ZF 24

Exporturile au crescut de 10 ori din ’90 până acum, dar şase ramuri industriale au dispărut. Ce-am câştigat şi ce-am pierdut

Exporturile au crescut de 10 ori din ’90 până acum,...

Autor: Adrian Cojocar

10.12.2013, 22:19 3456

Exporturile României au crescut din 1990 şi până astăzi de la 6 mld. dolari la 60 mld. dolari, însă potrivit unor date recente prezentate de viceguvernatorul BNR Florin Georgescu, 32 din cele mai importante 40 de pieţe de producţie ale României au scăzut în această perioadă şi nouă dintre ele, precum tricotaje, ţesături, trac­toare, autobuze, maşini de spălat, lo­comotive şi camioane, au dispărut după 1990 sau au scăderi de peste 90%.

Între timp, datoria externă a crescut de la zero la aproape 100 mld. euro în ultimii 23 de ani, din care datoria publică este de 20 mld. euro şi restul privată.

Mediafax va analiza astăzi în cadrul unui seminar dez/reindustrializarea Ro­mâniei şi situaţia industriei locale.

Cu tot procesul amintit de scădere a valorii de producţie pe cea mai mare par­te a categoriilor de produse industriale româneşti, producţia industrială are o pondere de 26% în PIB, peste media UE de 20%. Analiştii explică declinul acestor pieţe prin faptul că fabricile de producţie nu au fost privatizate la timp şi banii statului care trebuia să meargă în investiţii pentru modernizarea combinatelor au fost risipiţi de guvernele care s-au succedat după 1989 pe protecţie socială.

„Problema este că s-au făcut greşeli, nu s-au luat de­cizii ferme şi la timp şi am întârziat prea mult cu restructurările şi privati­ză­rile în detrimentul unor politici sociale. În esenţă, după părerea mea, n-am lăsat pieţele să funcţioneze pentru că altfel aveam mai multe investiţii şi uzine viabile, am amânat funcţionarea economi­ei de piaţă, cu greu am intrat în UE, abia în 2007, şi totodată am avut res­tric­ţii în termenii politicilor economice“, spune Lucian Cro­i­toru, consilier al guvernatorului BNR. Doar opt produse au înregistrat creş­teri în volum în­tre 1989 şi 2011, cele mai mari fiind la as­pi­ratoare (552%), frigidere (215%) şi au­­t­o­­turisme (115%).

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.12.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO