Ce vrea România să finanţeze prin planul lui Juncker

Noi proiecte de infrastructură pe bani europeni: Autostrada “Montana” de 7,5 mld. euro şi metroul Bragadiru-Voluntari de 3,1 mld. euro

9 dec 2014 Autor: Andreea Neferu

Autostrada Montana între Borş şi Ungheni, autostrada Dunăre-Marea Neagră între Constanţa-Bucureşti-Craiova-Constanţa, magistrala de metrou Bragadiru-Voluntari şi cea către Otopeni se numără printre propunerile pe care România le-a înaintat Comisiei Europene spre a fi finanţate dintr-un fond special de 21 de miliarde de euro, destinat investiţiilor strategice din Uniunea Europeană.

Pe lista propunerilor transmise de guvernul de la Bucureşti apar proiecte care nu au fost incluse în masterplanul general de transport, documentul care arată ce priorităţi ar trebui să aibă România în materie de infrastructură de transport până în 2030.

Cea mai importantă investiţie pentru care România cere bani din acest fond de 21 de miliarde de euro este Autostrada Montana, care va parcurge România de la vest la est, prin nordul ţării, între Borş-Gilău-Turda-Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, proiectul având un cost estimat la 7,5 miliarde de euro, potrivit datelor publicate pe site-ul Comisiei Europene.

Un alt proiect mare de infrastructură rutieră este autostrada Dunăre-Marea Neagră (Constanţa-Bucureşti-Alexandria-Craiova-Dr. Tr. Severin-Lugoj-Timişoara-Arad-Nădlac), cu un cost de 6,3 miliarde de euro. De asemenea, România a mai propus Comisiei Europene o autostradă de centură pentru Capitală, cu o valoare estimată la 1,6 miliarde de euro. Căile ferate pe care Palatul Victoria vrea să le finanţeze cu bani din fondul special instituit de Comisia Europeană sunt Oradea-Ungheni (4,3 mld. euro) şi Suceava-Giurgiu (2,8 mld. euro).

De asemenea, şi proiectele de metrou se numără printre propunerile României spre a fi finanţate din acest fond special: magistrala Bragadiru-Voluntari (3,1 mld. euro) sau metroul către Otopeni (1,3 mld. euro)

Comisia Europeană a lansat un fond de 21 de miliarde de euro, pentru investiţii strategice, despre care estimează că va genera investiţii în valoare totală de 315 miliarde de euro la nivel european în perioada 2015-2017.

Concret, Comisia instituie un nou Fond european pentru investiţii strategice (EFSI), în parteneriat cu Banca Europeană de Investiţii (BEI). Fondul are o valoare totală de 21 mld. euro, din care 16 mld. euro vin de la bugetul UE, iar 5 mld. euro vin de la BEI.

Estimările Comisiei arată că măsurile propuse ar putea adăuga 330-410 mld. euro la PIB-ul UE pe parcursul următorilor trei ani, şi ar putea crea până la 1,3 milioane de noi locuri de muncă.

Noul fond de investiţii ar putea fi instituit până la jumătatea anului 2015, după care, la jumătatea anului 2016, Comisia şi şefii de stat şi de guvern vor evalua programul şi vor discuta măsuri suplimentare. 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.12.2014

 
Cuvinte cheie:
voluntari
, autostrada
, infrastructura
, fonduri europene
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide