ZF 24

Doamnele îşi fac loc cu îndrăzneală în antreprenoriat şi top management. La mulţi ani!

Doamnele îşi fac loc cu îndrăzneală în...
08.03.2016, 00:07 1895

Mediul de business din România a fost în ultimii ani martorul unui val de tinere antreprenoare şi femei manager care şi-au pus amprenta pe domenii precum industria alimentară, restaurante, retail, IT, servicii sau imobiliare. ZF, prin emisiunea de business ZF Live difuzată de luni până vineri între orele 12.00 şi 13.00, a fost gazdă a numeroase dezbateri în care antreprenoarele au fost în prim-plan. De la Ruxandra Stan, care a stat trei luni la Milano împreună cu soţul său pentru a-şi lua certificarea necesară pentru a produce pantofi, până la Anca Alungulesei, care a trecut de la profesia de educatoare la un business cu prăjituri raw-vegane, antreprenoarele au ajuns să aibă pe mână o parte importantă din cele câteva sute de mii de afaceri din România. Potrivit ONRC, din cei peste 1,1 milioane de acţionari persoane fizice din România, mai bine de 400.000 sunt femei, iar numărul acestora este în continuă creştere. Lor li se alătură şi câteva mii de femei manager care conduc magazine, producători sau distribuitori. ZF vă prezintă în continuare câteva din poveştile de business prezentate la ZF Live în centrul cărora stau antreprenoare şi femei manager.

 
 

Alina Sudriu, cofondator Baby Fresh Food

Alina Sudriu şi Antonia Condurovici sunt cele două tinere care au pornit anul trecut o afacere mai puţin obişnuită, cu mâncare pentru bebeluşi, pariind pe nevoile părinţilor ocupaţi, cărora le oferă o alternativă la mâncarea pentru bebeluşi pasteurizată.

„Am ales să devin antreprenoare imediat după ce am născut, astfel că a trebuit să fac eforturi mari pentru a jongla cu timpul meu, pentru a-i oferi celei mici tot ceea ce era mai bun. M-am gândit atunci de multe ori că mi-ar fi plăcut să existe un serviciu care să mă ajute să economisesc timpul pe care simţeam că îl pierd căutând reţete, alergând după cele mai proaspete ingrediente şi gătind, să îl pot petrece cu fetiţa mea“, povestea Alina Sudriu. Valoarea investiţiei iniţiale în Baby Fresh Food s-a ridicat la 25.000 de euro şi a fost direcţionată în mare parte înspre dotarea laboratorului propriu, dar şi către marketing şi PR.

 

Ioana Necula, proprietar Genesis Collegiate

Ioana Necula a intrat în lumea afacerilor pe zona de leasing, dar, după ce a devenit mamă, a descoperit că învăţământul românesc are mari lipsuri şi are nevoie de şcoli private. Aşa că, în urmă cu 15 ani, a decis să deschidă o unitate de acest tip, şcoala Genesis, cu o investiţie iniţială de peste 1,5 miloane euro. Suma a acoperit clădirea, infrastructura, logistica şi angajaţii. Încasările anuale ale şcolii se cifrează la 800.000 euro, la nivel de taxe, iar peste 50% merg pe salariile profesorilor.

Taxa lunară porneşte de la 1.500 lei pentru programul scurt de grădiniţă şi ajunge la 3.500 lei pe lună la clasele de gimnaziu, conform ultimelor date.

Ioana Necula spunea că ar dori să completeze sistemul creat de ea şi cu un liceu, dar deschiderea unei astfel de unităţi presupune investiţii de minimum 3 mil. euro, faţă de un milion euro pentru şcoală şi grădiniţă.

 

Cristina Gabriela Creţu, fondator FleurArtist

Cristina Creţu a lucrat timp de şase ani într-o bancă, însă în 2013 a decis să renunţe la cariera profesională pentru care se pregătise şi să deschidă o afacere cu aranjamente florale, respectiv FleurArtist.

„M-a ajutat mult în afacere domeniul din care am venit. Dacă vara este plină de evenimente, nunţi, ceremonii, botezuri sau alte evenimente private, este posibil ca după această perioadă de două luni să nu se mai întâmple nimic. Trebuie să fii într-o căutare şi o întreţinere permanentă a clienţilor, să îi atragi şi să ai grijă de ei şi să vii mereu cu idei. Am observat că funcţionează bine consultanţa în design floral, cum să combini florile, ce flori ţi se potrivesc“, a spus Cristina Creţu, care a pornit la drum în acest business cu doar 1.000 de euro.

 

Alina Stancu, fermier ecologic

Alina Stancu este o tânără de 27 de ani, din Ialomiţa, care şi-a propus să dezvolte o afacere de nişă, cu culturi agricole mai puţin obişnuite în România. Ea a vândut aproape cinci tone de cale, în valoare de 10.000 de euro, iar pentru anul trecut estima vânzări duble. În cinci ani Alina Stancu speră la vânzări de 1 mil. de euro.

Tânăra antreprenoare s-a reprofilat pe cultura calelor după ce 2011 s-a lansat într-un business în agricultură prin cultivarea legumelor clasice precum roşii sau castraveţi într-un solar propriu. Ea a preluat pasiunea pentru afaceri în agricultură de la tatăl şi bunicul său, pentru care acest sector a reprezentat principala sursă de venit.

 

Anca Alungulesei, acţionar RawCoco

Anca Alungulesei, împreună cu soţul şi cu familia sa, au deschis în martie 2014 cofetăria RawCoco din zona Floreasca, în urma unei investiţii de 50.000 de euro, sumă care a acoperit amenajarea spaţiului, bucătăria, autorizaţiile, brandingul, ambalajele. Cofetăria raw-vegană RawCoco vrea să ajungă în acest an la 30 de clienţi pe zi şi un bon mediu de 100 lei, următorul pas fiind extinderea şi în alte oraşe în regim de franciză, a spus anterior proprietara unităţii. Anca Alungulesei s-a angajat pentru prima dată la 19 ani ca educatoare şi a rămas în sistemul public de educaţie timp de opt ani, timp în care a absolvit o facultate de ştiinţe politice şi un master în administraţie publică. De-a lungul carierei a lucrat şi în corporaţii, în vânzări online, dar a condus şi câteva businessuri proprii în domeniul transporturilor şi în sănătate.

 

Cristina Olteanu, cofondator Lavacow.ro

Cristina Olteanu, de profesie economist, este cofondatoarea Lavacow.com, afacere lansată în urmă cu 2 ani. Lavacow.com este prima casă de licitaţii de artă exclusiv online din Europa de Est. „Este un concept nou. Cumpărătorii sunt din România, dar şi din alte ţări din Europa de Est. Lucrările sunt de asemenea din zonă, din Polonia, Ungaria, Bulgaria, Cehia sau România. Pe plan internaţional, în 2014 licitaţiile online au avut cam 6% din piaţa de artă, în creştere de 25% faţă de 2013“, a spus Cristina Olteanu. Spre deosebire de alte case de licitaţii online din străinătate, lavacow.com le permite participanţilor să îşi aleagă un avatar şi să participe la licitaţie dintr-o cameră virtuală, ca într-un joc video. Sesiunile de licitaţii au loc o dată pe lună şi, în general, la o sesiune participă 700 de persoane.

 

Alina Grozescu, proprietar Max Relax

Alina Grozescu, fostă sportivă de performanţă şi absolventă a Facultăţii de Kinetoterapie din Bucureşti, a lansat pe piaţă în urmă cu nouă ani un furnizor de servicii de masaj la birou. Compania pe care a fondat-o - Max Relax - a trecut în 2014 de afaceri de 500.000 de euro, iar acum antreprenoarea îşi dezvoltă businessul cu o divizie de corporate wellness. Ea a înfiinţat un alt brand pentru această divizie, astfel încât cel pus pe picioare în 2005 să rămână cunoscut strict pentru serviciile de masaj. „Am simţit nevoia unei dezvoltări prin separare. Max Relax are o istorie de nouă ani, dar nu mai era reprezentativ pentru serviciile de corporate wellness, în care investim foarte mult. Vrem să creştem în continuare pe această piaţă, aşa încât am creat acest brand nou, Wellington, care să fie uşor de identificat şi pe care să-l putem dezvolta independent de Max Relax“, a declarat Alina Grozescu.

 

Carmen Dascălu, proprietar carmencita.ro

Carmen Dascălu, absolventă a Academiei de Studii Economice din Bucureşti, a decis în urmă cu patru ani să-şi urmeze pasiunea pentru modă şi să-şi deschidă un atelier de producţie în care să creeze rochii de seară, pe care ulterior să le vândă prin intermediul magazinului online de pe site-ul carmencita.ro. La 30 de ani, antreprenoarea vinde în fiecare zi câteva rochii realizate în propriul atelier şi care sunt comandate de cliente pe net. De la momentul lansării comenzii şi până la livrare trec maximum 48 de ore, iar tânăra antreprenoare se aşteaptă pentru anul în curs la la încasări de 500.000 de euro. Acum, în atelierul de câteva zeci de metri pătraţi din Capitală Carmen Dascălu lucrează între 10 şi 12 ore pe zi împreună cu doi angajaţi şi un designer pentru a onora comenzile.

 

Ruxandra Stan, acţionar Ravissante

Ruxandra Stan, alături de soţul său Dragoş, a investit 10.000 de euro într-un showroom şi într-un atelier în care iau naştere sute de perechi de pantofi de mireasă în fiecare an, iar comenzile vin din Spania, Italia sau Anglia.

Ei au deschis în urmă cu trei ani Baldanza Design, o companie care administrează brandul Ravissante şi care se ocupă cu producerea şi comercializarea pantofilor de mireasă. Pe parcurs însă şi-au dat seama că nu au suficiente cunoştinţe în acest domeniu, aşa că au plecat să facă un curs de atestare la Milano.

La începutul anului 2014, soţii Stan au decis că ar trebui să meargă pe o direcţie mai nişată şi astfel au trecut de la segmentul pantofilor de damă la confecţionarea pantofilor de mireasă. Preţurile încep de la 250 lei şi pot trece de 1.000 de lei, în funcţie de preferinţele clientelor.

 

Andreea Micu, acţionar Avincis

Andreea Micu deţine împreună cu părinţii, Valeriu şi Cristiana Stoica, podgoria Avincis din zona Drăgăşani.

Andreea Micu este de profesie avocat, în tradiţia familiei, părinţii ei fiind fondatorii casei de avocatură Stoica & Asociaţii. „Îmi place foarte mult avocatura, nu te poţi plictisi de ea. Mă ocup de arbitraje internaţionale, în construcţii, siderurgie, de mărci şi de concurenţă. Sunt avocat de litigii în primul rând şi uneori am dosare comune cu tata“. Podgoria este o moştenire de familie, pe domeniul Vila Dobruşa din Drăgăşani, care a aparţinut străbunicilor. „Toţi banii din avocatură au intrat în această investiţie. Businessurile cu vin nu aduc profit aşa repede ca alte afaceri. E o afacere de familie, de suflet, şi o reinventare a unei afaceri de acum 100 de ani“. În prezent, Andreea Micu se ocupă mai ales de promovare, urmând să preia în viitor şi alte aspecte ale businessului, coordonate de părinţii ei.

 

Alexandra Şerban, cofondator ProAlex

Alexandra Şerban împreună cu prietena sa Ana Maria Ivan au preluat în 2010 un atelier de încălţăminte de la părinţii Alexandrei şi au extins afacerea, deschizând şi un magazin în Bucureşti.

 „Ne-am desprins de fabrica părinţilor, am avut utilaje, muncitori, o parte din materiale. Am folosit o parte din capital pentru amenajarea spaţiului, chirii, publicitate“, a spus Alexandra Şerban. Businessul ProAlex, un brand care există pe piaţa de încălţăminte din 1992, s-a orientat spre o nişă de piaţă a pantofilor personalizaţi, poziţionându-se pe un segment de mijloc. „Am descoperit o nişă de piaţă unde vindem pantofi personalizaţi. Putem modifica forma de calapod pe dimensiunile clientului. Putem crea pantofi pentru oameni cu nevoi speciale, cu anumite deformaţii“. Atelierul are o capacitate de producţie de circa 200 de perechi pe zi.

 

Maria Tudor, CEO Zenith România

Maria Tudor conduce de aproape trei ani din funcţia de CEO compania Zenith România, una dintre cele mai importante agenţii de media şi comunicare de pe plan local. Anterior, ea a fost managing director în cadrul aceleiaşi companii.

Maria Tudor estima că piaţa de publicitate, puternic afectată de criza care a debutat la finalul anului 2008, va ajunge în 2015 la 310 milioane de euro, după un avans de 4% faţă de anul anterior.

În 2014, piaţa a avansat cu 3% faţă de anul anterior. „Acestea nu sunt creşterile remarcabile pe care le-am avut în trecut, însă important este trendul. De obicei, nivelul de creştere al pieţei de publicitate este sub cel al economiei. Durează în jur de trei ani ca piaţa de publicitate să îşi revină după ce s-a terminat o criză“, a declarat ea în cadrul emisiunii de business ZF Live. Piaţa de publicitate va creşte cu până la 6% anul viitor.

 

Oana Pop, acţionar Placebo

Oana Pop este acţionar în cadrul Placebo, o mică firmă de software din Brăila, care a fost fondată de tatăl acesteia, Aurel Pop. El a început activitatea de antreprenoriat în 1992 cu o firmă care făcea jaluzele. „La început era despre producţia de jaluzele, era un PFA, a fost un experiment interesant, dar nu a funcţionat foarte mult timp. S-a întors la ceea ce îi plăcea să facă, software.“

Placebo a fost înfiinţată în anul 1994, are patru angajaţi şi realizează softuri la comanda clientului. „Placebo este o firmă de buzunar, nu am avut dorinţe de succes financiar răsunător“, a spus Oana Pop. Primul software dezvoltat de Aurel Pop a fost în limbajul Turbo Pascal. Unul dintre primii clienţi ai Placebo a fost Atlas, o companie de transport din Brăila pentru care firma a livrat un software de contabilitate şi gestiune atât pentru flota de maşini, cât şi pentru transportul de marfă şi persoane.

 

Simina Mut, acţionar Simpli

Simina Mut şi Alex Morar creat o aplicaţie ce are rolul de facilitare a informaţiilor de care fiecare persoană cu un ritm de viaţă alert trebuie să ţină cont zi de zi. Concret, Simpli afişează în timp real, într-o singură interfaţă, mesajele de email de pe conturi multiple ale unui utilizator, notificările referitoare la următoarele întâlniri din calendar, notiţele şi proiectele ce trebuie îndeplinite din lista de activităţi.

Dezvoltarea aplicaţiei a costat 35.000 de euro, iar la ea au lucrat şapte oameni. Simpli a trecut de pragul de o mie de descărcări, iar Simina Mut speră ca în următoarele luni această cifră să ajungă la 10.000. Simina Mut este associate partner la Deloitte Legal, iar după 11 ani în domeniu spune că lumea IT-ului este diferită de cea a avocaturii pentru că cei care lucrează acolo au competenţe diferite şi gândesc în alt mod.

 

Valentina Saygo, fondatoarea Ask for Accounting

Valentina Saygo este expert contabil şi fondatoarea firmei Ask for Accounting. Ea spunea în cadrul emisiunii ZF Live că România este un stat birocratizat excesiv, contribuabilii fiind supracontrolaţi, suprareglementaţi şi suprataxaţi, în condiţiile în care orice firmă cu venituri de peste 100.000 euro trebuie să depună peste 220 de declaraţii pe an.

„Sunt peste 60 de organe de control cu incidenţă în sfera economică în România, am făcut un recensământ anul trecut. Suntem supracontrolaţi, suprareglementaţi, suprataxaţi. Aceasta este ţara în care trăim.“

Doar în ultima săptămână a lunii decembrie, între Crăciun şi Anul Nou, guvernul a aprobat încă 40 de acte normative pe fiscalitate, fiecare de cel puţin 5-10 pagini, care ridică noi semne de întrebare consultanţilor fiscali, contabililor, dar şi administraţiilor fiscale.

 

Andreea Comşa, managing partner Premier Estate Management

Aproape 90% din cei care vor să îşi cumpere un apartament caută locuinţe care costă până în 85.000 de euro, calculează de zece ori până iau decizia de achiziţie şi se orientează în general după două plafoane: programul Prima casă şi încadrarea în categoria locuinţelor care beneficiază de TVA de 5% (cele care costă mai puţin de 100.000 de euro).

„Nu putem avea o piaţă complet finanţată de la stat, trebuie să ne maturizăm ca să putem avea o creditare sănătoasă“, a spus la ZF Live Andreea Comşa, managing partner al Premier Estate Management, o firmă de consultanţă imobiliară cu o cifră de afaceri de 1 mil. lei în 2014.

 

Ioana Păun, acţionar MioBio

Ioana Păun este una dintre fondatoarele distribuitorului de produse bio MioBio, care livrează produse în lanţuri de retail precum Mega Image şi Cora.

„Ne-am propus să creştem treptat, nu am încercat o dezvoltare foarte puternică. Nu ne-am avântat, nu am vrut riscuri mari pe o piaţă pe care nu o cunoşteam prea bine“, a spus Ioana Păun la emisiunea ZF Live.

Produsele se vând atât în online, cât şi într-un magazin fizic din Bucureşti, dar şi în anumite lanţuri de magazine mici şi supermarketuri. „Dezvoltarea zonelor bio din supermarket este o decizie bună. Clientul român s-a schimbat destul de mult, acum ştie ce caută, ce produse sunt bune şi ce ingrediente trebuie să evite“, spune Păun, care adaugă că magazinul propriu generează 20% din vânzări.

 

Cristiana Bogăţeanu, proprietar Inventeaza.ro şi acţionar DeviceHub.net

Inventeaza.ro este un ONG înfiinţat în anul 2011 şi are ca scop atragerea copiilor spre lumea roboticii. Iniţiatoarea programului, Cristiana Bogăţeanu, spune că elevii de 7 ani care se înscriu la cursuri învaţă să construiască roboţi urmând anumiţi paşi, folosind metode de programare pentru nivelul lor de înţelegere. „Până a scrie un cod trebuie să înveţe principiile de bază ale programării şi să înţeleagă ce este o ordine logică sau un eveniment“, a spus Cristiana Bogăţeanu la emisiunea de business ZF Live.

Ea este şi unul din cei trei fondatori ai DeviceHub.net, un start-up românesc specializat în furnizarea de servicii de cloud pentru domeniul Internet of Things (IoT), care a primit o investiţie de la gigantul german Deutsche Telekom.

 

Dochiţa Zenoveiov, managing director Inoveo

Motivaţia reprezintă principala caracteristică pe care un antreprenor ar trebui să o deţină pentru a reuşi într-o afacere, este de părere Dochiţa Zenoveiov, managing director în cadrul agenţiei de branding Inoveo, invitată la emisunea debusiness ZF Live.

„Brandingul trebuie trăit din interior. De aici şi până la implementarea procesului de branding este doar un pas. Pentru a-şi asigura succesul într-o afacere, tinerii antreprenori au nevoie în primul rând de motivaţie. Atunci când antreprenorul ştie exact ce vrea să facă, cunoaşte ideea, este motivat şi depăşeşte obstacolele cu care se confruntă, lucrurile merg de la sine.“ Dacă în urmă cu zece ani brandingul putea fi considerat un moft, astăzi antreprenorii au început să cunoască importanţa acestuia, realizând faptul că îi poate ajuta foarte mult în creşterea afacerii.

 

Monica Simion, fondator Produs Autentic

Monica Simion a renunţat la cariera din mediul corporatist pentru a pune bazele conceptului de fashion-boutique Produs Autentic, care funcţionează de peste trei ani în cadrul hotelului Cişmigiu. Într-o atmosferă intimă, antreprenoarea pune în valoare hainele fabricate în România.

Clientela magazinului se încadrează în categoria de vârstă 35-55 de ani.

„Există un spaţiu fizic, gândit pe ideea de showroom, în care doamnele sunt invitate să vină şi să vadă modelele propuse. Magazinul funcţionează în regim on request, adică nu există un program strict de vizitare, deschid atunci când am cerere. În momentul de faţă, în incinta acestuia există peste 400 de produse“, precizează Monica Simion. Antreprenoarea a ajuns să lucreze în mod constant cu cinci fabrici din ţară, de unde îşi alege marfa personal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO