ZF 24

Micii comercianţi, sufocaţi de expansiunea lanţurilor internaţionale, aleg fie să intre sub umbrela francizelor, fie să se specializeze

Specializarea şi fidelizarea clienţilor pot face ca un magazin de cartier să câştige bătălia cu un supermarket

Specializarea şi fidelizarea clienţilor pot face ca un magazin de cartier să câştige bătălia cu un supermarket

Autor: Cristina Roşca

12.04.2014, 22:14 774

„Sub o umbrelă mare te plouă mai puţin“, spune un acţionar al magazinelor Sigma din Giurgiu care au intrat recent în franciza Carrefour.

WikiZF: Profilul companiei Carrefour

Micii comercianţi locali, care operează maga­zine de bloc, alimen­tare şi alte unităţi de proximitate, sunt ne­voiţi, în contextul expansiunii agresive a lanţurilor interna­ţio­nale, fie să se afilieze acestora în sistem de franciză, fie să se specializeze după modelul din ţările dezvoltate. În state precum Italia, Franţa sau Germania afacerile de familie sunt businessuri de nişă, fie tabac-shopuri, fie magazine de produse tradiţionale, de condimente sau de brânzeturi. În România acest model a fost adoptat de micii comercianţi abia în ultimii ani.

„Când am deschis primul magazin din Giurgiu, acum două decenii, am fost pionierii comerţului modern în oraş, am fost primii care au deschis un super­mar­ket în sistem de autoservire, cu casă de marcat şi scanner pentru produse. Astăzi în oraş au venit toate lanţurile internaţionale mari, s-au aşezat lângă noi, în centrul oraşului, astfel că pentru a supravieţui a trebuit să ne asociem reţelei Carrefour. Sub o umbrelă mare te plouă mai puţin“, spune Gabriel Moldoveanu, unul dintre cei trei ac­ţionari ai magazinelor Sigma intrate re­cent în sistemul de franciză al Carrefour.

Cu o populaţie de doar 60.000 de locuitori, oraşul Giurgiu din sudul ţării a atras în ultimii ani cinci reţele internaţionale (dintr-un total de 12) – Lidl, Kaufland, Mega Image, Penny Market şi Profi - care au deschis magazine pentru a câştiga o pondere tot mai mare din veniturile locuitorilor. Salariul mediu net în judeţul Giurgiu care are în centru oraşul cu acelaşi nume este însă de circa 1.300 de lei, cu peste 20% mai mic decât media naţională. Astfel, lupta retailerilor mari a rămas să se dea exclusiv pe preţ, argumentul suprem în achiziţiile din ultimii ani, perioadă marcată de criză şi de scăderea consumului cu peste 15% între 2009 şi 2013.

„Preţul este cel care dictează fluxul de clienţi în Giurgiu, un judeţ unde rata şomajului este mare, iar cei mai mulţi angajaţi sunt bugetari. Mai mult, în judeţul nostru sunt foarte puţine unităţi de producţie şi foarte mulţi comer­cianţi“, explică pe scurt Gabriel Mol­doveanu situaţia din judeţ.

Antreprenorul împreună cu cei doi fraţi ai săi au pus pus bazele companiei Gil acum mai bine de două decenii.

Firma operează în prezent trei ma­ga­zine Sigma, cu afaceri de circa 8 mi­lioane de lei în 2013. Aceste trei uni­tăţi sunt ultimele magazine care au intrat în sistemul de franciză a Carrefour.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO