ZF 24

Opinie de Andreea Vass: Explicatii cu privire la procedura de deficit excesiv impotriva Romaniei

05.05.2009, 16:50 166

Cauzele deficitului excesiv :

- In anul 2008, politica bugetara a fost expansionista, prociclica si a condus la acumularea unor dezechilibre macroeconomice semnificative manifestate printr-un deficit de cont curent si o rata a inflatiei ridicate.
- La finalul anului 2008 situatia finantelor publice s-a deteriorat considerabil, deficitul bugetar ajungand la 5,4% din PIB conform metodologiei europene, nivel de aproape doua ori mai mare decat tinta bugetara stabilita. Acest derapaj este inacceptabil in conditiile unei cresteri economice de 7,1%.
- Veniturile publice pentru anul 2008 au fost supra estimate. Veniturile totale realizate in anul 2008 au fost de 32,2% din PIB (165,5 miliarde lei, echivalentul a 45,0 mld.euro), fata de 37,2% din PIB, (191 miliarde lei, 51,9 miliarde euro) cat erau veniturile programate. Veniturile realizate in anul 2008 au fost mai mici cu 5,0 % din PIB fata de nivelul programat, echivalentul a 6,9 miliarde euro.
- Fonduri Europene atrase in anul 2008 au fost de 3.0 miliarde lei, fata de 10,6 miliarde lei, venituri prevazute in buget. Rezulta o supraestimare de 1,5% din PIB, echivalentul a 2,1 miliarde euro.
- Veniturile din TVA au fost prevazute la un nivel de 47 miliarde lei (12,8 miliarde euro) iar incasarile din TVA in anul 2008 au fost de numai 40,9 miliarde lei (11,1 miliarde euro).
- Venituri nefiscale prevazute prin bugetul pentru anul 2008 au fost de 23,2 miliarde lei, iar veniturile realizate de numai 15,9 miliarde lei.
- Dinamica excesiva a cheltuielilor in anul 2008 a dus la cheltuieli suplimentare peste nivelul resurselor disponibile, care nu au fost canalizate catre activitati productive. Astfel, cheltuielile curente au inregistrat in anul 2008 o crestere de 31% fata de anul 2007.
- Cheltuielile de personal din sectorul bugetar (inclusiv personalul din sectorul de sanatate si invatamant) au crescut cu 35,3% fata de anul 2007 si au ajuns la 11,8 miliarde euro (9,1% PIB)
- Dinamica cea mai mare au inregistrat-o cheltuielile cu bunurile si serviciile care au avansat cu 27% comparativ cu anul 2007, avand cea mai mare dinamica de crestere a ultimilor ani, ajungand la valoarea de 8,7 miliarde de euro (6,4% din PIB).
- In schimb, investitiile publice realizate in anul 2008 au fost de 6,3 miliarde euro, reprezentand 4,6% din PIB fata de 5,2% programate prin buget.
- In administratia centrala cheltuielile de personal au crescut la 16.484 mil. lei in 2008, fata de 7.654 mil lei in anul 2005. Administratiile locale au ajuns in anul 2008 la cheltuieli de pesonal de 16.541 mil. lei, fata de 8.035 mil. lei, cat erau in anul 2005. Institutiile autofinantate si cele finantate partial de la buget au ajuns in anul 2008 la cheltuielil de personal de 12.583 mil. lei, fata de 6.379 cat erau in anul 2005.
- In anul 2005 aveam aprobat in sectorul bugetar 1.316.938, iar in anul 2008 s-a ajuns la 1.532.674 posturi aprobate.

Efectele politicii fiscal- bugetare din anul 2008 asupra anului 2009:
- Depasirea plafonului de 3% din PIB pentru deficitul bugetar admis conform Tratatului privind Uniunea Europeana, ceea ce pune Romania in situatia de a i se aplica procedura de deficit excesiv;
- Reducerea ratingului suveran de catre agentiile internationale de rating sub categoria de grad investitional (minim BBB-) cu consecinte negative asupra costurilor aferente finantarii externe la nivel guvernamental;
- Erodarea increderii investitorilor straini in perspectivele economiei romanesti. In ultima parte a anului trecut, fluxul de investitii straine a scazut de la 963 milioane euro in octombrie la mai putin de 400 milioane euro in decembrie;
- Obligatiile neonorate ale administratiei centrale si locale catre agentii economici de 7,7 miliarde lei, echivalentul a 2,1 miliarde euro (1,5% din PIB) care au condus la o restrangere artificiala a volumului de activitate;
- Cresterea cu 16,4 miliarde lei a datoriei publice guvernamentale la 30 noiembrie 2008 fata de sfarsitul anului 2007 ca urmare a finantarii unui deficit bugetar mult mai mare decat cel estimat;
- Necesitatea ajustarii cheltuielilor publice si a deficitului bugetar in conditiile unui mediu economic dificil;
- Lipsa de absorbtie a fondurilor europene.

In concluzie:
- Declansarea procedurii de deficit excesiv impotriva Romaniei se refera la situatia bugetara a anului 2008, cand Romania a inregistrat un deficit bugetar de 5,4 % din PIB.
- Pentru anul 2008, Romania a inregistrat al 3-lea nivel al deficitului bugetar dintre toate statele membre UE (-5,4% ESA95), derapaj inacceptabil in conditiile unei cresteri economice de 7,1%.
- Continuarea politicilor fiscale din 2008 ar fi condus in anul 2009 la un deficit bugetar de aproape 9% din PIB
- Actualul guvern a facut deja pasi importanti pentru remedierea dezechilibrului fiscal. Masurile luate de actualul executiv, atat prin Legea Bugetului pentru anul 2009, cat si prin OUG 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale au avut drept scop ajustarea veniturilor si cheltuielilor bugetare in vederea incadrarii in tinta de 4,6% din PIB.
- In cursul negocierilor pentru acordarea de asistenta in cadrul pachetului financiar comun FMI – Comisia Europeana, termenul agreat pentru atingerea unui nivel al deficitului bugetar sub 3% este 2011
- Declansarea procedurii de deficit excesiv impotriva Romaniei presupune monitorizarea atenta a politicii bugetare si a masurilor de reducere graduala a deficitului. Romania a adoptat deja un program pe termen scurt si mediu de ajustare a deficitului bugetar. Prin OUG 34/2009 s-a adoptat reducerea deficitului bugetului general consolidat (conform metodologiei europene) cu 0.3% puncte procentuale, pana la nivelul de 5,1% din PIB. Pentru o mai buna disciplina a exercitiului bugetar, de comun acord cu reprezentantii Comisiei Europene s-au stabilit tinte trimestriale ale deficitului bugetar, astfel: pentru trimestrul I tinta este de 8.3 miliarde lei; pentru trimestrul II – 14.5 miliarde lei, iar in trimestrul III – 18.6 miliarde lei.
- Pentru trimestrul I din 2009, deficitul bugetar al Romaniei a fost de 7,925 miliarde lei, incadrandu-se in tinta de deficit bugetar stabilita.
- In anul 2010 tinta de deficit bugetar este de aproximativ 3,7% din PIB, urmand ca Romania sa ajunga sub pragul de 3% din PIB in anul 2011.
- Numai in cazul statelor din zona euro, Consiliul poate impune sanctiuni financiare si amenzi intr-un cuantum corespunzator. Consiliul, printr-o decizie aprobata cu majoritate calificata, la propunerea Comisiei, in cazul unui stat care nu face parte din zona Euro, poate hotari suspendarea partiala sau integrala a angajamentelor Fondului de Coeziune pentru statul in cauza, incepand cu 1 ianuarie a anului urmator acestei decizii, daca statul membru nu a luat masuri efective, in conformitate cu Recomandarea Consiliului de reducere a deficitului excesiv.
- Daca statul membru ia masurile corective necesare, Consiliul ridica suspendarea creditelor de angajamente si, in acelasi timp, decide reincluderea lor in buget.



Andreea VASS este lector universitar la ASE, consilier personal al Primului Ministru

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO