ZF 24

Directorul Tarom: Zborurile spre Beijing nu pot fi inaugurate pentru că ruşii nu ne dau drept de survol

Christian Heinzmann, directorul general al companiei de stat Tarom. Foto: Silviu Matei

Christian Heinzmann, directorul general al companiei de stat Tarom. Foto: Silviu Matei

Autor: Mirabela Tiron

28.08.2014, 00:09 2960
Cea mai aşteptată cursă directă a Tarom, Bucureşti-Beijing, se află în prezent în stand-by din cauza lipsei aprobării de zbor in spaţiul aerian rusesc.
 
Operarea era programată pentru luna septembrie, însă pe site-ul de rezervări al Tarom nu apare încă destinaţia Beijing. Tot în această periodă premierul Victor Ponta are programată o vizită la Beijing.
 
WikiZF: Profilul companiei Compania Naţională de Transporturi Aeriene Tarom S.A.
 
În răzbiul economic Rusia – Occident, Moscova a luat în calcul suspendarea dreptului de survol pentru companiile europene, ceea ce ar creşte considerabil costurile de operare a avioanelor.
 
„De câteva luni aştep­tăm să primim aprobarea de a ne deplasa în spaţiul aerian rusesesc însă până acum nu am reuşit să o obţinem. În drumul spre China, cea mai scurtă rută şi cea care solicită cele mai mici costuri de operare este cea care include zborul prin spaţiul aerian al Rusiei“, a declarat pentru ZF Christian Heinzmann, directorul general al companiei de stat Tarom. Compania a avut ultimele zboruri pe această rută în 2003.
 
Călătoria spre Beijing cu avionul din Bucureşti ar dura nouă ore. În prezent din România nu există niciun zbor direct spre China, ci doar cu escală cu alte companii aeriene. Costul operării unei astfel de curse s-ar putea ridica la peste 100.000 de euro/cursă, potrivit datelor din piaţă.
 
În China va ajunge săptămâna viitoare însă premierul Victor Ponta, într-o vizită oficială, a doua de altfel, după cea realizată anul trecut. La finalul lui 2013 reprezentanţii guvernelor român şi chinez au semnat la Bucureşti o declaraţie comună privind „aprofundarea cooperării bilaterale în noile circumstanţe“, prin care garantează colaborarea indiferent de eventuale schimbări internaţionale şi interne. Valoarea schimburilor co­mer­ciale româno-chineze s-a ridicat la 1,6 miliarde de dolari în primele cinci luni din acest an, în creştere cu 26% faţă de perioada similară a anului trecut.  „Vom avea două zboruri pe săptămână pe ruta Bucureşti-Beijing cu un Airbus cu 209 locuri. Avem şi sloturile, ne mai trebuie doar aprobarea din partea ruşilor“, a spus el. Şeful companiei a explicat că a făcut un studiu cu privire la impactul acestei curse şi că datele arată că va fi profitabilă, având în vedere potenţialul de trafic de business (oameni de afaceri care vor călători), turistic, dar şi cel etnic.
 
„Preţul va varia în funcţie de clasa la care se face rezervarea, perioada. Avem mai multe grile de preţ“, a spus el.
 
Anul trecut compania de stat a adăugat 10 destinaţii cu plecare din România: Bucureşti-Praga, Cluj-Praga, Bucureşti-Geneva, Bucureşti-Stockholm, Bucureşti-Moscova, Iaşi- Bologna, Iaşi-Milano (Bergamo), Iaşi – Torino şi Iaşi -Tel Aviv. Veniturile totale ale transportatorului s-au ridicat la 1,2 mld. lei (272 mil. euro), nivel relativ similar cu cel din anul anterior.
 
Compania aeriană de stat Tarom şi-a redus anul trecut pierderile cu 44%, până la 130 de milioane de lei (30 milioane de euro), potrivit datelor transmise de oficialii companiei.
 
Redresarea este însă dificilă pe fondul competiţiei puternice din partea transportatorilor aerieni tradiţionali şi a celor low-cost care au zboruri pe curse similare cu cele ale Tarom.
 
Tarom este prima companie de stat la care a fost instituit management privat, în noiembrie 2012, însă această schimbare a adus în primă etapă mai multe turbulenţe la nivelul companiei. Christian Heinzmann ocupă poziţia de director general al companiei, pentru care primeşte un salariu net de 10.000 de euro pe lună. Tarom concurează pe piaţa aeriană cu operatorul low-cost Wizz Air, care şi-a crescut numărul de pasageri cu 18% anul trecut, până la 3,2 milioane de pasageri, cu Blue Air, grupul Lufthansa şi alte companii aeriene.
 
 
Guvernul a aprobat bugetul Tarom pentru acest an, cu pierderi de 116 milioane de lei
 
Bugetul pentru acest an al Tarom, aprobat ieri de guvern, prevede pierderi de 116,8 milioane lei (26 mil. euro), rezultatul negativ prognozat fiind apropiat de cel înregistrat în 2013, când pierderile s-au ridicat la 130 milioane lei.
 
Compania aeriană ar urma să înregistreze în acest an venituri de 1,5 miliarde de lei şi cheltuieli de 1,6 miliarde de lei, potrivit bugetului aprobat de Executiv.
 
Comparativ, Tarom a finalizat 2013 cu venituri de 1,27 miliarde lei şi cheltuieli de 1,4 miliarde lei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO