ZF 24

În loc să se zbată ca să păstreze forţa de muncă în ţară, Bucureştiul cheltuieşte fondurile UE ca să-i înveţe pe români cum să se angajeze „afară“

Aurelia Cristea, ministrul delegat pentru dialog social, a spus că proiectul va fi implementat în ţările cu cei mai mulţi români plecaţi la muncă. Foto: Marius Dumbrăveanu

Aurelia Cristea, ministrul delegat pentru dialog social, a spus că proiectul va fi implementat în ţările cu cei mai mulţi români plecaţi la muncă. Foto: Marius Dumbrăveanu

Autor: Corina Mirea

11.05.2014, 15:40 506

Ministerul Muncii va cheltui peste 4 mil. de lei din bani europeni pentru a instala  22 de infochioşcuri în opt ţări de pe teritoriul UE având drept scop să le ofere românilor plecaţi să muncească în afara graniţelor informaţii despre procedurile de angajare legală din străinătate, drepturile de pensie sau recuperarea drepturilor salariale neplătite.

Pe lângă dezvoltarea reţelei de infochioşcuri, Ministerul Muncii (prin Direcţia de Dialog Social) va realiza şi un studiu care va arăta nevoile de informare ale românilor care au migrat, va organiza 16 evenimente de informare a acestora şi va instrui 100 de persoane (funcţionari publici sau personal contractual) care să le vorbească celor plecaţi la muncă în străinătate despre drepturile, dar şi obligaţiile pe care le au în ţările în care lucrează sau în care vor să se angajeze, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Ministerului Muncii.

Cât de justificată şi cât de eficentă este o astfel de acţiune derulată, mai ales că românii care lucrează în străinătate nu contribuie cu nimic la bugetul României, prin urmare bugetul de stat nu are nicio obligaţie faţă de aceştia. La lansarea programului, instituţia nu a menţionat câţi români lucrează legal sau nu în zonele în care vor fi instalate infochioşcurile (în Insulele Baleare, de exemplu) pentru a putea eventual fi apreciată utilitatea lor? „Personal, nu cred că impactul acestor infochioşcuri va fi relevant, pentru că nu văd de ce s-ar duce românii la un astfel de aparat să obţină informaţiile respective când acestea sunt disponibile pe unele site-uri ale instituţiilor publice. Cred că ar fi fost mai utilă o platformă care să le furnizeze informaţiile respective, însă trebuie văzut şi întregul buget alocat, defalcat pe paşii menţionaţi în proiect, şi impactul pe care se doreşte să îl aibă acesta“, este de părere Cosmin Drăgoi, managing partner al firmei de consultanţă pentru fonduri europene M27 România.

Valoarea totală a proiectului depăşeşte 4,7 mil. de lei (din care 720.000 de lei vor fi investiţi de Ministerul Muncii) şi presupune cheltuirea unei sume considerabile de bani europeni (în jur de 900.000 de euro) pentru furnizarea unor informaţii pe care românii care pleacă la muncă în străinătate ar trebui să le cunoască înainte de acceptarea unui job (de la firmele de recrutare şi de la angajatori, în cazul celor plecaţi cu forme legale sau de pe site-ul Comisiei Europene sau al ambasadelor, în cazul celor care lucrează la negru).

Pe de altă parte, Dan Barna, managing partner al Structural Consulting Group, spune că modul în care a fost gândit proiectul este corect, având în vedere că cei mai mulţi dintre românii plecaţi la muncă în străinătate şi care au nevoie de astfel de informaţii au un nivel de educaţie mediu sau scăzut şi este puţin probabil ca ei să aibă acces la o pagină de internet. În contextul acesta, eficienţa proiectului va sta în locurile în care vor fi amplasate infochioşcurile, în conţinutul informaţional oferit cetăţenilor, dar şi în tipul de resurse umane care vor fi folosite pentru a-l face cunoscut.

„Important este însă ca informaţiile respective să fie relevante, să nu fie doar două-trei numere de telefon, ci oamenii să poată lua o cerere pentru viză pe stick, spre exemplu, ca oamenii instruiţi să facă parte din comunitate şi ca aparatele să beneficieze de mentenanţă permanentă“, explică Dan Barna.

Infochioşcurile, cu ecrane de tip info-touch, vor fi amplasate în 22 de locaţii din principalele opt ţări de destinaţie a românilor care au plecat de-a lungul timpului să lucreze în străinătate (Spania, Italia, Marea Britanie, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda şi Cipru). Aurelia Cristea, ministrul delegat pentru Dialog Social, prezentă ieri la conferinţa de promovare a proiectului „Dezvoltarea capacităţii instituţionale de furnizare a serviciilor publice de informare a cetăţenilor români migranţi“, nu a precizat însă care este numărul românilor care lucrează (cu forme legale sau nu) în zonele din ţările în care vor fi amplasate infochişcurile. Iar până la închiderea ediţiei reprezentanţii Ministerului Muncii care se ocupă de managementul proiectului nu au putut fi contactaţi pentru a furniza aceste informaţii.

În bugetul alocat acestui proiect ministerul mai vrea să organizeze trei vizite de studiu şi schimb de bune practici a persoanelor instruite în instituţii similare din trei state UE, să tipărească newsletter-e şi pliante de informare, dar şi multiplicarea studiului în 200 de exemplare pe care să le distribuie ulterior ambasadelor, patronatelor, ONG-urilor sau mass-media.

 Proiectul este finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative (PODCA)  - Axa prioritară 2 – Îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei furnizării serviciilor publice, cu accentul pus pe procesul de descentralizare.

 

Unde vor fi amplasate infochioşcurile

  • Spania (Andaluzia, La Rioja, Extremadura şi Insulele Baleare)

  • Italia (Abruzzo, Calabria, Campania şi Puglia)

  • Marea Britanie (Irlanda de Nord, West Midlands şi Scoţia)

  • Franţa (Haute Garonne şi Nord-Pas de Calais)

  • Germania (Bavaria, Saxonia Inferioară şi Hesse)

  • Grecia (Tesalia şi Elis), Irlanda (Cork şi Galway)

  • Cipru (Limassol şi Pafos)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO