ZF 24

Reforma în sectorul aerian: 13 aeroporturi din cele 16 existente vor fi modernizate cu 600 mil. euro pentru a face faţă dublării numărului de pasageri

Reforma în sectorul aerian: 13 aeroporturi din cele 16...

Autor: Mirabela Tiron

14.10.2014, 20:11 5536

Astăzi, la sediul Ministerului Transporturilor se vor dezbate măsurile propuse pentru dezvoltarea sectorului aerian. Nevoia de investiţii în dezvoltarea infrastructurii aeroporturilor se bazează pe estimarea conform căreia traficul de  pasageri va ajunge la 20 de milioane de pasageri în următorii şase ani, faţă de 10 milioane de persoane în 2012, iar terminalele de pasageri existente nu vor mai face faţă cererii. Pe lângă dezvoltarea acestor terminale se mai ia în calcul înfiinţarea unor terminale de cargo pentru traficul de mărfuri şi creşterea numărului de locuri de parcare pe aeroport pentru avioane.

Nu este prevăzută însă vreo investiţie în dezvoltarea de la zero a unui aeroport.

Aeroporturile Bucu­reşti (Henri Coandă), Craiova, Timişoara, Oradea, Baia Mare, Cluj Napoca, Târgu-Mureş, Sibiu, Suceava, Iaşi, Bacău, Constanţa şi Tulcea sunt trecute pe lista celor în care se vor face investiţii până în 2020. Cele care nu apar pe lista investiţiilor sunt aeroporturile din Băneasa (Aurel Vlaicu) - 6.000 de pasageri anul trecut, Satu Mare (16.000 de pasageri anul trecut) şi Arad (40.000 de pasageri anul trecut). Deşi aeroportul din Băneasa a fost al doilea cel mai mare aeroport din ţară până în 2012 (când companiile low-cost au fost obligate să îşi mute zborurile pe aeroportul din Otopeni), acesta nu figurează printre aeroporturile pentru care se vor aloca bani.

„Toate aeroporturile din România au nevoie de investiţii, toate au potenţial de  creştere. Estimarea conform căreia traficul de pasageri se va dubla este corectă“, a spus David Ciceo, şeful Asociaţiei de Aeroporturi din România.

Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroporturilor din Bucureşti (Henri Coandă şi Aurel Vlaicu), spune că nu poate comenta de ce nu apare aeroportul din Băneasa pe lista investiţiilor în master plan: „Cei care au făcut acest document ar trebui să răspundă“. „În prezent este în curs de realizare un studiu de prefezabilitate pentru transformarea acestui aeroport în city airport, care să deservească şi zboruri regulate“, a mai spus el.

 

247 mil. euro pentru Henri Coandă

Ce investiţii sunt necesare pentru dezvoltarea infrastructurii aeroporturilor? Înfiinţarea unui nou terminal de pasageri la aeroportul Henri Coandă din Capitală, cel mai mare din ţară, cu 7,6 milioane de pasageri, este proiectul care ar solicita cea mai mare parte a banilor, respectiv 247 de milioane de euro, adică 41% din bugetul total estimat pentru investiţii. Acest proiect mai vizează extinderea căilor de rulare şi dezvoltarea a 56 de noi locuri de parcare aeronave până în 2020, reabilitarea locurilor de parcare a aeronavelor, noi conexiuni cu sisteme de transport terestru (calea ferată, metrou) şi analiza oportunităţii de a dezvolta un terminal cargo. „Această intervenţie atacă ur­mă­­­toarele probleme: facilitează creşterea previzionată a numărului de pasageri şi menţine nivelul de servicii. Până în 2020 aeroportul nu va mai avea capacitate în ceea ce priveşte locurile de parcare pentru aeronave“, se menţio­nează în master plan.

Şi aeroportul din Bacău, care a avut anul trecut 307.000 pasageri, fiind al cincilea cel mai mare din ţară, se află pe lista celor care vor fi modernizate. Investiţia de care are nevoie se ridică la 87 de milioane de euro şi implică extinderea terminalului de pasageri la 6.400 de metri pătraţi dar şi extinderea locurilor de parcare şi inclusiv analiza oportunităţii de-a dezvolta un terminal cargo.

„Terminalul de pasageri nu va mai face faţă creşterii traficului până în 2020 iar aeroportul nu va mai avea capacitate în ceea ce priveşte locurile de parcare pentru aeronave“, spune documentul citat.

O altă investiţie semnificativă, de 78 de milioane de euro, este prevăzută în extinderea terminalului de pasageri al aeroportului din Timişoara, cu 2.900 de metri pătraţi şi în analiza oportunităţii de-a dezvolta un terminal cargo.

Master Planul mai prevede modernizarea aeroportului din Cluj Napoca cu 38 de mil. de euro, bani ce vor fi alocaţi construcţiei unor căi de rulare şi a unui spaţiu de parcare avioane şi analizei oportunităţii dezvoltării unui terminal cargo.

Un alt aeroport pus pe lista celor care trebuie modernizate este cel din Sibiu, care a avut anul trecut 190.000 de pasageri, fiind al şaptelea cel mai mare din România. În cazul acestui aeroport, proiectul include extinderea terminalului de pasageri până în 2020 la 7.800 de metri pătraţi. Mai mult este prevăzută extinderea căilor de rulare, achiziţionarea de echipamente pentru degivrat şi analiza oportunităţii  de a dezvolta un terminal cargo. Investiţia s-ar ridica la 51 de milioane de euro

Investiţii în extinderea terminalului de pasageri sunt programate şi la aeroporturile din Iaşi (2.500 de metri pătraţi) în urma unei investiţii de 11 milioane de euro, la aeroportul din Craiova (8.800 de metri pătraţi) în urma unei investiţii de 47 de milioane de euro, ce include şi creşterea numărului locurilor de parcare, la aeroportul din Baia Mare (626 metri pătraţi) în urma unei investiţii de 10,6 milioane de euro dar şi la cel din Suceava (770 metri pătraţi) în urma unei investiţii de 5 milioane de euro. Şi la aeroportul din Tulcea, unul din aeroporturile cu cel mai mic trafic (doar 1.900 de pasageri) se va extinde terminalul de pasageri cu 430 de metri pătraţi dar va creşte şi numărul locurilor de parcare pentru aeronave în urma unei investiţii de 11 milioane de euro.

La aeroportul din Constanţa proiectul include modernizarea terminalului existent în urma unei investiţii de 5 milioane de euro iar la cel din Târgu Mureş include extinderea spaţiului de parcare aeronave şi modernizarea sistemului de iluminat în urma unei investiţii de 5 mil. de euro.

Un terminal nou de pasageri se va construi la aeroportul din Oradea, unde se va extinde spaţiul de parcare al aeronavelor, în urma unei investiţii de 5 milioane de euro.

Traficul de pasageri pe cele 16 aeroporturi funcţionale din ţară s-a ridicat la 10,7 milioane de persoane anul trecut, nivel similar cu cel din 2012, dar de aproape două ori mai mare faţă de anul dinaintea aderării la Uniunea Europeană şi de cinci ori mai mare decât traficul din 1999?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO