ZF 24

Ioan Rus, banii înapoi! De şase luni de când sunteţi ministru v-aţi luat salariul degeaba

Ioan Rus, banii înapoi! De şase luni de când sunteţi...

Autor: Sorin Pâslaru

14.01.2015, 00:04 5754

Există unele opinii că forţe „misterioase“ geopolitice fac în aşa fel încât România să nu poată trece munţii cu o autostradă, iar dacă într-o zi s-ar descoperi că este adevărat, atunci ministrul transporturilor Ioan Rus sigur va fi dovedit ca membru al acestei cabale. Puţin probabil.

De fapt, omul nu este decât pur şi simplu nepriceput, ca de altfel şi predecesorii săi Dan Şova sau Ramona Mănescu.

De şase luni de când a fost numit, ministrul transporturilor nu face decât să ne îmbrobodească şi să ne arate printre sforăituri de mare om politic şi de stat al României ce constatări de mare rafinament are în domeniul transporturilor.

„Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi. În toamnă vedem.“ La două săptămâni de la numirea sa în funcţie, aceasta a fost cea mai profundă declaraţie a sa despre autostrada Comarnic - Braşov. Un proiect pe care un alt mare autor de declaraţii, premierul Victor Ponta, şi l-a asumat ca obiectiv prioritar în mandatul său din 2012, dar fără niciun folos.

Ieri, la o mare conferinţă, unde bineînţeles nu s-a discutat deloc ce a făcut guvernul Ponta în ultimii doi ani în materie de şosele şi autostrăzi raportat la ceea ce şi-a asumat, ci tot declaraţii sforăitoare despre ce va fi, încă nu se ştia dacă „se mai duce înainte sau se duce înapoi“ ministrul Rus cu proiectul Comarnic - Braşov. Însă în sfârşit premierul Ponta - cum de o fi acceptat să fie dus de nas în acest fel de luni de zile? - i-a dat ca termen 15 februarie să hotărască dacă face Comarnic - Braşov în concesiune sau nu.

Despre Sibiu - Piteşti ne spune domnul ministru Rus că „nu mai venim cu drumul expres, ci mergem direct la autostradă“  de parcă şi aveam drum expres şi aproape să înceapă, iar acum a găsit soluţia salvatoare.

De şase luni, Ioan Rus nu face decât să ne aburească cu declaraţii pe care a doua zi le contrazice, dar o face într-un stil foarte doct, de transilvănean serios care vrea să arate că are vorbele la el şi spune pe şleau ce gândeşte. Adică „panseuri“ de genul ori mergem înainte, ori mergem înapoi, iar după trei luni proiectul este tot în aer.

Numai gura şi imaginea sunt de ministrul Rus. De şase luni nu a reuşit să ia o decizie pe unde va trece munţii autostrada.

România a cheltuit 15 miliarde de euro în ultimii 10 ani pe autostrăzi şi şosele naţionale, însă a reuşit să facă doar 500 km de autostradă. De şase luni ministrul Rus avea timp să iasă cu 10 rapoarte de 200 de pagini în care să explice această risipă. Nu a făcut-o şi nici măcar nu a folosit cel mai bun raport din România făcut până acum pe această temă, al Consiliului Concurenţei, care arăta cum cheltuim de 5-7 ori mai mult pe kilometru de autostradă decât bulgarii sau sârbii.

„Vom începe încercând să reducem risipa în acest minister“, a declarat ritos ministrul pe 26 iunie 2014, în primele sale declaraţii de la sediul Transporturilor. A vorbit doar câteva minute şi nu a acceptat întrebări.

A avut nevoie ministrul de două săptămâni să studieze risipa din minister astfel încât prima ieşire în public a fost abia vineri, 11 iulie, când a declarat Transalpina, o şosea pustie din munţii Parâng pe care CNADNR a plătit până acum 250 de  milioane de euro, când Bucureştiul plânge după o centură, „deschisă, cu statut de drum în lucru“. Numai că 10 zile mai târziu CNADNR comunica în mod oficial că circulaţia pe Transalpina „rămâne închisă“.  N-are a face. Domnul ministru Rus, dacă este întrebat de ce declaraţiile sale nu corespund realităţii, invită jurnaliştii să renunţe la „acroşuri de doi bani“, pentru că nouă „nu ştiri ne trebuie, ci drumuri“.

Milioane de euro s-au aruncat pe studii de fezabilitate pentru drumuri care nu se mai fac sau pentru studii care nu mai sunt valabile, însă ministrul Rus apostrofează jurnaliştii şi îi invită să gândească pozitiv. „Nu am o imagine exactă în acest lucru, dar invitaţia este să gândim pozitiv acest document (Master Planul - n.red.) şi să încercăm să-l sprijinim chiar şi criticând-l şi să nu căutăm pur şi simplu dacă o fi ceva, doi lei, ca să putem să facem o ştire din treaba asta“, spunea Rus pe 1 octombrie 2014, citat de Mediafax.

În şase luni însă ministrul Rus tot a reuşit să se evidenţieze prin ceva.

În marea vizită din China desfăşurată de guvernul Ponta, de pe urma căreia trebuia să ne alegem cu autostrăzi şi centrale nucleare, ardeleanul Rus i-a invitat seara în hotel la slănină şi ceapă pe ceilalţi miniştri cu care era în excursie. „Nea Mărin“ din Cluj la Shanghai. Mare realizare.

Însă va spune domnul ministru Rus că în sfârşit, iată, a realizat Master Planul, un mare document de 500 de pagini cu proiecte de vis despre cum România va fi împânzită de 2.000 km de drumuri expres, dar numai cu 600 km de autostradă prevăzuţi în plus până în 2030.

Numai că, bineînţeles, hârtia suportă orice. Ieri ministrul Rus a anunţat că nu vom mai face şosele expres, ci o să facem mai multe autostrăzi. Dintr-o dată, am găsit bani. Declaraţiile nu costă nimic şi este incredibil cum jurnaliştii români, mai ales cei cu ştate vechi de serviciu, nu s-au săturat să scrie aceleaşi şi aceleaşi poveşti răsuflate de la fiecare conferinţă de presă de la Transporturi despre ce frumos va fi în viitor şi câte mii de kilometri de drumuri expres şi de autostrăzi vom avea.

Rus este cel mai bun reprezentant al oamenilor aflaţi la conducerea României care mimează de 25 de ani competenţa cu aplomb. 

De trei ani stă neterminată bucata de 6 km din autostrada A3 care ar trebui să o lege de Bucureşti, de zece ani se tot lucrează la modernizarea centurii Bucureştiului la două benzi, însă pentru partea de sud nici măcar nu mai sunt contracte valabile, porţiuni noi de autostradă între Deva şi Sibiu se scufundă pur şi simplu pentru că studiile geotehnice au fost mimate, în fiecare vară taxa de pod de la Cernavodă este anulată pentru că CNADNR nu este în stare să facă un sistem automat de colectare a taxelor, Gara de Nord din Bucureşti arată mai rău ca autogara Slobozia.

1,5 miliarde de euro a avut buget anul trecut CNADNR şi încă 1,4 miliarde are pentru 2015, însă vom deschide numai 37 km de autostradă anul acesta. Bani aruncaţi, trafic de 8-10 ore pe Valea Prahovei de sărbători, pe calea ferată se ajunge astăzi mai greu de la Bucureşti la Iaşi decât în urmă cu 25 de ani, însă oameni precum ministrul Ioan Rus se uită în jur foarte satisfăcuţi de competenţa şi statutul lor în aceşti 25 de ani.

Ei conduc România, ei ne aruncă banii noştri în fiecare zi pe geam şi noi stăm să ne uităm cu gura căscată în fiecare zi ce înţelepţi sunt.

Banii înapoi, domnule ministru! Nu îi meritaţi pentru cele şase luni de când sunteţi în cea mai importantă funcţie din guvernul României, responsabil de infrastructură. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO