ZF 24

După reţete, a venit rândul dosarelor de sănătate să devină electronice

După reţete, a venit rândul dosarelor de sănătate...

Autor: Ioana David

18.04.2014, 00:05 283
Introducerea dosarului  electro­nic de sănătate, documentul care conţine istoricul medical al pacienţilor, a intrat pe ultima sută de metri după ce Casa Naţională de Asigurări de Sănă­tate a trecut de etapa de testare a proiectului şi pregăteşte extinderea la nivel de ţară.

„S-au făcut şi continuă să se facă o serie de pregătiri în vederea extinderii siste­mului pentru toţi cetăţenii Ro­mâniei, începând cu a doua jumătate a anului curent“, au spus reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Introducerea dosa­rului electronic este ultima etapă din sistemul de informatizare a sănătăţii, care a început în urmă cu mai bine de 14 ani şi pentru care s-au cheltuit aproximativ 150 mil. euro. Până acum primele două etape implementate au fost sistemul infor­matic unic integrat – SIUI (o bază de date în care furnizorii îşi raportează ser­viciile spre a fi decontate) şi reţeta elec­tro­nică (orice prescripţie de me­dica­mente compensate se face doar elec­tronic). Cardul de sănătate şi do­sarul electronic urmează să fie gata anul acesta.

 

Cum se poate vedea tot istoricul medical

Orice persoană, fie că este asigurată sau nu, va avea dreptul la un dosar electronic unde medicul va putea vedea întregul istoric medical: reţete, consul­taţii medicale, diagnostice, spitalizări sau antecedente. Pacientul va avea dreptul să-şi verifice online propriul dosar, însă completări sau modificări vor putea face doar medicii. Medicii au nevoie de acordul pacienţilor pentru a accesa dosarul electronic, excepţie făcând o rubrică specială destinată situaţiilor de urgenţă. Pacientul poate retrage oricând dreptul medicului de  acces la dosarul electronic.

Concret, dosarul electronic se accesează pe site-ul dedicat www.des-cnas.ro şi se constituie în momentul în care medicul trimite primul document în acest sistem. Pentru a se identifica, pacientul are nevoie fie de cardul de sănătate (care încă nu a fost distribuit), fie de CNP. Informaţiile din cardul de sănătate sunt organizate în cinci mari grupe: sumarul de urgenţă (care cu­prinde informaţii legate de alergii, proteze, boli cronice sau transplanturi, medicamente care se iau în mod frecvent sau internări recente), istoricul medical, antecedente, docu­mente medicale şi date personale.

Odată identificată o afecţiune şi trecută în dosar, ea nu poate fi „ascunsă” sau ştearsă.

Potrivit datelor CNAS, până acum au fost iniţiate 130.000 de dosare electro­nice, sistemul fiind accesat de peste 3.000 de medici şi 50 de spitale au fost conectate.

Acest proiect este realizat do fonduri europene, fiind estimat la aproximativ 18,5 mil. euro. Implementarea este realizată de către Uti Systems SA, având ca susţinător Ness şi subcontractanţii Kapsch şi Sysco.

O informatizare controversată

Proiectul de informatizare în sănătate a început acum mai bine de 14 ani şi poate fi considerat controversat din cauza sumelor mari de bani cheltuite şi a faptul că a suferit numeroase modificări. Chiar şi acum, aproape de finalizare, sunt medici care spun că funcţionează cu greutate, ceea ce le afectează timpul pentru consultaţiile pacienţilor.

Tot anul acesta, CNAS trebuie să finalizeze implementarea cardului de sănătate, peste 6 milioane de bucăţi fiind tipărite, însă au existat mai multe discuţii legate de modul în care acestea ajung la asiguraţi.

Dosarul electronic se accesează pe site-ul dedicat www.des-cnas.ro şi se constituie în momentul în care medicul trimite primul document în acest sistem. Informaţiile din cardul de sănătate sunt organizate în cinci mari grupe: sumarul de urgenţă, istoricul medical, antecedente, documente medicale şi date personale.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO