ZF 24

Fabricile româneşti se luptă pentru modernizarea metroului din Budapesta. La Bucureşti nu au avut loc de străini

Fabricile româneşti se luptă pentru modernizarea...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

24.01.2015, 13:48 2255

Electroputere VFU Craiova, parte a grupului Grampet controlat de Gruia Stoica, şi Astra Arad, deţinută de Valer Blidar, au anunţat în această săptămână că participă în consorţiu la licitaţia de 200 de milioane de euro pentru modernizarea garniturilor de metrou din Budapesta.

Astfel, după ce compania deţinută de Valer Blidar n-a avut loc printre străini la ultima licitaţie pentru construcţia de metrouri pentru subteranul bucureştean din cauza unor condiţii puse de Metrorex care elimină din start companiile româneşti, acesta s-a asociat cu o altă companie românească pentru a „pune amprenta” pe metroul vecinilor de la nord-vest. Omul de afaceri român spunea recent că principalul obiectiv al anului 2015 este câştigarea de noi contracte în străinătate “pentru că în România nu se poate“.

Metroul din Budapesta are patru linii, la fel ca cel din Bucureşti. Cea de-a patra linie de metrou a fost deschisă la Budapesta anul trecut în prezenţa premierului Viktor Orban. Această nouă linie, cu o lungime de 7,4 kilometri şi zece staţii, a fost construită în opt ani, potrivit Daily News Hungary. Magistrala 4 a fost proiectată în anii 1970, însă construcţia a început în 2004 şi a fost terminată, după mai multe amânări, în martie 2014.

Lungimea reţelei de metrou din Bucureşti se întinde pe circa 69 de kilometri distribuiţi pe patru linii magistrale şi 51 de staţii.Comparativ, lungimea reţelei de metrou din Budapesta este de circa 40 de kilometri.

 În competiţie pentru modernizarea metroului din  Budapesta se mai află alţi şase participanţi, dintre care producătorul francez Alstom, producătorul ceh Skoda şi companii din Rusia şi Ungaria.

 Compania Metrorex, ce admi­nis­trează transportul subteran din Capitală,  a cumpărat în ultimii 15 ani 44 de trenuri de la suedezii de la Bombardier şi 16 de la spaniolii de la CAF, pe care a plătit în total circa 400 de milioane de euro, astfel că mare parte din trenurile de generaţie veche IVA, produse la Arad, vor fi scoase din exploatare. în timp ce metrourile din subteranul bucureştean sunt de fabricaţie străină, fabricile din România de vagoane duc lipsă de comenzi interne. Ultimul tren de metrou produs în România a ieşit de pe linia de fabricaţie în 1992. 

 Metrorex a anunţat în noiembrie că va cumpăra cu 47 de milioane de euro încă 8 trenuri de metrou de la spaniolii de la CAF, de la care a achiziţionat până acum 16 trenuri de metrou în urma acordului din 2011.

Omul de afaceri Valer Blidar, care deţine fabrica Astra Vagoane Călători din Arad, desprinsă din fosta între­prindere de Vagoane Arad, care a produs primele garnituri pentru metroul bucureştean, spunea că poate produce trenuri de metrou la Arad şi poate oferi şi mentenanţă, însă din cauza lipsei de cerere pe piaţa internă nu a putut demara producţia.

Blidar este unul dintre puţinii români care deţin fabrici construite în pe­rioada industrializării masive a Ro­mâniei din anii ’70 - ’80. În 2013, toa­tă producţia de vagoane a omului de afa­ceri a mers la export.

 Electroputere VFU Craiova, parte din grupul Grampet,  a anunţat anterior că va produce 360 de locomotive în următorii zece ani în parteneriat cu Caterpillar Inc, cel mai mare producător de motoare din SUA. Locomotivele vor fi vândute în străinătate.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO