ZF 24

Kaufland se îndepărtează de Auchan şi Carrefour pe o piaţă de 9 miliarde de euro

Datele arată că românii alocă cea mai mare pondere din venitul lunar pe mâncare – puţin peste un sfert –, de două ori mai mult decât un ceh şi de trei ori mai mult decât un neamţ

Autor: Cristina Roşca

21.05.2014, 13:02 4278

Comerţul modern, o piaţă de circa 9 miliarde de euro, a ajuns în 18 ani la peste 1.200 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount, proximitate şi cash & carry, iar ţinta este dublarea numărului de magazine în 5-7 ani, focusul fiind pe unităţile de suprafaţă mică.

Piaţa locală de comerţ modern este dominată de 12 reţele străine care au apăsat pedala acceleraţiei în ultimii ani marcaţi de criză şi de scăderea consumului când au deschis între 100 şi 250 de unităţi noi pe an. Astfel, comercianţii s-au asigurat că îşi menţin afacerile pe creştere într-o perioadă când nu exista apetit de consum.

Cel mai bun an din punctul de vedere al expansiunii a fost 2013, când au fost inaugurate peste 280 de unităţi, cele mai multe supermarketuri şi magazine de proximitate. Acestea au suprafeţe de zeci sau sute de metri pătraţi şi necesită investiţii pe măsură.

La polul opus, niciun magazin cash & carry – care are suprafaţă de 7-10.000 mp şi necesită investiţii de până la 20 mil. euro – nu a fost inau­gurat anul trecut.

Potrivit datelor ZF, şi în acest an urmează a se deschide peste 250 de unităţi noi, în special pe suprafaţă mică.

Jucătorii din comerţul modern continuă să pompeze sute de milioane de euro şi să deschidă sute de magazine an de an în România afirmând că încă mai este potenţial în contextul în care suprafaţa medie de comerţ modern la 1.000 de locuitori este de doar 84 mp, de cinci ori mai mică decât în Germania şi de peste trei ori mai mică decât în Cehia sau Polonia.
 

Vânzările pe metru pătrat, la jumătate

Deşi au reuşit să îşi menţină afacerile pe un trend ascendent, vânzările pe metru pătrat ale marilor reţele au ajuns la o medie de 4.000 de euro, faţă de 6.500-7.000 de euro în perioada 2007-2008. Vân­zarea per metru pă­trat este cel mai important indicator pentru comerţul local, care ilustrează de fapt evoluţia consumului.

Cu toate acestea, companiile continuă să se extindă, în special lanţurile de supermarketuri şi magazinele de tip discount. Astfel, belgienii de la Mega Image vor să deschidă circa 100 de magazine doar în acest an, Rewe România vrea să îşi dubleze reţeaua până în 2020, iar Carrefour aduce un nou format pe piaţa locală, un hibrid între discounter şi cash & carry.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO