ZF 24

Noii milionari de pe YouTube: Machinima, Maker Studios şi Fullscreen. „Azi este Hollywoodul pentru toţi“

Noii milionari de pe YouTube: Machinima, Maker Studios...
14.10.2013, 17:40 1438

Momentul de glorie al megastarurilor de pe ecranul de cinema sau TV a trecut, afirmă ziarul francez Les Echos în ediţia de joi 10 octombrie 2013.

Astăzi este timpul ciberstarurilor de pe ecranele PC-urilor, ale smartphone-urilor şi ale tabletelor. În spatele ultimelor block­bustere de la Hollywood şi ale serialelor de televiziune, o nouă ofertă audiovizuală bulversează obişnuinţele de consum.

„Adolescentul de astăzi, când se întoarce de la şcoală, nu se mai aruncă pe canapea în faţa televizorului, ci urcă în camera sa şi se uită la clipuri video pe smartphone“, spune un producător de la Hollywood citat de ziarul francez.

Statisticile demonstrează că americanii consacră din ce în ce mai mult timp pentru a viziona clipuri video pe internet (plus 37% pe an), iar tânăra generaţie a devenit pasionată de noile staruri „digitale“, cum sunt americanul Devin Supertramp (1,4 milioane de abonaţi pe Youtube), francezul Norman (2,4 milioane) sau suedezul Pew DiePie (campion pe toate categoriile cu 14 milioane), care au devenit maşini „de clic-uri“. „Cumulat, dacă adăugăm toate clipurile puse pe internet de autorii care lucrează cu noi, facem în fiecare lună mai mare audienţă decât MTV“, subliniază Ezra Cooperstein, numărul doi de la Fullscreen, un producător care lucrează cu 25.000 de „artişti“ care au generat luna trecută mai mult de nouă miliarde de minute de vizionare pe Youtube.

Entităţi hibride care reunesc expertiza Hollywoodului în termen de conţinut şi cea a inginerilor din Silicon Valley. Machinima, Fullscreen şi Maker Studios sunt deja rodate pe această piaţă.

Cu ajutorul unor algoritmi, aceste companii detectează clipurile video făcute de amatori care au o creştere bună a audienţei şi imediat trimit contracte cu oferte prin e-mail autorilor pentru a-i prelua în administrare. Odată contractul semnat, producătorul accelerează creşterea au­dienţei clipurilor, poziţionându-le mai în faţă pe diferite canale sau la „intersecţii“ de audienţă pe care a ştiut să le creeze pe net.

În total, YouTube are în prezent mai mult de 1,2 milioane de canale consacrate unor centre de interes sau unor artişti mai mult sau mai puţin cunoscuţi. Şi pro­ducătorii care mizează pe YouTube au lansat ei înşişi mii de canale unde poziţionează clipurile „armatelor“ lor de amatori pe care i-au luat în contract.

Dacă audienţa creşte conform aşteptărilor, Fullscreen sau Maker Studios încep monetizarea traficului prin publicitate dispusă înaintea clipurilor video sau chiar prin plasarea brandurilor în producţiile video ale artiştilor.

În ochii advertiserilor, aceste conţinuturi difuzate gratuit au avantajul de a ţinti un segment al bărbaţilor tineri refractari la consumul de televiziune şi presă scrisă.  „Totul se schimbă pentru că oricine poate astăzi să se echipeze cu o minicameră şi să producă conţinut. Această libertate a deschis poarta creativităţii.  Cu web-ul, clipurile video sunt accesibile tuturor tot timpul. Audienţa potenţială s-a lărgit substanţial. Este Hollywoodul pentru toţi“, rezuma Ezra Cooperstein, de la Fullscreen. În fiecare lună, şase miliarde de ore de conţinut nou este încărcat pe YouTube şi 40% din acest consum de imagini se face deja prin smartphone-uri, o tendinţă pe care evoluţia 4G o va accelera.

Machinima, start-up-ul care se ambiţionează să concureze cablul

Creată în 2000, această companie pune la un loc pe YouTube clipuri video de amatori cu seriale de la Hollywood şi îşi revendică deja 100 de milioane de utilizatori.  De exemplu, de două săptămâni fanii jocurilor video pot vedea un serial „Mortal Kombat“ inspirat din universul jocurilor de luptă de pe internet produs de Warner Bros şi difuzat de Machinima.

PewDiePie este cel mai popular comentator de jocuri de pe YouTube.

Canalul lui Devinsupertramp este cunoscut în special pentru clipurile care prezintă cascadorii periculoase.

Scopul iniţial al Machinima era de a oferi filme create cu resursele jocurilor video, însă site-ul găzduieşte în exclusivitate un serial Mortal Kombat filmat cu actori reali.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO