Creditele noi acordate populaţiei şi companiilor s-au ieftinit cu 20% în ultimul an, în încercarea bancherilor de a-şi reface portofoliile erodate de criză, dar marjele de câştig (diferenţa dintre dobânzile la credite şi cele la depozite) suportate de clienţii existenţi încă ajung la şapte puncte procentuale.
Marjele au crescut în octombrie şi pe segmentul creditelor noi pentru companii, pe fondul bonificaţiilor vizibil mai mici plătite de bancheri la depozite. Pe credite în sold, marjele au crescut şi pe retail, şi pe corporate, fiind de 7% şi respectiv 5%.
„Evoluţia marjelor pe segmentul credite/depozite în lei a fost influenţată de criza de lichiditate manifestată în prima parte a lunii octombrie, când Banca Naţională a fost nevoită să intervină prin operaţiuni repo pentru contracararea acesteia“, explică analiştii Băncii Transilvania, într-o notă semnată de Andrei Rădulescu, senior economist al băncii.
La creditele în sold, dobânzile de retail încă sunt aproape de 10% pe an, în timp ce pe sectorul corporate ajung la 7% pe an, clienţii existenţi fiind presaţi cu marje ridicate în condiţiile în care băncile au nevoie de venituri pentru a-şi acoperi costurile mari cu provizioanele de risc.
Marja de dobândă acoperă costurile administrative ale băncilor, dar şi costurile cu riscul – care au crescut exponenţial în perioada de criză.
Cu alte cuvinte, clienţii bun-platnici sunt nevoiţi să plătească din propriul buzunar pentru ca bancherii să-şi acopere pierderile din credite neperformante.
Citiţi în continuare pe ZF Corporate:
- ce spune Andrei Rădulescu, senior economist al BT, despre evoluţia marjelor de dobândă
- detalii despre dobânzile din piaţă, la depozite şi credite