ZF 24

Dacia a ajuns cel mai valoros activ al grupului Renault şi a devenit sursă de inspiraţie pentru Opel în fabricarea unei maşini low-cost

Dacia a ajuns cel mai valoros activ al grupului Renault...

Autor: Bogdan Alecu

24.07.2014, 19:01 1172
General Motors şi-a arătat intenţia de a intra pe piaţa auto europeană a maşinilor low-cost cu o nouă gamă de modele sub brandul Opel în încercarea de a reveni pe profit în Europa, titrează Financial Times. Grupul american doreşte să recupereze terenul pierdut în faţa rivalilor precum Dacia, o marcă românească deţinută de Renault, care a devenit cel mai valoros activ deţinut de constructorul francez în Europa, potrivit sursei citate.
 
 „Dacia este un lucru grozav. GM nu este Dacia, dar acest segment de buget este foarte interesant şi ei sunt de admirat. Ne uităm cu siguranţă la acest segment de piaţă“, a spus Karl-Thomas Neumann, preşedintele consiliului de administraţie al Opel, citat de Financial Times.
 
General Motors are în plan intrarea pe segmentul low-cost, urmând astfel exemplul mărcii Dacia, care în 2013 şi chiar 2014 este brandul cu cea mai mare creştere în Europa.
 
„E mare lucru faptul că Opel, care face parte din marea familie a General Motors, a spus că admiră şi respectă Dacia. Opel nu este singura marcă de prestigiu care în ultimii şapte-opt ani şi-a propus să intre pe segmentul din care face parte Dacia. Ei sunt bine-veniţi deoarece structura pieţei s-a schimbat la nivel mondial în ultimii ani şi există mult loc de creştere. Aşa cum în secolul trecut a existat o eră a maşinilor mici, precum Fiat 500 sau Polski Fiat, urmată de cea a maşinilor germane cu motoare mari, iar acum cea a maşinilor low-cost“, a spus Constantin Stroe, membru în consiliul de administraţie al Automobile Dacia.
 
GM are în plan utilizarea liniei low-cost a Opel pentru a umple golul lăsat de retragerea brandului Chevrolet din Europa. „Am avut Chevrolet, care arăta a marcă de buget, dar care nu era una. Credem că există posibilitatea ca Opel să vină cu noi modele entry-level, acum că Chevrolet a dispărut de pe piaţa europeană“, a subliniat Neumann.
 
 
Dacia, constructorul român deţinut de Renault, a devenit cel mai valoros activ al fran­cezilor. Precum alţi constructori
 
low-cost, abordarea sa a atras clienţii care simţeau rata în creştere a şomajului, creşterea economică lentă şi tăierile de costuri. Vânzările sale de modele hatchback ce pornesc de la 7.000 de euro pentru Sandero sau 11.000 de euro pentru Duster cu o echipare minimă au permis un avans de peste 60% în ultimii doi ani.
 
În acest context, Opel are în plan lansarea unui SUV de mici dimensiuni şi a unui model compact mai mic decât Astra la preţuri similare cu cele ale Dacia, potrivit declaraţiilor lui Karl-Thomas Neumann.
 
Rivalii Opel, branduri precum Fiat, Peugeot, Citroën sau Ford, au avut de suferit în ultimii şase ani în Europa pe măsură ce clienţii s-au îndreptat fie către soluţii mai accesibile precum Dacia, fie către branduri sud-coreene precum Kia sau Hyundai, fie chiar către modele mai ieftine ale constructorilor premium precum BMW, Audi sau Mercedes-Benz.
 
În 2008 brandurile GM aveau 10,4% cotă de piaţă în Europa, în timp ce Dacia, Hyundai şi Kia la un loc aveau 4,9%. Acum cele trei branduri au 9,1%, în timp GM a coborât la 7,9%.
 
Dacia a devenit o adevărată „comoară“ pentru Renault pe timp de criză, platforma M0 a Logan fiind în prezent utilizată de o treime dintre maşinile grupului Renault. Francezii nu raportează rezultate financiare pentru fiecare brand în parte, dar analiştii de la Morgan Stanley estimează că la nivelul anului 2011 Dacia avea o marjă operaţională de aproximativ 9%, valoare întâlnită de obicei la mărcile premium, fiind de aproape 20 de ori mai mare decât cea a Renault.
 
Automobile Dacia SA a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 18,4 miliarde de lei (4,16 mld. euro), în creştere cu 45% faţă de anul anterior, cel mai bun rezultat din istorie pentru fabrica de autoturisme de la Mioveni, care a ajuns în 2013 la o producţie record de 342.000 de maşini.
 
Cu acest rezultat, Dacia a depăşit pentru prima dată OMV Petrom SA, care a înregistrat în 2013 o cifră de afaceri de 18,09 miliarde de lei (4,09 mld. euro). Până în 2013 nicio altă companie nu a reuşit să ia faţa Petrom, de la înfiinţarea companiei, în topul celor mai mari jucători din economie. Profitul net al Dacia a urcat anul trecut la 337,4 milioane de lei (76,3 mil. euro), faţă de 277,2 milioane de lei (62,3 mil. euro) în 2012.
 
 
Un al treilea constructor „ne-a luat urma“
 
În contextul lansării modelelor low-cost de către Opel, pe piaţa locală a apărut din nou zvonul unui al treilea constructor auto ce ar putea veni pentru a investi într-o uzină cu o cadenţă anuală de 300.000 de maşini.  „Un al treilea constructor auto «ne-a luat urma». Este posibil să vedem o nouă investiţie, dar pentru a pune pe picioare trebuie un plan solid, aşa cum a avut Louis Schweitzer (fostul preşedinte al Renault care a gândit proiectul Logan încă dinainte ca francezii să cumpere Dacia – n. red.) pentru Dacia“, a spus Constantin Stroe.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO