ZF 24

Grupul Cosmote - Romtelecom analizează externalizarea centrelor de comandă ale reţelelor şi a personalului aferent

Grupul Cosmote - Romtelecom analizează externalizarea...

Autor: Adrian Seceleanu

03.04.2014, 00:07 2616

Grupul de companii Cosmote / Romtelecom, cu afaceri de aproape 1,1 miliarde de euro anul trecut, analizează externalizarea centrelor de comandă ale celor două reţele (Network Operation Centre - NOC) către un furnizor internaţional de echipamente şi servicii pentru operatori care să aibă prezenţă locală (precum Alcatel Lucent, Ericsson sau Huawei), care ar urma să preia şi personalul aferent, în acest moment fiind stabilită o listă scurtă de furnizori cu care se poartă discuţii în acest sens, au declarat pentru ZF mai multe surse de pe piaţa de telecom.

“Este un proces important pentru cele două companii, care vizează externalizarea NOC-urilor. Contractul prevede şi preluarea de către câştigător a angajaţilor Cosmote şi Romtelecom, respectiv câteva sute de angajaţi. Este un proiect mare, nu este vorba doar de 100 de oameni”, a declarat pentru ZF o sursă de pe piaţa de comunicaţii. Conform unei surse, contractul ar putea viza peste 500 de oameni de la cele două companii.

Grupul Cosmote / Romtelecom a invitat iniţial la discuţii toţi furnizorii mari de echipamente şi servicii de pe piaţa locală, dar nu a luat încă o decizie în legătură cu câştigătorul procedurii, potrivit informaţiilor ZF. Grupul de operatori deţinut indirect de Deutsche Telekom ar fi stabilit totuşi o listă scurtă de furnizori, conform informaţiilor de pe piaţa de comunicaţii.

Oficialii Cosmote şi Romtelecom: Analizăm numeroase iniţiative de eficientizare a costurilor, printre care şi cel de servicii administrate

Contactaţi de ZF, oficialii Cosmote şi Romtelecom au confirmat indirect că analizează o asemenea posibilitate de a externaliza unele servicii tehnice, fără a oferi detalii şi fără a confirma că este vorba de centrele de coordonare a reţelelor din ambele companii.

“Pentru a dezvolta organizaţiile în direcţia corespunzătoare, numeroase iniţiative, printre care modelul Managed Services, sunt analizate şi implementate. Acest model oferă, deopotrivă, eficientizarea costurilor şi o capacitate de specializare sporită. De asemenea, un astfel de proiect ar aduce pentru angajaţii noştri o serie de beneficii, cum ar fi expertiză tehnică superioară, dezvoltare profesională, precum şi oportunităţi de carieră locale şi internaţionale. Decizia de a adopta un astfel de model va fi luată în urmă unei analize atente a tuturor aspectelor şi va fi comunicată la momentul corespunzător”, au declarat oficialii grupului.

“Romtelecom şi Cosmote România sunt în permanenţă preocupate de îmbunătăţirea performanţei operaţionale, pentru a oferi clienţilor produse şi servicii de cea mai bună calitate şi angajaţilor un loc de muncă stabil, răspunzând în acelaşi timp şi obiectivelor acţionarilor. Cele două companii îşi adaptează constant strategiile, pentru a fi flexibile şi a-şi spori viteza de reacţie la condiţiile pieţei”, au adăugat reprezentanţii Cosmote şi Romtelecom.

Cele două companii sunt gata să facă acest pas în contextul în care reducerea tarifelor de interconectare şi investiţiile necesare în reţeaua fixă şi mobilă (4G în special), combinate cu presiunea concurenţială ridicată pun presiune pe marja de profit operaţional, indicatorul de business a cărui evoluţie este în mod primordial urmărită de gigantul german Deutsche Telekom. “Cei doi operatori vor să reducă cheltuielile operaţionale (OPEX-ul), pentru că au presiune ridicată pe profitul operaţional (EBITDA)”, punctează o sursă de pe piaţa de comunicaţii.

Romtelecom a avut venituri de 163 mil. euro în trim. 4, mai mari cu aproape 9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, însă la nivelul întregului an încasările au fost de 609,5 mil. euro, în scădere cu 1,6%.
Profitul operaţional înainte de dobânzi, taxe, deprecieri şi amortizări (EBITDA) a fost de 46 mil. euro în trim. 4 (mai mare cu 13%) şi de 147,7 mil. euro la nivelul întregului an (o scădere de 11,1%). Profitul operaţional înainte de dobânzi şi taxe (EBIT) a fost în 2013 de 8,4 mil. euro.

Cosmote, al treilea jucător de pe piaţa de telefonie mobilă, şi-a mărit baza de abonaţi cu peste 1%, la aproximativ 1,6 milioane de utilizatori, în timp ce venitul mediu pe utilizator a avansat cu 2%.
Veniturile operatorului au crescut în trim. 4 cu 8,1% la 123 mil. euro, iar la nivelul întregului an au fost de 458,5 mil. euro, în scădere cu 0,9%. Profitul operaţional pro forma înainte de dobânzi, taxe, deprecieri şi amortizări (EBITDA) a fost de 31,5 mil. euro în trim. 4 (mai mare cu 4%) şi de 119 mil. euro în întreg anul 2013 (mai mic cu aproape 1%).

Iniţiative de reducere a costurilor şi la giganţii din mobil

Discuţiile privind externalizarea de către Romtelecom şi Cosmote a unor noi activităţi tehnice au loc în contextul în care Orange şi Vodafone, cei mai mari jucători de pe piaţa locală de telefonie mobilă, au făcut anul trecut un pas istoric pentru industria locală: semnarea unui acord de cooperare în dezvoltarea reţelelor de comunicaţii fixe şi mobile, pentru a-şi reduce costurile şi a-şi conserva marjele de profit, operaţiune desfăşurată prin intermediul unei companii nou înfiinţate, denumite Ovidiu Telecommunications. Grupul Cosmote Romtelecom şi-a exprimat interesul de a fi parte în acest acord, însă până în acest moment nu există date privind intrarea celor două companii în acest proiect, alături de Orange şi Vodafone. Acordul dintre Orange şi Vodafone prevede dezvoltarea în comun a reţelelor pe o perioadă de 16 ani, perioadă în care operatorii ar putea obţine economii de zeci de milioane de euro, potrivit estimărilor de pe piaţă.

Citiţi pe ZF Corporate despre:

- primul mare contract de externalizare din comunicaţii din România, semnat în 2009

- Vodafone - Huawei, al doilea contract gigant de outsourcing din comunicaţii din România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO