărat, un procent de 20% din fiecare factură lunară plătită de clientul “fără obligaţii” este calculat în fiecare lună, iar suma rezultată se adună lună de lună şi poate fi utilizată pentru a reduce valoarea plătită de un client pe telefonul achiziţionat împreună cu … un abonament “clasic”, cu perioadă minimă obligatorie.

Este însă oferta Cosmote capabilă să se rostogolească precum un bulgăre de zăpadă şi să devină vizibilă pe piaţă, atrăgând în acest “joc” şi rivali precum Orange sau Vodafone? “În mod sigur, atât Orange cât şi Vodafone vor adopta această formulă în următoarele 10- 12 luni şi probabil că vor oferi această facilitate doar acelor clienţi care o vor solicita la expirarea contractului, dacă nu vor achiziţiona telefoane subvenţionate”, crede Adrian Ciobanu.

“Acţiunea Cosmote este însă o provocare şi este posibil ca al treilea operator să încerce în perioada următoare să atragă, pe de o parte, utilizatori ai Orange şi Vodafone, aşa cum s-a mai întâmplat în trecut, şi, pe de altă parte, să pareze efectele unor oferte similare din partea Digi Mobil, din a doua jumătate a lui 2014.  Vor urma probabil şi alte mişcări de acest gen şi nu este exclus să ajungem din nou la un <<război al preţurilor>>, similar celui provocat de ofertele cu mii de minute tot ale Cosmote din 2010-2011”, spune Valentin Mircea.

"O revoluţie ar fi dacă operatorii nu ar mai subvenţiona telefoanele"

Va atrage Cosmote clienţi pentru acest tip de ofertă? “Avem deja o baza de clienţi care au optat pentru această ofertă şi, fiind singurul operator de pe piaţa autohtonă care a lansat un astfel de produs, ne propunem să atragem căt mai mulţi în continuare”, afirmă oficialii Cosmote.

Pe de altă parte, Adrian Ciobanu estimează că impactul nu va fi unul spectaculos la nivelul bazei de clienţi a Cosmote. “Nu cred că impactul va fi resimţit imediat în migrarea clienţilor către Cosmote în primele 6 luni şi nici nu cred că numărul celor care migrează va fi semnificativ. (…). Pe  de alta parte, achiziţia echipamentelor de telecomunicaţii va aduce clienţii în zona contractelor cu taxă de reziliere ( a se înţelege, restituirea investiţiei făcute de operator în echipamente)”, potrivit lui Ciobanu.

“Este clar că pentru operatorii de telefonie mobilă fidelizarea clienţilor - şi nu extinderea rapidă a reţelei 4G, de exemplu - este adevărata prioritate pentru 2014 şi fiecare încearcă şi va încerca cum poate să obţină acest rezultat”, spune pe de altă parte Valentin Mircea. El adaugă că ar fi nevoie de gesturi mai îndrăzneţe din partea operatorilor pentru a califica o ofertă drept spectaculoasă. “Am asista la un moment cu adevărat revoluţionar dacă operatorii nu ar mai subvenţiona achiziţia de terminale.  Acest lucru <<fixează>>, într-adevăr abonaţii în reţea, deşi este un mecanism costisitor pentru operatori şi este o sabie cu <<două tăişuri>>.

 
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 21.01.2014
 

Notă: Articolul a fost modificat în data de 22.01.2014, pentru a reflecta informaţiile din articolul "RCS&RDS: Noi vindem de trei ani abonamente fără perioadă minimă contractuală, dar numai cu o taxă de activare de 50 de lei"

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO