ZF 24

Gruia Stoica, Călin Mitică şi americanii de la OmniTrax, în cursa pentru CFR Marfă

Mediafax

Autor: Mirabela Tiron

08.05.2013, 20:34 1466

Americanii de la OmniTrax, Grup Feroviar Român (GFR), controlat de Gruia Stoica, şi asocierea formată din Trans­­­­feroviar Grup, deţinut de omul de afaceri Călin Mitică şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au înscris în cursa pentru cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă.

Ieri a fost ultima zi când s-au putut depune documentele de participare la privatizare, iar astăzi se vor deschide ofertele. Transporturile au scos la vânzare 51% din CFR Marfă, licitaţia urmând să pornească de la un preţ de 798,05 mil. lei (180 mil. euro). În 2011, CFR Marfă avea afaceri de 261 mil. euro şi pierderi de 22 mil. euro. Compania este evaluată la 360 mil. euro, ceea ce înseamnă dublul pre­ţu­lui la fier vechi al celor 39.0000 de vagoane şi 900 de locomotive.

Gruia Stoica este un om de afaceri din localitatea Toflea, judeţul Galaţi, care a dus firma GFR la afaceri de 176 mil. euro în 2011 şi profit de 6,5 mil. euro, uneori şi pe baza unor contracte cu firme de stat pe care CFR Marfă le-a pierdut în mod inexplicabil. Transferoviar Grup a avut o cifră de afaceri de 20 mil. euro, un profit de 3 mil. euro în 2011 şi o cotă de piaţă de sub 3%. Călin Mitică, acţionarul Transfe­ro­viar Grup, este din localitatea Făurei, judeţul Brăila. Şi Gruia Stoica şi Călin Mitică au reuşit să dezvolte companii cu afaceri de milioane de euro şi din „seva“ Căilor Ferate Române, ajungând să fie competitori puternici ai CFR Marfă.

GFR Marfă a reuşit între timp să devină un grup internaţional, ambiţia lui Gruia Stoica fiind de a lega Europa de Vest de India şi China printr-un coridor feroviar în care România să joace un rol central. Este astfel printre puţinele companii româneşti cu active în străinătate. Nu este clar dacă un eventual câştig al GFR va primi avizul Concurenţei, având în vedere că CFR Mar­fă a avut o cotă de piaţă de 49%, iar GFR Mar­fă de 33% în 2011.

OmniTrax susţine pe site-ul său că este unul dintre cei mai mari jucători de administrare de transport feroviar de marfă din SUA. Conform unor surse apropiate licitaţiei, reprezentantul OmniTrax în România este Philip Bloom, un om de afaceri american implicat în multe privatizări în România în urmă cu 10 ani. El a fost asociat într-o firmă de consultanţă cu Bogdan Baltazar. Bloom a fost condamnat în SUA pentru corupţie, spălare de bani şi fraudă, într-un caz legat de contracte de construcţie în Irak.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO