ZF 24

De ce nu circula avioanele in zonele cu eruptii vulcanice?

De ce nu circula avioanele in zonele cu eruptii vulcanice?

Norul de cenusa vulcanica - imagine din satelit (NASA)

16.04.2010, 10:25 118

Eruptiile vulcanice afecteaza rutele avioanelor ca urmare acenusei aruncate de acestea la nivelurile superioare aleatmosferei.

Desi norii de cenusa vulcanica nu pot fi observati pe radar, inmomentul in care pilotii intalnesc asemenea nori, acestia suntobligati sa se intoarca din drum, executand manevrele de urgenta,intrarea intr-un asemenea nor de praf afectand puternic nu doarvizibilitatea ci si motoarele care se pot opri din functionare.

Particulele de cenusa din nori pot fi absorbite de partile inmiscare ale motorului, blocand complet motorul. De asemenea,mecanismele electronice, de ventilatie si aer pot fi afectate demateria vulcanica. Cenusa vulcanica are si efect de abraziuneasupra fuselajului avionului.

Cenusa vulcanica consta in mici bucati de roca si sticla iarparticulele foarte fine pot ramane in cele mai inalte straturialeatmosferei timp de mai multi ani dupa eruptia vulcanica.

Vanturile pot purta cenusa vulcanica la sute de kilometridepartare de punctul initial de eruptie.

In 1982 un avion B747 al British Airways a ramas fara cele patrumotoare ale sale dupa ce a intrat intr-un nor de cenusa vulcanicala peste 11 kilometri inaltime. Dupa ce a coborat la o inaltime de4 kilometri, avionul a reusit sa reporneasca motoarele.

Boieng a raportat ca peste 90% dintre avioanele comerciale cares-au intalnit cu nori de cenusa vulcanica au suferit daune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO