ZF 24

Google Bucharest SRL a declarat anul trecut venituri de 2,5 mil. euro, dar agenţiile de publicitate estimează venituri de 15,3 mil. euro

Autor: Adrian Seceleanu

23.06.2013, 19:45 1381

Google Bucharest SRL a declarat anul trecut afaceri de 2,5 mil. euro la Registrul Comerţului, în timp ce veniturile companiei sunt estimate de agenţia Initiative Media la 15,3 mil. euro.

Google Bucharest SRL, companie deţinută integral de gigantul american care domină piaţa globală de publicitate online, a raportat anul trecut la Registrul Comerţului o cifră de afaceri netă de 11,2 mil. lei (2,5 mil. euro) chiar dacă veniturile firmei de la clienţi din România s-ar fi apropiat, conform unei raport al agenţiei Initiative Media - parte a grupului Lowe - de suma de 16 milioane de euro.

Potrivit datelor depuse la Registrul Comerţului, Google Bucharest SRL a avut anul trecut în medie un număr de opt angajaţi şi un profit net de 594.414 lei - aproximativ 134.000 de euro.

Diferenţa dintre veniturile raportate de Google Bucharest SRL şi estimarea privind încasările companiei de la clienţii care îşi fac publicitate prin platforma Google Adwords este generată de faptul că firma americană emite facturile pentru serviciile prestate către clienţi din România prin filiala din Irlanda, ţară în care beneficiază de un nivel al taxării favorabil. Google utilizează subsidiara sa din Irlanda pentru operaţiunile din ţările europene - inclusiv Marea Britanie - pentru a-şi reduce nivelul taxelor plătite către autorităţi.

În contextul în care ţări precum Marea Britanie investighează dacă aceste metode de optimizare fiscală utilizate de Google nu sunt de fapt o formă de evaziune fiscală pentru a mări nivelul taxării, ce ar putea face România pentru a mări taxele aplicate pe veniturile Google? S-ar putea impozita suplimentar aceste venituri? Legislaţia internaţională, respectiv convenţiile privind evitarea dublei impuneri nu permit României să taxeze Google pentru aceste venituri (estimate) câtă vreme firma nu realizează o serie de operaţiuni pe plan local, ci le livrează din Irlanda, a explicat pentru ZF consultantul fiscal Emilian Duca, managing director al companiei Tax & Business Solutions.

Convenţiile internaţionale privind evitarea dublei impuneri (impozitări) a companiilor, stabilite în anii ’50, au stabilit că un stat are dreptul de a impozita veniturile unei companii atunci când aceasta are un sediu permanent şi o formă de organizare, echipamentele necesare desfăşurării activităţii, potrivit lui Duca.

„Legislaţia, convenţiile privind evitarea dublei impuneri nu au luat în considerare apariţia acestui gen de afaceri, precum Google sau Amazon. De când a apărut tehnologia nouă definiţia aceasta a sediului permanent nu se mai potriveşte.“

Legislaţia actuală permite unei companii internaţionale, aşa cum este Google, să aibă un birou în România şi să nu îi fie recunoscute venituri, să nu îi fie impozitate venituri, adaugă Duca.

„Practic activitatea acestor birouri este similară cu cea a reprezentanţelor - care desfăşoară activităţi de marketing pe plan local, culeg informaţii, organizează un eveniment, dar nu realizează direct vânzări. Cutuma internaţională este astfel: câtă vreme un salariat nu are autoritatea de a semna contracte sau de a vinde nu poţi să emiţi decizii de impunere. E vorba de reguli de drept internaţional, de convenţii de evitare a dublei impuneri, sunt cutume la nivel interna­ţional. Nu poţi să vii să spui - noi, România, nu mai respectăm regulile.“

Definiţia sediului permanent al unei companii, care nu este adaptată la condiţiile actuale de pe piaţă şi la nivelul de dezvoltare al noilor giganţi din industria onlline - permite pe de altă parte şi existenţa unor situaţii precum cea din Marea Britanie, unde - deşi este evident că angajaţii Google lucrează pentru realizarea contractelor de publicitate, facturile sunt emise tot în Irlanda.

„Situaţia din Marea Britanie pare diferită pentru că acolo angajaţii Google susţi­neau practic activitatea de vânzări a companiei, doar că nu îşi puneau semnătura pe contracte.“

De ce nu investighează şi autorităţile fiscale din România mai atent situaţia unor companii precum Google? Situaţia este explicată pe de o parte de cadrul legislativ internaţional, iar pe de alta de valoarea redusă a pieţei de publicitate online din România şi de resursele pe care le are la dispoziţie Fiscul, afirmă consultantul citat.

Şi în Polonia Google este acuzată de evitarea declarării veniturilor reale.

Astfel, conform unei relatări anterioare a ziarului polonez Gazeta Wyborcza, gigan­ţii americani din IT Google şi Apple sunt acuzaţi că evită plata impozitului pe profit şi în Polonia, economisind milioane de euro pe an, conform Warsaw Business Journal.

Cele două companii americane evită plata taxelor şi impozitelor în Polonia prin înfiinţarea unor subsidiare în ţări în care taxele sunt mai mici. Spre exemplu, în Irlanda impozitul pe profit este de 12,5%, faţă de taxa de 19% pe care companiile din Polonia sunt obligate să o plătească statului.

În ceea ce priveşte Google, veniturile din publicitate ale companiei de la societăţile şi persoanele fizice din Polonia sunt evaluate la aproximativ 700 milioane zloţi (165 mil. euro). Însă cea mai mare parte a veniturilor celor două companii sunt transferate subsidiarelor din ţările considerate paradisuri fiscale, Apple şi Google plătind astfel taxe şi impozite de doar câteva sute de mii de euro pe an în Polonia, cu mult mai puţin decât ar trebui.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 24.06.2013

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO