ZF 24

Din septembrie, serviciile medicale sunt acordate doar cu cardul de sănătate

Din septembrie, serviciile medicale sunt acordate doar cu...

Autor: Elvira Gheorghita

25.08.2015, 16:35 926

"Cardul de sănătate funcţionează în continuare, nu a fost oprit niciodată. Singura noutate este că, de la 1 septembrie, cei care au cardul emis şi au nevoie de un serviciu care nu este urgenţă trebuie să prezinte cardul. Mai este o săptămână în care trebuie să se adreseze Casei, acolo unde sunt asiguraţi, şi să ceară cardurile. Asiguraţii care au nevoie să meargă la medic trebuie să prezinte cardul de sănătate. Era normal să avem o perioadă în care să fim toleranţi, pentru cei cărora nu li s-a emis cardul naţional de sănătate. Dar Casa de Asigurări de Sănătate Bucureşti a trimis SMS unui număr de 10.000 de asiguraţi, invitându-i să-şi ridice cardurile. Aceştia nu au venit. Nu ştiu ce aşteptă. Ziua de 1 septembrie? Aceştia nu vor primi servicii medicale fără card din 1 septembrie", a declarat preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.

Vasile Ciurchea a precizat că vor fi şi excepţii, în cazul asiguraţilor cărora până la 1 septembrie nu le-a fost emis cardul de sănătate, aceştia putând beneficia de servicii medicale şi fără card.

"Cei cărora nu le-a fost emis cardul primesc servicii, pentru că în sistem se vede dacă acest card a fost emis sau nu. În această perioadă, deja avem tipărite şi predate către poştă 245.000 de carduri. În sistem apare că a fost emis cardul, dar el nu apare la cetăţean. Atunci, cardul va apărea emis în sistem când poşta returnează borderoul din care rezultă fie că i-a fost înmânat cardul asiguratului, fie că l-a returnat la Casă. Până la acea dată, cetăţenul figurează cu cardul neemis şi primşte servicii medicale. Atât timp cât cardul este între Imprimerie şi Poştă, între Poştă şi domiciliu, între Poştă şi Casă mi se pare normal ca pacientul să primească serviciile medicale atunci când are nevoie de ele. Îl considerăm card emis în momentul în care cardul a ajuns la cetăţean sau cardul, din diverse motive, s-a întors la Casa de Asigurări", a explicat Ciurchea.

Primă tranşă de 245.000 de carduri tipărite după prima distribuţie este pentru cei care au împlinit 18 ani sau cei care au devenit asiguraţi în acest interval.

"Mai avem în curs de tipărire, până la sfârşitul acestui an, încă 600.000 de carduri care vor urma pe aceeaşi procedură. Atunci când împlineşti 18 ani sau când devii asigurat, cardul se eliberează automat. Noi generăm comenzi, nu trebuie nimeni să se ducă la Casă să spună că a împlinit ieri 18 ani sau că de ieri are asigurare medicală. Noi vedem în sistem şi generăm comenzile pe măsură ce este nevoie. Sigur că nu generăm o comadă pe zi. Baza de date se certifică de Evidenţa Populaţiei. Probabil comenzile vor fi generate lunar. Nimeni nu trebuie să facă un drum la Casă, să stea la coadă pentru că a împlinit 18 ani şi nu are card sau este asigurat", a mai spus preşedintele CNAS.

Totodată, Vasile Ciurchea i-a sfătuit pe furnizorii de servici medicale să verifice calitatea de asigurat şi situaţia cardului de sănătate pe site-ul CNAS, şi nu în baza proprie, pentru că doar aşa vor putea fi eliminate inconvenientele create de punerea pe drum a pacienţilor.

Preşedintele CNAS a explicat că cei care nu mai plătesc asigurări, după trei luni, au card, dar nu mai este valid.

"Cardul este valid atât timp cât plăteşi asigurări, plus trei luni. După aceea sunt două variante: te asiguri sau nu primeşti servicii medicale", a adăugat Ciurchea.

Asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul, trebuie să meargă la Casa de Asigurări, să depună o cerere pentru eliberarea unui duplicat şi să plătească 15,5 lei.

"Pentru ei vom comanda un duplicat. Chiar dacă asiguratul găseşte cardul declarat pierdut, niciodată nu vor funcţiona două carduri, ci va funcţiona ultimul card. În momentul în care s-a eliberat duplicatul, primul card îşi pierde valabilitatea. Dacă cineva se gândeşte că are două carduri, greşeşte. Până acum am tipărit peste 65.000 de carduri duplicat şi aceste carduri ajung la pacienţi prin intermediul Poştei. Vreau să spun că, în permanenţă, la nivelul unei Case de Asigurări de Sănătate va exista un număr de carduri, fie cineva nu l-a ridicat, fie Poşta l-a returnat. Nu va fi nicodată un moment în care o Casă să nu aibă niciun card", a adăugat Ciurchea.

Asiguraţii care, din motive personale sau religioase, refuză utilizarea cardului de sănătate, vor depune o cerere în scris la casa de asigurări în care vor menţiona motivele refuzului şi vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru aceşti asiguraţi în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate cu termen de valabilitate trei luni. Adeverinţa nu trebuie să rămână la furnizorul de servcii medicale, ea va fi prezentată ori de cate ori asiguratul solicită un serviciu.

Până în prezent au fost tipărite aproximativ 15 milioane de carduri, dintre care peste 300.000 tipărite după data de 1 mai 2015 (63.000 carduri duplicat şi 247.000 pentru persoanele care au dobândit calitatea de asigurat).

Aproximativ 500.000 de carduri vor mai fi tipărite până la sfârşitul anului.

În prezent, la Casele de Asigurări de Sănătate se află aproximativ 300.000 de carduri care urmează să fie ridicate de către asiguraţi.

Numărul serviciilor validate cu cardul de sănătate a depăşit încă din luna mai numărul serviciilor acordate în vechiul sistem de validare, a adăugat Ciurchea.

Astfel, în luna mai au fost acordate 12.324.781 de servicii medicale, din care 7.331.994 cu card. Fără card au fost 2.885.032 servicii pentru persoane peste 18 ani şi 2.107.755 celor cu vârste între 0 şi 18 ani, adică aceia care nu au nevoie de card.

În iunie au fost acordate 12.688.200 de servicii medicale, dintre care 8.252.915 cu card. Au fost acordate fără card 2.283.427 servicii pentru persoane peste 18 ani şi 2.151.858 unor persoane sub 18 ani.

În iulie au fost acordate 13.419.279 de servicii medicale, dintre care 8.864.438 cu card. Fără card au fost 2.428.168 de servicii pentru persoane peste 18 ani şi 2.126.673 pentru cele sub 18 ani.

În 2014, în mai au fost 17.754.213 servicii, dintre care 2.128.833 la categoria sub 18 ani, în iunie - 14.876.868 de servicii (2.173.377 pentru copii), iar în iulie - 15.025.637 de servicii (2.147.940 pentru copii).

Peste 8,7 milioane de carduri au fost activate în sistem. Activarea cardului de sănătate se realizează atunci când asiguratul solicită un serviciu medical.

Anual, aproximativ şase milioane de asiguraţi accesează sistemul de sănătate.

"Atât Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, cât şi Casele Judeţene de Asigurări de Sănătate din întreaga ţara au organizat conferinţe de presă, pentru a informa asiguraţii despre rolul şi modul în care se utilizează cardul de sănătate. În cadrul acestor conferinţe au fost prezentate date cu privire la gradul de distribuire a cardului de sănătate, soluţiile oferite pentru asiguraţii care încă nu au primit cardul de sănătate şi modalitatea de a beneficia de servicii medicale după data de 1 septembrie 2015 pentru asiguraţii care, din diferite motive, încă nu au intrat în posesia cardului. Cardul naţional de sănătate este un instrument de eficientizare şi transparentizare, care va permite un control mai bun al utilizării fondurilor din sănătate", a mai spus Vasile Ciurchea.

Cardul naţional de sănătate trebuia să fie, din 1 mai, unicul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Întrucât nu toţi asiguraţii au intrat în posesia cardului de sănătate, CNAS a decis ca serviciile medicale să fie acordate, o perioadă, atât cu cardul cât şi fără.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO