ZF 24

Facebook cumpără cu 19 mld. $ WhatsApp, o aplicaţie care înlocuieşte SMS-urile. Ironia momentului este că cel care a inventat WhatsApp-ul este de origine ucraineană. Aplicaţia este inspirată din metodele de evitare a serviciilor secrete comuniste

Ucrainianul Jan Koum, co-fondator şi CEO al WhatsApp/ Foto: AFP/Mediafax foto

Mark Zuckerberg

Autor: Adrian Seceleanu

20.02.2014, 05:59 7080

Compania americană Facebook, cea mai mare reţea socială din lume, a semnat un acord pentru achiziţia cu 19 miliarde de dolari a WhatsApp, compania cu 55 de angajaţi care a lansat o aplicaţie pentru smartphone-uri care le permite utilizatorilor să-şi transmită mesaje prin internet evitând costurile impuse de operatori pentru SMS-uri, o tranzacţie fabuloasă chiar şi judecată după standardele Sillicon Valley, şi care dă aripi evaluărilor considerate şi aşa uriaşe obţinute de alte start-up-uri din industria tehnologiei, scrie Wall Street Journal.

”Delirul” achiziţiei de start-up-uri de tehnologie a atins noi culmi miercuri, când Facebook a anunţat că a agreat să cumpere cu 19 miliarde de dolari WhatsApp, o aplicaţie de mesagerie online, despre care nu se ştie exact câte venituri generează, a scris la rândul său New York Times.

Tranzacţia vine după ce WhatsApp a avut într-adevăr un parcurs spectaculos: înfiinţată în anul 2009 de un ucrainean – Jan Koum şi un american – Brian Acton – compania a ajuns la o bază de 450 de milioane de utilizatori, mai mare decât cea a Twitter – mai repede decât orice altă companie online în istorie. Popularitatea aplicaţiei a crescut inclusiv pe pieţe precum cea din România, unde WhatsApp a devenit o aplicaţie comună pentru comunicare inclusiv în zona de business, în condiţiile în care este uşor de folosit şi oferă capabilităţi de comunicare mai mari decât tradiţionalele SMS-uri. WhatsApp a crescut de altfel şi pe fondul reacţiei târzii a operatorilor de telefonie mobilă, care au început să lanseze alternative la aplicaţia care le ”fura” banii din SMS-uri, însă fără a ajunge până acum la aceeaşi popularitate.

Tranzacţia este cea mai mare din industria internet de la fuziunea de 124 de miliarde de dolari a Time Warner cu AOL în anul 2001, notează Bloomberg. De asemenea, aceasta este cea mai mare tranzacţie cu un start-up tehnologic din ultimii ani, peste tranzacţia Facebook – Instagram (1 mld. $) sau Microsoft – Skype (8,5 mld. $). Achiziţia WhatsApp este o lovitură şi pentru puternicul fond de investiţii Sequoia Capital, singurul care a finanţat creşterea companiei: pachetul de acţiuni cumpărat cu 60 de milioane de dolari valorează acum circa 3 miliarde de dolari, notează Wall Street Journal.

Reţeaua socială condusă de Mark Zuckerberg va plăti 4 miliarde de dolari cash pe WhatsApp şi alte 12 miliarde de dolari în acţiuni. Tranzacţia ajunge însă la o valoare totală de 19 miliarde de dolari în condiţiile în care angajaţii şi fondatorii WhatsApp vor primi în plus şi acţiuni în valoare de trei miliarde de dolari, pe care le vor putea vinde în următorii ani.

Facebook va plăti practic 40 de dolari pe fiecare utilizator de WhatsApp – un preţ care arată cât de departe este gata să meargă Mark Zuckerberg pentru a-şi apăra poziţia de reţea socială dominantă, scrie New York Times.

Potrivit Forbes Jan Koum deţinea 45% din companie. Anul trecut WhatsApp a avut venituri minuscule, de doar 20 de milioane de dolari, conform aceleiaşi surse. WhatsApp are venituri foarte mici, notează şi New York Times fără a avansa o cifră. Serviciul WhatsApp costă 0,99 de dolari pe an, iar primul an de utilizare este gratuit. Compania a refuzat cu încăpăţânare să afişeze reclame. Publicitatea ne face să cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie şi de aceea ne angajăm în posturi pe care le urâm - pentru a ni le permite, susţin fondatorii WhatsApp citând un personaj din filmul Fight Club. ”Publicitatea nu este doar o întrerupere a esteticii, o insultă adusă inteligenţei şi o întrerupere a gândurilor ... O companie care vinde reclamă petrece mult timp pentru a colecta mai bine mai multe date despre utilizatorii săi .. Când reclamele intră în scenă voi, utilizatorii, sunteţi produsul”, potrivit mesajelor publicate pe pagina web a companiei.

WhatsApp funcţionează pe toate platformele software mobile importante şi nu păstrează copii ale mesajelor transmise între utilizatori pentru a păstra confidenţialitatea convorbirilor - o facilitate considerată importantă de Jan Koum, care a crescut în Ucraina comunistă. ”Experienţele din copilărie l-au făcut să aprecieze o comunicare care nu era monitorizată sau interceptată. Este categoric un mod de abordare diferit pentru o aplicaţie, inspirat de experienţa lui Jan, care a copilărit într-o ţară comunistă cu servicii secrete ale poliţiei”, a scris Jim Goetz, unul dintre partenerii Sequoia. 

Koum a emigrat în SUA la vârsta de 16 ani iar necesitatea de a comunica cu rudele rămase în Europa a fost unul dintre motivele care l-a determinat să lucreze la această aplicaţie, a adăugat el.

WhatsApp va continua să funcţioneze independent şi îşi va păstra brandul, potrivit Facebook.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO