ZF 24

Domnule ministru al transporturilor Dan Şova, vine vara. Ce aţi făcut să nu mai fie cozi uriaşe la podul de la Cernavodă?

Domnule ministru al transporturilor Dan Şova, vine vara....

Autor: Andreea Neferu

01.04.2014, 20:03 959

“Nu pot să vă răspund acum, voi întreba la CNADNR” – acesta a fost răspunsul lui Dan Şova, ministrul transporturilor, la întrebarea adresată de ZF cu privire la problema staţiilor de taxare de la podul de la Cernavodă-Feteşti, unde se formează cozi pe timp de vară. Şova este ministrul care de mai bine de un an şi jumătate are în coordonare activitatea CNADNR.

CNADNR a ignorat până acum problema acestor staţii de taxare şi nu a găsit o soluţie pentru plata facilă şi rapidă a tarifului de traversare a podului. Anul trecut, CNADNR a preferat să piardă banii din taxă doar pentru a scăpa de ambuteiaje, astfel că a decis desfiinţarea acesteia pe timp de weekend în iulie şi august.

Anul trecut CNADNR a estimat că a pierdut circa 1,7 milioane de euro ca urmare a neîncasării taxei de pod. În condiţiile în care statul introduce o serie de taxe, impozite, accize pentru a mai strânge bani la buget, îşi va mai permite să scoată taxa de la Cernavodă şi anul acesta? Mai mult, în contextul în care statul pregăteşte o serie de construcţii de autostrăzi în concesiune, unde va introduce taxare, cum va proceda pentru a se asigura că nu se vor forma cozi şi la intrarea sau la ieşirea de pe respectivele autostrăzi (în funcţie de locul în care va fi amplasată staţia de taxare)? Dacă statul nu este în stare să gestioneze taxarea pe un pod, cum va reuşi să facă acest lucru pe autostrada Comarnic-Braşov, unde la fel românii se vor înghesui în fiecare weekend?

ZF a propus anul trecut o soluţie prin care aglomeraţia formată în zilele de weekend pe drumul către mare ar putea fi evitată, dar prin care CNADNR ar putea în continuare să colecteze taxele de utilizare a podului: implementarea unui sistem de tip rovinietă, prin care un şofer care ştie că trebuie să treacă pe la Cernavodă să îşi poată achita la benzinării, prin SMS sau chiar online taxa de pod. Verificarea plăţii acestei taxe s-ar putea face la fel ca în cazul deţinerii rovinietei de utilizare a drumurilor din afara localităţilor, prin camere de luat vederi montate la pod. Astfel, şoferii care nu plătesc ar putea primi amenda acasă, la fel ca în cazul rovinietei pentru drumuri.

Anul trecut, CNADNR susţinea că ia în calcul implementarea unor sisteme inteligente de taxare la podul de la Cernavodă, dar nu preciza şi când estimează că ar putea pune în practică un astfel de proiect, nici care ar fi costurile sale.

ZF a transmis recent o solicitare la CNADNR cu privire la măsurile pe care CNADNR le va lua pentru evitarea aglomeraţiei la staţia de taxare de la podul de la Cernavodă în mini-vacanţa de 1 mai, însă nu a primit niciun răspuns până acum.

Circa 40.000 de maşini veneau şi plecau de la mare în fiecare sfârşit de săptămână în 2012, ultimul an pentru care există date cu privire la traficul din sezonul estival. Totuşi, în 2012 autostrada Soarelui nu era încă finalizată integral, astfel că este posibil ca traficul să mai fi crescut între timp, odată cu încheierea lucrărilor întreaga Autostradă a Soarelui. 

Domnule ministru Dan Şova, ce se va întâmpla cu aceste 40.000 de maşini (sau chiar mai multe) care vor ajunge la fiecare sfârşit de săptămână la Cernavodă, la vară? Vor sta iarăşi în trafic câteva ore în plus, veţi găsi o soluţie mai simplă de încasare a taxei? Sau veţi adopta din nou cea mai la îndemână soluţie, care nici nu dă bătăi de cap, dar care aduce pierderi – desfiinţarea taxei?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO