ZF 24

Piaţa de 6,8 mld. lei a restaurantelor din România se dezvoltă în franciză. După reţelele internaţionale, antreprenorii prind gustul acestui model de business

Ziarul Financiar a lansat săptămâna trecută în parteneriat cu Inventure Franchise Consulting prima ediţie a Catalogului Francizelor din România, o analiză a pieţei de profil evaluată la 7,2 mld. lei, precum şi o prezentare a peste 141 de businessuri dezvoltate în franciză.

Autor: Mădălina Panaete, Cristina Rosca

27.12.2014, 19:01 18663

Piaţa restaurantelor din România este împărţită între nume internaţionale precum McDonald’s, KFC şi Subway, care se bat pe segmentul fast-food, şi antreprenori locali care au dezvoltat de la zero restaurante clasice, fie cu specific românesc, fie cu specific internaţional. Dacă iniţial doar reţelele internaţionale de restaurante au ales să se dezvolte în franciză, în ultimii ani şi antreprenorii locali au descoperit acest model, care le permite să câştige tot mai mult din piaţa de circa 6,8 mld. lei.

Pe piaţa locală cei mai importanţi jucători sunt lanţuri străine precum KFC, Pizza Hut, Nordsee sau Subway venite în franciză, în frunte cu McDonald’s, care a intrat direct, dar care are şi o serie de restaurante dezvoltate în sistem de franciză. În top îşi fac loc însă şi antreprenori locali precum Dragoş Petrescu, care are grupul City Grill şi care face primii paşi înspre francizarea brandului Hanu’ Berarilor.

 

Lanţul de restaurante fast-food KFC a ajuns la 52 de unităţi

KFC a ajuns la 52 de unităţi în România şi este prezent în mai multe oraşe pre­cum Bucureşti, Arad, Bacău, Ploieşti, Timişoara sau Sibiu.

Compania nu a dat detalii despre nivelul investiţiilor pentru un restau­rant, redevenţele care trebuie plă­tite lunar sau taxa de franciză.

Conform unor informaţii fur­nizate anterior de Mark Hilton, exe­cutivul britanic care admi­nistrea­ză  KFC, Pizza Hut, Pizza Hut De­livery, Paul şi Cin­na­bon, investiţia într-un res­taurant KFC de tip drive-thru este de circa 700.000 de euro, de două ori mai mult decât costă deschiderea unui restaurant într-un mall.

Lanţul de restaurante KFC este ope­rat în prezent în sistem de master­fran­ciză, licenţa pentru România fiind acor­dată în 1997 companiei US Food Network. KFC este al doilea cel mai im­por­tant lanţ de restaurante de pe plan local.

Piaţa locală de baruri, restaurante şi ca­fenele este dominată de trei giganţi din industria de fast-food şi anume gru­purile americane McDonald’s, KFC şi Pizza Hut, cu afaceri cumulate de peste 750 milioane de lei (170 de milioane de euro) anul trecut.

Anul trecut, compania US Food Network, a ajuns la o cifră de afaceri de 48,2 milioane de euro.

Lanţul KFC are 15.000 de restau­rante care deservesc zilnic peste 12 mi­lioane de clienţi din 109 ţări.

 
 
 

Lanţul de restaurante Nordsee are afaceri de 3,5 mil. euro

Lanţul de restaurante specializate în prepararea de produse din peşte şi fruc­te de mare Nordsee estimează pen­tru acest an o cifră de afaceri de circa 3,5 milioane de euro, nivel asemănător cu cel înregistrat în anul anterior.

Nordsee, cu o istorie de peste un secol, este un brand de restaurante lansat în Germania şi adus în România de compania Darcom Sea Food, deţi­nu­tă de antreprenoarea Liliana Farma­che, 46 de ani, care a reuşit în urmă cu şa­se ani să obţină franciza pentru piaţa locală.

Lanţul Nordsee deţine peste 400 de restaurante în Europa şi Orientul Mjlociu, cele mai multe fiind în Ger­mania şi Austria.

În prezent, în România sunt des­chi­se patru unităţi Nordsee, toate în Bu­cureşti. Acum, Nordsee vrea să se extin­dă şi în Timişoara, Sibiu şi Con­stan­ţa. Cei care doresc să încheie parte­neriate de tipul masterfranciză pentru brandul Nordsee trebuie să aibă peste 30 de ani şi să fie cel puţin absolvenţi de liceu sau studii su­perioare.

Investiţia iniţială într-un restaurant se ridică la circa 450.000-750.000 de euro, la care se adaugă 100.000-150.000 de euro capitalul de lucru.

Taxa de masterfranciză este confi­den­ţială, însă taxa de deschidere se ridică în medie la 25.000-35.000 de euro pentru o unitate. Masterfranci­za­tul trebuie să plătească o redevenţă lu­na­ră de echi­valentul a 5% din vânzări sau dintr-o sumă fixă.

 
 
 
 

Bilanţul Subway după doi ani în România: 21 de unităţi în nouă oraşe

Lanţul de restaurante fast-food Subway, prezent cu peste 43.000 de fran­ci­ze la nivel mondial, a ajuns pe piaţa româ­nească la 21 de unităţi în nouă oraşe.

Fiecare restaurant al Subway, care a deschis prima unitate din România în aprilie 2012, are în spate un francizat, neexistând un masterfrancizat pentru toa­tă piaţa, aşa cum este cazul rivalilor de la KFC. Acest model este aplicat la nivel mondial de către compania Doctor’s Associates, cea care deţine şi operează brandul.

Subway caută acum parteneri care să extindă brandul în franciza în toate reşedinţele de judeţ din România.

Investiţia iniţială într-un restaurant Subway se situează între 100.000 şi 250.000 de euro, la care se adaugă 10.000-15.000 de euro capitalul de lucru necesar desfăşurării activităţii în primul an. Francizatul trebuie să plătească o taxă de franciză de 7.500 de euro, iar lunar trebuie să achite redevenţe de 8% din vânzări şi să contribuie cu 5% din vânzări la bugetul de marketing al companiei.

Subway este una dintre puţinele branduri care încheie contracte pe o perioadă mai mare de zece ani. Astfel, în acest caz contractul de franciză se sem­nează pe o perioadă de 20 de ani. Com­pania precizează că fiecare restau­rant Subway aparţine franci­za­tului care îl operează. Operarea perfectă, locaţia centrală şi mulţi alţi factori pot ajuta la succesul restau­rantului.

Compania sprijină francizatul în selectarea unei unităţi potrivite, nego­cierea cu proprietarul spaţiului noului restaurant, oferă asistenţă la realizarea designului unităţii, îl ajută cu livrarea echipamentului de la producătorii şi furnizorii proprii certificaţi.

 
 
 
 

Cât costă să deschizi un magazin de materiale de construcţii Bella Casa

Importatorul de materiale de con­strucţiii Fertilis, care deţine maga­zinele Bella Casa, a ajuns la 28 de maga­zine în România dintre care 23 des­chise în sistem de franciză. În pre­zent compania caută noi parteneri în oraşe precum Arad, Satu Mare, Buzău, Botoşani şi Suceava după ce a acoperit celelalte oraşe mari din ţară.

Partenerii interesaţi trebuie să plătească o taxă de franciză de 9.900 de euro însă nu au nici redevenţe lunare şi nici contribuţii la bugetul de marketing al companiei. Franciza este acordată  pe o perioadă de trei ani, iar inves­tito­rul trebuie să aibă peste 30 de ani, să fie preferabil căsătorit, să aibă un nivel educaţional mediu sau superior, să fie o persoană activă, cu disponibilitate pentru program prelungit.

Compania Fertilis a apărut pe piaţă în 1998, iar primele contracte de franciză au fost încheiate patru ani mai târziu. Compania-mamă asigură asis­ten­ţă permanentă pentru francizat, atât pre­mergător lansării, cât şi ulterior, pe toată durata contractului.

Investiţia în deschiderea unui magazin Bella Casa variază între 3.000 şi 7.000 de euro. Compania Fertilis a ter­minat anul trecut cu afaceri de 38 mil. lei (8,5 mil. euro), în creştere cu 12% faţă de 2012 şi cu o marjă de profit de peste 10%. Oficialii importatorului nu dau detalii despre estimările pentru acest an.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO