ZF 24

DEZASTRU: Cum arată economia din Botoşani, „fabrica“ Armani şi Zara, judeţul unde cel mai mare angajator este spitalul şi doar două companii au afaceri de peste 200 mil. lei

Autor: Dana Ciriperu

16.04.2014, 00:09 15371

ZF continuă proiectul editorial „Economia judeţelor, la raport“, prin care aduce în prim-plan starea economiei la nivel judeţean. Cine sunt cei mai mari angajatori din fiecare judeţ, care sunt cele mai mari companii în funcţie de cifra de afaceri, cum se împarte economia judeţului între multinaţionale, antreprenori şi companii de stat, care este raportul dintre cei care muncesc şi asistaţii social, care sunt indicatorii sociali din zonă sunt doar o parte din informaţiile pe care cititorii ZF le vor regăsi la această rubrică. Astăzi vom prezenta principalii indicatori economici şi sociali ai judeţului Botoşani, care are o populaţie de peste 412.000 de locuitori şi numai 50.000 de salariaţi. Cu o rată a şoamjului sub media naţională, Botoşaniul trăieşte în principal din banii trimişi din Italia şi Spania de către locuitorii săi.

Doar unu din opt locuitori din judeţul Botoşani are un loc de muncă, în timp ce numărul pensionarilor este cu 50% mai mare decât al salariaţilor într-un judeţ în care cifra de afaceri totală a companiilor a fost de numai 1,1 mld. euro în 2012, cât face reţeaua de hipermarketuri Carrefour. Investiţiile străine pot fi numărate pe degete, iar datele oficiale arată că în judeţul Botoşani doar două companii – Elsaco (Valeriu Iftimie, Doru Popa, Petru Parfenov şi Ovidiu Jitaru) şi Rolana Tex (grupul italian Filivivi) – au avut în 2012 o cifră de afaceri mai mare de 200 mil. lei. 
 
„Situaţia nu este aşa cum pare din indicatorii economici pentru că în Botoşani vin bani din afară, de la românii din Italia şi Spania. Există consum în judeţ, hipermarketurile continuă dezvoltarea. Sunt discuţii cu un lanţ de magazine pentru o nouă unitate în municipiul Botoşani, iar reprezentanţii companiei ne-au spus că încasările lor au depăşit aşteptările“, a spus Ovidiu Portariuc, primarul de 36 de ani al municipiului Botoşani, oraş în care există în prezent magazine Lidl, Kaufland şi Carrefour.
 
Primarul estimează că în jur de 30.000 de botoşăneni sunt plecaţi la muncă în Italia şi Franţa, dar spune că nu are date exacte, însă nivelul redus al şomajului în judeţ (sub 5,5%) poate fi pus şi pe seama locuitorilor care au ales să părăsească ţara şi să-şi întreţină familiile cu bani câştigaţi în străinătate.
 
„Pentru Botoşani imaginea unui judeţ sărac s-ar putea să fie înşelătoare pentru că acolo există potenţial de creştere, doar că în prezent cetăţenii muncesc pentru propria subzistenţă, iar activităţile lor nu intră în radarul economic pentru că nu sunt interesaţi de zona comercială. Cu toate acestea, locuitorii de acolo nu sunt săraci şi nu cred că putem compara Botoşaniul cu Teleormanul de exemplu, care este într-adevăr un judeţ sărac“, explică Adrian Moraru, directorul general adjunct al Institutului pentru Politici Publice. Datele de la Registrul Comerţului arată că în judeţ sunt în jur de 4.600 de companii care au realizat în 2012 un profit cumulat de 40 mil. lei (aproape 10 mil. euro), iar investitorii străini au mai puţin de 3.000 de angajaţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO