ZF 24

GSK trimite anual 200 de medici la congrese internaţionale. Celelalte firme de medicamente ţin secrete numărul şi sumele cheltuite

Autor: Ioana David

27.08.2013, 18:48 2508

GlaxoSmithKline (GSK), companie aflată pe locul şase în topul celor mai mari jucători din in­dus­tria locală de medica­men­te, a sponsorizat anul trecut partici­parea a 211 medici români la 40 de congrese internaţionale, aceasta fi­ind prima companie ce face publice ast­fel de date. GSK nu a precizat cât a chel­tuit cu aceste sponsorizări.

O altă firmă din top 10, care nu a do­rit însă să-i fie precizat numele, a spus că a sponsorizat doi medici rezi­denţi pentru participarea la două con­grese internaţionale, ca parte a unui pro­iect mai vechi. Sumele cheltuite au fost de aproximativ 2.500 de euro.

Terapia Ranbaxy a spus că nu sponsorizează participarea medicilor la congrese internaţionale.

Nicio altă companie din top 10 nu a dorit să precizeze câţi medici a trimis la congrese în afara ţării în 2012 şi sumele cheltuite. GSK are o cotă de piaţă de aproape 5%. Dacă se consideră că GSK trimite 5% din numărul total de medici din România la congrese în afara ţării, rezultă că în total firmele de medicamente sponsorizează peste 4.000 de medici anual.

Sute de congrese internaţionale sunt organizate anual în lume. Spre exem­plu, al 6-lea Congres Mondial de Chirurgie Pediatrică s-a ţinut la Cape Town (Africa de Sud) în februarie, urmă­torul urmând să aibă loc în 2017 la Istan­bul (Turcia). Al 15-lea Congres Mon­dial de Cancer Gastrointestinal a avut loc la Barcelona (Spania) în iulie. Anul viitor va avea loc la Melbourne (Aus­tralia) Congresul Mondial de Cancer.

În Româna, discuţiile despre parti­ci­parea medicilor la congrese interna­ţio­nale au apărut în 2009, în cazul gripei porcine, când 21 de medici care au participat la un congres de diabet în Mexic au fost testaţi la întoarcerea în ţară pentru a vedea dacă au virusul.

În România cheltuielile statului cu medicamentele au crescut cu 150% în intervalul 2006 – 2012 până la 6,76 mld. lei (1,5 mld. euro).
 

De ce sponsorizează companiile farmaceutice participarea medicilor la congrese în afara ţării

Reprezentanţii GSK România spun că din cauza constrângerilor buge­tare, într-o ţară ca România, care are o situaţie dificilă din punctul de ve­dere al alocării de resurse, instituţiile nu îşi permit să finanţeze participarea medicilor la congrese, dar că aceste con­grese sunt importante pentru edu­ca­ţia medicilor şi pentru schimbul de ex­perienţă. Compania a mai spus că din aprilie anul trecut a implementat un mod de lucru diferit pentru a eli­mina conflictul de interese, astfel că spon­sorizează medici pe baza unei apli­caţii trimise pe site-ul propriu, care apoi este evaluată de către o comisie. Reprezentanţii GSK au mai spus că apli­caţiile sunt gestionate de către de­par­tamentul medical şi că depar­tamentul comercial nu este implicat.
 

De ce sunt importante congresele medicale

„Este foarte important să mergi la congrese internaţionale pentru că iei legă­tura cu oameni care mai fac cerce­tare în lumea asta. Înveţi multe lucruri la care altfel ar fi greu să ajungi. Toate in­formaţiile de la congres sunt apoi publicate, însă ajungi să plăteşti şi

100 de euro ca să ai acces la un articol. Pentru profesori este cu atât mai important să ajungă la congrese, pentru că aici se discută toate noutăţile şi ar fi jenant ca dacă nu participă să fie cineva mai tânăr care ştie lucrurile acestea“, spune un medic rezident din Bucureşti care până acum nu a participat la niciun congres internaţional sponsori­zat de către o companie farma.

El afirmă că de obicei medicii mai vechi, liderii de opinie, sunt cei sponsorizaţi.

Medicul spune că în lipsa unor astfel de sponsorizări, cheltuielile sunt foarte mari. Spre exemplu, la un con­gres de pediatrie care se ţine în această toamnă la Lyon (Franţa) doar taxa de parti­cipare este de 200 de euro, la care se adaugă şi cheltuielile de transport, cazare şi masă.

Vasile Astărăstoae, preşedintele Colegiului Medicilor din România (CMR), spune că la nivelul instituţiei nu există o situaţie centralizată cu pri­vire la numărul de medici care au fost sponsorizaţi pentru a participa la congrese internaţionale.

„Cel mai bine ar fi să se constituie un fond centralizat, iar fiecare com­pa­nie să verse sumele de bani (pe care le-ar folosi pentru sponsorizări – n.red.), care să fie gestionate de reprezentanţi ai Colegiului Medicilor şi ai compani­ilor farmaceutice. În acest fel ar bene­fi­cia toată lumea, nu doar liderii de opi­nie“, a spus Astărăstoae. El a adăugat că „toată lumea a fost de acord cu pro­pu­nerea, dar că au apărut dificultăţi când s-a dorit ca proiectul să fie pus în practică“.
 

Fundeni vrea să publice pe site sponsorizările medicilor

Carmen Orban, managerul Institu­tu­lui Clinic Fundeni, spune că la nivelul insti­tuţiei se adună aceste informaţii pen­tru a le face publice pe site-ul pro­priu. Orban a explicat că sunt unele companii farmaceutice care soli­ci­tă acordul conducerii spitalului pen­tru a sponsoriza participarea medicilor la congrese internaţionale, dar nu toate fac acest lucru. „Nu există deocamdată o însumare a acestor participări“, a spus Carmen Orban.

Ea a precizat că pe lângă concediul de odihnă medicii au anual zece zile de concediu pentru pregătire profesională.

„Din salariu medicii nu îşi pot per­mi­te să plătească participarea la con­grese internaţionale“, a mai spus Orban.

O altă opţiune ar fi ca Ministerul Sănătăţii sau Casa Naţională de Asigu­rări de Sănătate (CNAS) să sponso­rize­ze participarea medicilor la congre­se. Ministerul nu a răspuns la între­bările ZF până la închiderea ediţiei.

Pe de altă parte, reprezentanţii CNAS au spus că instituţia „nu este implicată în sponsorizarea medicilor pentru participarea la congrese, în regle­mentarea relaţiei dintre medici şi companiile farmaceutice în legătură cu participarea la congrese internaţionale şi nu deţine informaţii referitoare la sponsorizările medicilor de către companiile farmaceutice.“

„Conform actelor normative care regle­mentează activitatea CNAS şi a caselor de asigurări de sănătate teri­toriale, relaţiile dintre casele de asigurări şi medici sunt relaţii contractuale de furnizare a serviciilor medicale pen­tru asiguraţii sistemului de asigurări de sănătate“, se arată într-un răspuns semnat de biroul de presă.
 

Din 2016, companiile vor face publice sumele cheltuite pentru congresele medicilor

Producătorii de medicamente grupaţi în ARPIM (Asociaţia Română a Producătorilor Internaţionali de Medicamente) vor fi obligaţi să facă pu­blice sumele cheltuite cu sponso­rizarea medicilor de anul viitor.

Oana-Martha Igrişan, director de comu­nicare al ARPIM, spune că pri­me­le informaţii vor fi publice abia în 2016 (după centralizarea acestora), iar în prezent aceste date nu sunt centralizate.

„În România, subfinanţarea siste­mu­lui sanitar se reflectă şi la nivelul salarizării cadrelor medicale, iar aceasta este una din cauzele majore pentru care medicii au un acces re­strâns la manuale şi tratate de speciali­tate, la studii despre medicamente noi sau la congrese medicale în cadrul cărora se mediatizează desco­peririle ştiinţifice importan­te. Companiile farmaceu­tice încearcă să acopere acest deficit de informaţii (...)“, a spus Igrişan.

Pe site-ul instituţiei sunt însă disponibile informaţii legate de sponsorizările acordate asociaţi­ilor de pacienţi, datele fiind centrali­za­te pentru fiecare din anii 2010 – 2011 – 2012. În total, companiile din ARPIM au cheltuit 650.000 de euro anul trecut pentru sponsorizarea asociaţiilor de pacienţi.
 

Ce se întâmplă în China

Unii angajaţi ai GSK din China ar fi organizat o excursie de trei zile în care toate cheltuielile au fost acoperite de companie pentru un grup de 30 de doctori, într-o destinaţie de top din China, scopul fiind de a-i determina să înceapă prescrierea unui medicament al companiei, scrie Wall Street Journal. În cazul altor excursii, locurile alese ar fi fost mult mai îndepărate, precum Budapesta sau Grecia.

Autorităţile din China inves­ti­ghează aceste practici, iar datele arată că astfel de practici au contribuit la creşterea cheltuielilor cu medica­men­tele. China, ca de altfel şi alte state, se confruntă cu problema numărului re­dus de medici, însă pentru com­paniile de medicamente mai puţini medici în­seamnă o putere mai mare pentru a influenţa un număr mai mare de pa­cienţi, potrivit Wall Street Journal. Medicii influenţi erau targetaţi indivi­dual şi erau identificaţi în special prin intermediul evenimentelor. Odată ce relaţia se „cimenta“, angajaţii Glaxo încheiau deal-uri şi ofereau plăţi în schimbul prescrierii de medicamente. Existau chiar şi foi Excel completate de medici care centralizau date despre afecţiunile pacienţilor şi despre medi­ca­men­tele şi dozele prescrise.

Pascal Prigent, directorul general al GSK România, spune că nu are cunoştinţă că astfel de practici ar fi avut loc în România, compania având unele dintre cele mai stricte proceduri de conformitate din acest domeniu.

„Deşi avem un sistem foarte strict, menit să detecteze orice încălcare a codului de conduită, la nivel global suntem o companie cu 99.000 de angajaţi şi, din nefericire, pot apărea situaţii, cum s-a întâmplat în China, unde se pare că anumiţi angajaţi ai GSK China, care cunosc sistemele noastre foarte bine, ar fi acţionat în afara proceselor şi reglementările noastre (…) Toleranţa noastră este zero pentru orice comportament de această natură“, a spus Prigent.

Şeful GSK România a mai spus că regulile în cadrul companiei sunt aceleaşi peste tot în lume. Verificarea acestora se face atât prin intermediul unui departament intern, format din oameni din echipa locală din Bucureşti (care s-a despins din departamentul de legal şi este de sine stătător), urmează un audit internaţional, iar a treia etapă o reprezintă un audit in­ter­na­ţio­nal, for­mat din auditori independenţi.

Şi alte companii precum Sanofi sau Eli Lilly sunt vizate de autorităţile din China.

În România, reprezentanţii Sanofi nu au făcut niciun comentariu până la închiderea ediţiei, iar reprezentanţii Eli Lilly nu au putut fi contactaţi.

 

Ce spune codul etic al ARPIM

► Sponsorizarea unui eveniment şi/sau a participării la un eveniment a oricărui profesionist din domeniul sanitar este o informaţie publică; reuniunile sponsorizate de către un membru sau de către membri ai ARPIM trebuie precizate ca atare în toate publicaţiile legate de reuniuni şi în orice volume publicate ale lucrărilor reuniunii. Declaraţia de sponsorizare trebuie să fie suficient de vizibilă pentru a asigura faptul că cititorii au luat cunoştinţă de ea de la început.

► Membrul ARPIM are obligaţia să notifice grupul de etică al ARPIM asupra lor (congreselor internaţionale – n.red.), anterior derulării evenimentelor.

► Nu este permisă organizarea de evenimente (inclusiv cazarea profesioniştilor din domeniul sanitar) la hoteluri de cinci stele pentru evenimente organizate de către membrii ARPIM.

► Călătoria cu avionul (atât locală, cât şi internaţională) se face doar la clasa economică.

► Pentru mesele în afara ţării limita maximă de

cheltuieli este de 150 de euro pe zi pentru prânz plus cină.

► Este interzisă cazarea la hotelurile de cinci stele.

► Membrii ARPIM vor evita utilizarea locaţiilor renumite pentru facilităţile lor de divertisment, sportive sau pentru „extravaganţa“ lor.


Salariile medicilor între 800 şi 73.000 de lei pe lună

Un medic pediatru rezident câştigă la stat 800 de lei plus bonuri de masă şi sporuri în anumite spitale (de TBC, boli infecţioase şi altele), iar în unele cazuri bonusurile pot ajunge la 100%, adică în total 1.500-1.600 de lei.

Salariul de bază al unui medic primar din sistemul public este de 1.800 de lei, potrivit Mediafax.

Discrepanţa de venituri între medicii care intră în sistem şi cei cu vechime este extrem de mare.

La vârful ierarhiei însă, medicii renumiţi, care lucrează atât în sistemul public cât şi la privat, pot ajunge să încaseze şi 73.000 de lei (16.000 de euro) pe lună, oficial.

Companiile farmaceutice pot să sponsorizeze şi cu 20.000 de euro anual un medic considerat de elită, pentru participări la congrese, pentru activităţi de educaţie şi cercetare.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.08.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO