ZF 24

O firmă ia 2,6 mil. lei de la UE pentru promovarea consumului de peşte, dar nu ştie nici măcar valoarea pieţei. 40% din bani, pentru comunicate de presă, bannere şi afişe

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Gabriel Razi

06.08.2013, 20:33 3815

Firma Sea Bell Trading, cu afaceri de 3 milioane de euro anul trecut din importul şi procesarea cărnii de peşte, a semnat cu Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional de Pescuit (AM-POP) un contract de 2,6 milioane de lei (0,6 milioane de euro) pe bani europeni pentru a promova în perioada iulie 2013 - septembrie 2014 consumul de peşte în Bucureşti, Cluj şi Satu-Mare. Banii sunt luaţi pentru spoturi radio şi TV, scrierea de comunicate de presă, participarea la târguri şi expoziţii“, dar şi pentru a distribui pixuri, afişe şi pliante sau montarea de postere în supermarketuri. Directorul general al AM-POP este Ciceronis Cumpănăşoiu.

Sea Bell Trading va cheltui aproape 186.000 lei (41.000 euro) pentru materiale de promovare, alţi 299.000 lei (67.000 euro) vor acoperi redactarea comunicatelor de presă, iar 20.000 lei (4.500 euro) sunt alocaţi pentru „inserarea“ de articole pe site-ul www.consumapeste.ro.

Compania este controlată de omul de afaceri sirian George Mansour (25 de ani), cu 75% din acţiuni, restul fiind deţinut de Bill Nahas (66 de ani, născut în Siria, cu cetăţenie norvegiană).

„Nu ştiu cât este piaţa de peşte, nu am aceste date şi ar însemna să furnizez informaţii eronate dacă aş înainta vreo cifră. Noi ne propunem creşterea consumului de peşte de la 4,5 kilograme la 9 kilo­grame/capita. Asta înseamnă crearea unei mase critice de consumatori care va duce la dezvoltarea fermelor piscicole. Proiectul îşi propune ca numărul de clienţi care consumă peşte foarte rar să scadă“, a explicat ieri Adrian Popa, directorul de vânzări al Sea Bell Trading, motivaţia din spatele acestui proiect, cu ocazia evenimentului de lansare.

Scopul proiectului şi structura financiară a bugetului acestui proiect arată modul în care sunt cheltuiţi banii de la Uniunea Europeană, iar unele elemente de cost din structura proiectului ridică semne de întrebare privind eficienţa cheltuielilor. Astfel, 571.000 lei (129.000 de euro) vor fi cheltuiţi într-o singură lună pentru „Săptămâna peştelui din România“. Ce implică însă activitatea?

„Acest eveniment se doreşte a se realiza în colaborare cu unele supermarketuri din zona de acţiune a proiectului şi va avea ca scop promovarea produselor de peşte la raionul aferent acestora. Promovarea se va realiza prin intermediul flyerelor, posterelor şi diferite panouri“, astfel justifică autorii proiectului cheltuielile într-un document oficial.

Mai mult, reprezentanţii Sea Bell spun că „în fiecare oraş timp de o săptămână se vor implementa activităţi de promovare şi conştientizare a populaţiei privind conumul de peşte şi fructe de mare. Se vor organiza activităţi de degustare în cadrul mai multor magazine, nu au fost stabilite în momentul de faţă exact care vor fi acestea dar se doreşte ca degustările să fie realizate la raionul de peşte“.

Participarea în această toamnă la târgul INDAGRA, cea mai mare expoziţie de agrobusiness din România, şi organizarea unei alte expoziţii la Satu Mare au alocat un buget de 375.000 lei (84.000 de euro), iar trimiterea a zece communicate şi organizarea a nouă conferinţe de presă va implica costuri de 299.000 lei (67.000 euro).

„Bugetul întregului proiect este unul estimativ, realizat pe baza unor devize detaliate şi aprobat de Autoritatea de Management a Programului Opera­ţional pentru Pescuit. În momentul în care se va organiza procedura de achiziţie impusă de programul de finanţare, în vederea selectării unui furnizor, se vor stabili bugetul final şi activităţile aferente“, au justificat pentru ZF reprezentanţii companiei.

Sea Bell Trading a mai accesat fonduri europene de 6,7 milioane lei (1,5 milioane de euro) pentru „construire spaţii depozitare şi procesare peşte“.
Programul Operaţional de Pescuit are la dispoziţie în perioada 2007-2013 fonduri de 307 milioane de euro, iar la sfârşitul lunii iulie gradul de absorbţie era de numai 24,6% în condiţiile în care termenul limită pentru depunerea şi semnarea de contracte este la sfârşitul acestui an.

Programul de fonduri europene pentru pescuit a fost suspendat mai bine de doi ani pentru deficienţe grave în sistemul de management şi control. Deblo­carea acestui program a fost anunţată de ministrul agriculturii Daniel Constantin la jumătatea lunii iunie.
 

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.08.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO