ZF 24

Guvernul îşi asumă prin proiectul de buget subperformanţa încasărilor din TVA şi, implicit, neputinţa de a lupta împotriva evaziunii fiscale

Guvernul a adoptat la jumătatea lunii noiembrie proiectul de buget pentru anul 2014, un† buget criticat pentru că se bazează pe o serie de noi taxe. Bugetul a fost aprobat de comisiile de specialitate din Parlament şi urmează să fie aprobat şi în plen. Foto: gov.ro

Guvernul a adoptat la jumătatea lunii noiembrie proiectul de buget pentru anul 2014, un† buget criticat pentru că se bazează pe o serie de noi taxe. Bugetul a fost aprobat de comisiile de specialitate din Parlament şi urmează să fie aprobat şi în plen. Foto: gov.ro

Autor: Claudia Medrega

02.12.2013, 19:54 576

Prin aceste estimări incluse în bugetul pentru anul viitor guvernul îşi asumă subperformanţa încasă­rilor din TVA şi, implicit, neputinţa de a lupta împotriva evaziunii fiscale.

În timp ce ritmul de creştere al încasărilor din TVA este sub ritmul anticipat pentru veniturile totale, pentru sumele colectate din impozitul pe profit şi din impozitul pe venit este estimată o creştere comparabilă cu cea a veniturilor totale, de 5,3% şi respectiv 5,1%. TVA aduce cei mai mulţi bani la bugetul de stat, fiind a doua resursă pentru bugetul general, după contribuţiile sociale.

Încasările din TVA ar urma să crească anul viitor cu doar 1,8 mld. lei faţă de nivelul estimat pentru anul 2013. Iar din măsurile fiscale aplicate în 2014 ar trebui să ajungă la buget un plus de 655,5 mil. lei la TVA, majorările de accize (ce implică majorări de preţuri) generând aceste încasări suplimentare din TVA.

Evaziunea fiscală a ajuns anul trecut la aproape 14% din PIB (circa 20 mld. euro), iar cea mai mare parte este generată la TVA, potrivit estimărilor Consiliului Fiscal.

„Estimările privind încasările din TVA în 2014 nu reflectă o îmbunătăţire semnificativă a colectării. Nu vedem încă eforturi foarte hotărâte în zona administraţiei fiscale pentru a lupta cu fenomenul evaziunii. Autorităţile fiscale ar trebui să se focalizeze pe zonele cu risc ridicat de evaziune fiscală. Când evaziunea fiscală la TVA este de aproape 50% din total obligaţii fiscale la TVA (cea mai mare din EU27), cred că problema este mai mult decât evidentă“, a comentat Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal.

El apreciază că nu este prudent să te bazezi ex-ante pe o îmbunătăţire a colec­tării, mai ales având în vedere experienţa anilor anteriori, în care îmbună­tă­ţirea colectării nu a fost una semnificativă, deşi autorităţile au avut întotdeauna acest deziderat.

Dată fiind experienţa anilor trecuţi, este greu să imaginezi un scenariu în care evaziunea fiscală scade semnificativ, deşi nivelul acesteia este unul foarte mare (în total aproape 14% din PIB, din care 8 puncte procentuale din PIB doar la TVA).

Aproximativ 60% din evaziunea fiscală totală este generată la TVA, în timp ce contribuţiile sociale contribuie cu circa 24% la evaziunea fiscală totală, în principal prin intermediul fenomenului de „muncă la negru“, respectiv salariaţi în economia subterană, potrivit Raportului anual al Consiliului Fiscal.

Evaziunea la TVA a atins un maxim de 9,6% din PIB în 2010 (nivel similar celui din 1996), iar în 2011-2012 s-a înregistrat o reducere până la 8,3% din PIB. În 2010, când a fost crescută cota legală de TVA de la 19% la 24%, evaziunea fiscală a crescut la 9,6% din PIB, de la 8% din PIB în 2009, potrivit datelor Consiliului Fiscal.


Cum au evoluat încasările din TVA

Anul trecut sumele colectate din TVA au ajuns la 50,5 mld. lei, în creştere cu 5,4% faţă de 2011, iar în primele zece luni din 2013 încasările din TVA înregistrau un avans de doar 4,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, la 42,6 mld. lei.

Pentru 2014 Finanţele se aşteaptă la venituri din TVA de 54,6 mld. lei, cu 3,4% peste nivelul estimat pentru 2013.

Creşterea programată a veniturilor din TVA este alimentată şi de impactul pozitiv generat de creşterea semnificativă a nivelului accizelor (TVA-ul se aplică şi la acciza). Dacă excludem acest impact, încasările din TVA sunt proiectate să evolueze în linie cu activitatea economică, păstrându-şi ponderea în PIB, a explicat Dumitru.

În cazul accizei suplimentare de 7 cenţi pe litrul de carburant care va fi aplicată în 2014 impactul este evaluat de guvern la Ă2,28 mld. lei, din care pe accize 1,84 mld. lei, iar pe TVA 0,44 mld. lei.

Prin schimbarea metodologiei de calcul al accizelor prin abandonarea practicii utilizării cursului de referinţă leu/euro de la 1 octombrie anunţat de Banca Centrală Europeană şi indexarea nivelului utilizat în 2013 cu rata inflaţiei medii la nivelul lunii septembrie 2013, guvernul estimează un impact de Ă1,1 mld. lei, din care 0,89 mld. lei pe accize şi 0,21 mld. lei pe TVA.

Din accize Finanţele se aşteaptă anul viitor la venituri de 24,1 mld. lei, cu 15,1% peste nivelul din 2013.

„Creşterea programată a încasărilor din accize reflectă doar majorările de taxe din 2014. Din păcate am rămas la stadiul la care pentru a creşte veniturile bugetare ne gândim la creşteri de taxe, menţinând astfel economia într-un cerc vicios“, apreciază şeful Consiliului Fiscal.

Comisiile de buget-finanţe au adoptat, vineri seară, cu 23 de voturi „pentru“, două voturi „împotrivă“ şi două abţineri, proiectul Legii bugetului de stat pe 2014, cu amendamente. Proiectul va fi dezbătut în plenul Parlamentului. Preşedintele Traian Băsescu a declarat săptămâna trecută că va returna Parlamentului proiectul bugetului de stat pe 2014 dacă nu se va renunţa la creşterea accizei la combustil, propusă de Guvern.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 03.12.2013

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO