ZF 24

Misterul preturilor la carburanti: Fara taxe, in Romania benzina si motorina costa mai mult decat in Germania chiar daca jumatate din petrolul necesar se afla aici. De ce?

25.12.2009, 19:52 582

Desi cu toate taxele incluse, pretul pe care consumatorul romanil plateste pentru un litru de benzina sau de motorina este printrecele mai mici din Europa, pretul fara impactul fiscalitatii esteprintre cele mai mari la nivel european chiar si in contextul incare Romania produce local aproape jumatate din petrolul pe care ilconsuma intr-un an.

Specialistii spun ca lipsa de eficienta a rafinariilor ar fi devina, in timp ce marile companii petroliere nu doresc sacomenteze.

Astfel, tari europene care se numara printre cei mai mariimportatori la nivel global si in care petrolul produs intern nuacopera nici macar 5% din necesarul de consum, au un pret labenzina si la motorina mai mic cu circa 10% fata de cel dinRomania, fara taxe incluse.

De exemplu, Germania, Franta si Spania, tari unde nivelulimporturilor de petrol acopera peste 90% din necesarul de consum,reusesc sa produca benzina si motorina cu pana la 11% mai ieftinedecat Romania, chiar daca tara noastra beneficiaza de avantajulunor rezerve de petrol care acopera circa jumatate din necesarul deconsum.

Potrivit datelor Comisiei Europene, la sfarsitul luniidecembrie, in Romania un litru de benzina costa 0,47 euro fara taxeiar unul de motorina era evaluat la 0,48 de euro. In Germania,litrul de benzina costa 0,42 euro iar cel de motorina era 0,45 deeuro. In Franta, litrul de benzina fara taxe era 0,43 de euro pedata de 21 decembrie in timp ce unul de motorina costa 0,44euro.

Marii jucatori din piata, cum ar fi Petrom, compania controlatade austriecii de la OMV, singurul producator local de petrol sigaze, Rompetrol, companie aflata in portofoliul KazMunaiGaz, LukoilRomania sau MOL Romania nu au oferit explicatii pe baza acesteiteme.

"Capacitatile de rafinare din Romania nu sunt la fel deeficiente precum cele din tarile vestice, lucru care inevitabilduce la costuri mai mari . In plus, la nivel european tendinta estede a avea rafinarii de mari dimensiuni care permit economii decosturi", spun specialistii.

Cu taxe insa, situatia se schimba, Romania beneficiind de unnivel mai redus al preturilor la pompa comparativ cu celelalte tarieuropene. Astfel, pretul final cu toate taxele al carburantilor dinRomania este mai mare doar in comparatie cu Bulgaria, in rest fiinddevansat de toate celelalte tari europene, potrivit datelorComisiei Europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO