ZF 24

Povestea lui Andrey Beskhmelnitsky, omul care a ridicat o companie de lactate la 1 mld. euro, a vândut-o către Danone şi a creat un nou grup care a luat cu asalt piaţa europeană a lactatelor

Andrey Beskhmelnitsky

Andrey Beskhmelnitsky

Autor: Cristina Rosca

20.04.2016, 14:50 3312
Numele antreprenorului rus Andrey Beskhmel­nitsky nu spune foarte multe, însă businessuile crea­te de el au ajuns cu­nos­cute pe multe pieţe din Euro­pa, por­nind din ţara sa mamă, Rusia, şi ajungând apoi în statele baltice, Danemarca acum şi în Ro­mâ­nia. Compania Food Union fon­da­tă de el acum circa cinci ani a ajuns în prim-plan după ce a anun­­ţat că a intrat în ac­ţionariatul Alpin57Lux, un busi­ness an­treprenorial ro­mâ­­nesc prezent mai ales pe segmentul îngheţatei.
 
Informaţiile disponibile despre Andrey Beskh­mel­nitsky sunt puţine, deşi el a reuşit să cre­eze în mai puţin de două de­cenii un busi­ness în domeniul lac­tatelor de 1 mld. euro pe care să îl vândă către Da­none şi apoi a reuşit să pună bazele gru­pului Food Union cu care a pornit la „vână­toare“ prin întreaga Europă.
 

Cele mai frumoase sate din lume. Destinaţii pitoreşti, îngheţate în timp, departe de zgomotul şi agitaţia marilor oraşe. Galerie FOTO spectaculoasă

Cel mai colorat maraton: cum arată Color Run de la înălţime. Galerio FOTO. VIDEO


Potrivit pro­filului său de pe reţeaua de so­cia­lizare de business LinkedIn, el a pus în 2001 ba­zele Unimilk împreună cu un parte­ner, iar în 2011, când s-a desprins din primul busi­­ness vândut către Da­none, a fondat Food Union, afacere pe care o con­duce din po­ziţia de preşedinte al boardului director.

La jumătatea anului 2010 Danone şi Unimilk anunţau o fuziune, iar la momentul ace­la, businessul fondat de Andrey Beskh­mel­nitsky ajunsese, la nici un deceniu de la fon­dare, la afaceri de peste 1 mld. euro, 14.000 de salariaţi şi 28 de unităţi de producţie în Rusia, Ucraina şi Belarus.
 
Compania era activă, deşi doar în retail şi în Kazahstan. La momentul anunţării fuziu­nii, antreprenorul rus urma să conducă şi busi­nessul nou format, însă ulterior el s-a des­prins şi cu banii obţinuţi a pus bazele unei alte afaceri, activă în acelaşi domeniu, însă înre­gis­trată în Letonia. Acordul cu un gigant pre­cum Danone este posibil să îi fi impus antre­pre­norului rus o clauză care să îl împiedice să facă un nou business similar în Rusia, astfel că el a ales o piaţă apropiată, atât geografic, cât şi cul­tural, deşi parte din Uniunea Europeană. De altfel, cu noul său business el targetează toc­mai pieţele UE şi cele de la periferie (pre­cum Norvegia), arată mutările făcute de el în ultimii ani pe tabla de şah a FMCG-ului european.
 
„Beskhmelnitsky a apărut pentru prima dată pe scena fuziunilor şi achiziţiilor din zo­na baltică în 2010 prin achiziţia pachetului ma­joritar în cadrul producătorului leton de lac­tate Rigas Piena Kombinats AS, liderul pie­ţei de profil din Letonia. A urmat achi­ziţia Valmieras Piens AS, un alt pro­du­cător de lactate de talie mare, în 2011, şi apoi fu­ziunea celor două (care a pus bazele Food Union, n.red.)“, aşa îi prezintă povestea antreprenorului rus revista letonă Mergers&Acquisitions. Au urmat noi tranzacţii precum cea din 2014 privind preluarea Premia Foods, un business cu sediul în Estonia, dar cu prezenţă atât pe pieţele baltice, cât şi în Finlanda şi Rusia. Diferenţa faţă de alte mutări făcute de antreprenorul rus este că acest producător este specializat în producţia de îngheţată, peşte şi produse congelate.
 
„Nimeni nu-l va opri pe Beskhmelnitsky. Are experienţa şi are banii“, spunea un executiv din piaţa letonă acum patru ani, când antreprenorul rus abia îşi începuse pelerinajul prin Europa.
 
Forbes Rusia estimează că antreprenorul are o avere de circa 450 mil. dolari (în 2015, ultimul an pentru care există date), în scădere de la 700 mil. dolari, un maxim atins în 2012. De atunci însă antreprenorul a făcut o serie de achiziţii care l-au mai „sărăcit“.
 
În octombrie 2015 antreprenorul a preluat Premier Is, liderul pieţei de îngheţată din Danemarca, cu scopul de a se extinde şi pe pieţele din Scandinavia. Mai mult, înainte de a anunţat achiziţia Alpin57Lux în România, grupul leton a anunţat la începutul lunii aprilie preluarea Isbjorn Is, al treilea cel mai mare producător din Norvegia. Următorul pas anunţat de companie este China. Food Union a anunţat în 2015 vânzări de 175 de milioane de euro.
 
 
 
Model de business pentru antreprenorii români
 
Modelul de business al antreprenorului rus Andrey Beskhmelnitsky (49 de ani) poate fi un exemplu pentru oamenii de afaceri locali care şi-au concentrat atenţia pe businessurile din România.
 
După ’89, timp de mai bine de 25 de ani, antreprenorii locali şi-au ancorat businessurile în „portul“ România, într-o perioadă în care globalizarea este cuvântul de ordine în economia mondială. La polul opus, antreprenorii ruşi, polonezi, maghiari sau croaţi au creat afaceri de miliarde de euro pariind pe expansiune şi pe cucerirea pieţelor externe, şi nu doar a celor vecine, ci şi a marilor economii ale lumii precum Norvegia sau Marea Britanie.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO