ZF 24

Panglica anului: podul de 300 mil. euro de la Calafat-Vidin se deschide azi

Podul peste Dunăre între Calafat şi Vidin va avea un trafic estimat la 100.000. Foto Andreea Alexandru

Podul peste Dunăre între Calafat şi Vidin va avea un trafic estimat la 100.000. Foto Andreea Alexandru

Autor: Andreea Neferu

13.06.2013, 19:42 1669

Cel de-al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria, la Calafat-Vidin, va fi inaugurat astăzi, la şase ani de la începerea construcţiei şi la aproape 60 de ani de la finalizarea celuilalt pod între cele două ţări, la Giurgiu-Ruse.

Podul între Calafat şi Vidin, al cărui cost total s-a ridicat la circa 300 de milioane de euro, va fi inaugurat în prezenţa mai multor demnitari. Premierul Victor Ponta, ministrul transporturilor Relu Fenechiu, guvernatorul BNR Mugur Isărescu, comisarul european pentru politică regională Johannes Hahn, premierul bulgar Plamen Oresharski, precum şi preşedintele Bulgariei Rosen Plevneliev vor fi prezenţi astăzi la ceremonia de deschidere a podului, care va începe în jurul orei 16.30.

Evenimentul este unul istoric, având în vedere că pe sectorul de Dunăre cu o lungime de 470 de kilometri ce formează frontiera româno-bulgară există în prezent un singur pod, cel dintre Giurgiu şi Ruse, care a fost inaugurat în 1954.

Fluviul Dunărea, cu o lungime de 2.850 de kilometri, al doilea ca lungime şi debit din Europa după Volga, este traversat în prezent de 342 de poduri, potrivit datelor disponibile pe site-ul danube-bridges.com. Majoritatea însă sunt amplasate pe cursul superior al Dunării, în Germania şi Austria, unde de altfel şi fluviul are dimensiuni mai mici. În România, în afară de cele două poduri de la Giurgiu-Ruse, respectiv Calafat-Vidin, aflate la graniţa cu Bulgaria, peste Dunăre mai există poduri la Cernavodă şi la Giurgeni-Vadu Oii. Tot astăzi va fi înfiinţată o societate mixtă româno-bulgară, care va opera podul de la Calafat-Vidin şi care va percepe o taxă de 6 euro pe autoturism pentru fiecare traversare a acestuia, potrivit informaţiilor anterioare. Taxa de pod este identică cu cea percepută pentru traversarea podului de la Giurgiu-Ruse, unde şoferii plătesc în prezent şase euro pentru un autoturism şi 37 de euro pentru un vehicul de peste 12 tone.

România şi Bulgaria au semnat acordul de realizare a celui de-al doilea pod peste Dunăre încă din 2000, însă demararea lucrărilor a întârziat din lipsă de fonduri. Construcţia podului, un parteneriat româno-bulgar, a început efectiv în 2007 şi trebuia iniţial să fie gata în 2010.

Podul, cu o lungime de 1.791 de metri, are două benzi rutiere pe fiecare sens de mers, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti.

 

Ziarul Financiar transmite vineri, 14 iunie, în direct, de la ora 16.00, inaugurarea podului Calafat–Vidin, primul pod construit peste Dunăre în ultimii 60 de ani. Petru Ianc, omul care a supervizat construcţia metalică a ultimului pod peste Dunăre construit de România la Giurgeni Vadu Oii, va comenta în studio transmisia în direct de la Calafat care va fi făcută de Andreea Neferu, jurnalist ZF specializat pe infrastructură.

Petru Ianc este omul care a conceput ultimul pod construit de România peste Dunăre, în perioada 1969-1970, din primele şarje ale combinatului siderurgic de la Galaţi care abia fusese pus în funcţiune. Ianc a fost responsabil împreună cu echipa sa de la Institutul de Cercetări Metalurgice de la Combinatul Siderurgic Galaţi de structura metalică a podului. Pilonii podului au fost construiţi din tablă sudată cu grosimi de la 10 mm până la 100 mm. Pe structura metalică s-a adăugat ciment, nisip şi alte materiale de construcţii. Structura metalică este de fapt podul în sine. Noutatea la podul Giurgeni Vadu Oii este că a fost primul pod cu construcţie metalică sudată, până atunci fiind doar construcţii cu nituri. Ianc are brevet de invenţie pentru acest procedeu.

Urmăriţi mâine, pe live.zf.ro, de la ora 16:00, transmisiunea video în direct a inaugurării podului Calafat-Vidin şi urmăriţi zilnic emisiunea de la ora 10.00 la ora 11.00 pe zf.ro.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 14.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO