ZF 24

De la benzinăria Shell la supermarketurile Fonzi. Cum rezistă o afacere de familie expansiunii „bolnăvicioase“ a multinaţionalelor

Fonzi va deschide în această săptămână al şaptelea magazin din România, pe şoseaua Ştefan cel Mare, într-un spaţiu ocupat anterior de o agenţie a CEC

Fonzi va deschide în această săptămână al şaptelea magazin din România, pe şoseaua Ştefan cel Mare, într-un spaţiu ocupat anterior de o agenţie a CEC

Autor: Cristina Roşca

16.12.2013, 00:08 1613

Reţeaua locală de şase super­marketuri Fonzi, pre­zentă pe piaţa din Capi­tală de mai bine de un deceniu, va deschide în această săptămână o nouă unitate pe şoseaua Ştefan cel Mare şi are în plan cel puţin un nou magazin în 2014.

Eduard Georgescu, unul dintre cei doi acţionari ai lanţului de magazine, spune că Fonzi a reuşit să reziste pe piaţă în ultima perioadă marcată de expan­siu­nea „bolnăvicioasă“ a lanţurilor interna­ţio­nale deoarece compania a făcut im­por­turi directe din Austria, Germania şi SUA, aducând pe rafturile magazinelor produse din categoriile medium şi premium. Mai mult, supermar­ke­turile Fonzi au program nonstop.

„Firma noastră face importuri directe din Austria, Germania şi SUA şi pentru că am păstrat diversitatea pro­du­selor am reuşit să ne păstrăm clienţii şi chiar să deschidem magazine noi. Acesta reprezintă unul dintre avan­ta­jele noas­tre, mai mult, nu importăm pro­duse ief­tine şi de proastă calitate, ci pro­duse din categoriile medium şi pre­mium.“ Georgescu afirmă că în ul­timii doi ani compania în care este ac­ţio­nar a fost afectată de „expansiunea bol­năvicioa­să“ a reţelelor interna­ţio­na­le, „dar fiind consecvenţi conceptului nostru, nu am pierdut.“

În ultimii ani, marcaţi de criza eco­no­mică internaţională pe de-o parte şi de scăderea consumului pe de alta, reţe­lele străine de comerţ au deschis 150-200 de magazine pe an. Cei mai agresivi au fost bel­gienii de la Mega Image, care şi-au con­centrat atenţia pe Bucureşti şi îm­pre­jurimi. Astfel, doar în acest an com­pania merge către 100 de magazine noi. Mai mult, în ultimii ani retailerii străini se aşază la parterul blocurilor, în car­tie­re­le dormitor, zone dominate până nu de mult de magazinele dezvol­ta­te de antre­prenori locali.

Vânzări în scădere

Această expansiune agresivă pre­cum şi scăderea consumului au con­dus în ultimii cinci ani la dispariţia câtorva mii se magazine tradiţionale din comer­ţul românesc. Există însă şi comercianţi care au reuşit să reziste mizând pe o sor­ti­mentaţie diferită de produse şi pe un pro­gram nonstop, cum este cazul Fonzi. Totuşi, şi vânzările lor au fost afectate.

„Suntem afectaţi de criză şi de mo­difi­carea comportamentului cumpără­to­ru­lui. Observăm o scădere de 25-35% a vânzărilor în ultimii doi ani“, a men­ţio­nat el. Compania Fonzi Trading, care operează maga­zi­ne­le cu acelaşi nume, a terminat anul 2011 - ultimul pentru care există date - cu afa­ceri de 17,2 mil. lei (3,9 mil. euro), duble faţă de anul ante­rior. Com­pa­nia este deţinută în mod egal de Eduard şi Cristina Georgescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO