Importurile masive de autoturisme second-hand, înmatricularea maşinilor în alte state pentru a evita taxele, dar şi scăderea vânzărilor sunt şi în Republica Moldova principalele probleme cu care se confruntă dealerii auto.
În primele şase luni ale acestui an vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 1% peste Prut, la 2.256 de maşini, potrivit datelor jucătorilor din piaţă, ceea ce anunţă în acest an vânzări de circa
4.500 - 5.000 de unităţi. Spre comparaţie, în primul semestru în România s-au vândut aproape 29.000 de maşini. Astfel, vânzările de maşini noi din Rep. Moldova pot fi comparate cu cele dintr-o lună din România, chiar şi în condiţiile în care piaţa locală a cunoscut un declin de aproape 80% în ultimii şase ani. Diferenţa vine în contextul în care Rep. Moldova are o populaţie de circa 3,8 mil. locuitori, iar România de 20,1 mil. locuitori. Aşa cum şi în România peste 80% din maşinile vândute provin din importuri second-hand, procentele urcă la 85% peste Prut.
„Moldovenii optează tot mai puţin pentru maşinile noi, în special după ce guvernanţii au permis din ianuarie 2013 importul automobilelor cu o vârstă de până la 10 ani. Această decizie a scăzut foarte mult numărul maşinilor noi importate în ţară, iar astfel cota acestora nu trece în prezent de 15 %. Dealerii se luptă la greu pentru fiecare client, oferă discounturi generoase şi o garanţie mai mare ca de obicei. Unii importatori deja vând maşinile din stoc sub preţul oferit de producător“, a declarat Constantin Mihalachi, realizator al emisiunii AutoStrada difuzată pe postul Publika TV şi analist al pieţei auto din Rep. Moldova. El a subliniat că în cazul în care guvernanţii din Rep. Moldova nu vor lua măsuri, s-ar putea ca piaţa de maşini noi să dispară din Moldova, iar piaţa să fie invadată tot mai mult de vehicule vechi din Europa, care poluează mediul înconjurător, sunt mai puţin sigure, dar mai periculoase pentru participanţii la trafic. În prima jumătate a acestui an în Moldova importurile de maşini la mâna a doua au crescut cu peste 40%, avans susţinut de faptul că în 2013 moldovenii au avut posibilitatea de a înmatricula maşini mai vechi de şapte ani, dar până în 10 ani.